hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > تاریخ شهادت امام جعفر صادق در تقویم سال 1403با زندگینامه

تاریخ شهادت امام جعفر صادق در تقویم سال 1403با زندگینامه

شهادت امام جعفر صادق در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی به همراه اطلاعات مختصری از زندگینامه امام را در این مطلب بخوانید.

شهادت امام جعفر صادق 25 شوال رقم خورده است. در این مطلب تاریخ دقیق شهادت امام صادق را در تقویم شمسی، قمری و میلادی سال جاری همراه با زندگینامه مختصری از پیشوای مکتب جعفری مطالعه می کنید:

تاریخ شهادت امام جعفر صادق در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ شهادت امام جعفر صادق در تقویم سال 1403 روز شنبه 15 اردیبهشت است که تعطیل رسمی می باشد.

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در تقویم شمسی برابر است با  روز شنبه ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳؛ ۱۵ / ۲ / ۱۴۰۳

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در تقویم قمری برابر است با روز شنبه ۲۵ شوال سال ۱۴۴۵؛ ۲۵ / ۱۰ / ۱۴۴۵

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در تقویم میلادی برابر است با روز شنبه ۴ می سال ۲۰۲۴؛ ۴ – ۵ – ۲۰۲۴

شهادت حضرت امام جعفر صادق 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

شهادت حضرت امام جعفر صادق 1403، شنبه 15 اردیبهشت است.

شهادت امام جعفر صادق

زندگینامه امام جعفر صادق 

امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان است که متولد 17 ربیع الاول 83 قمری در مدینه است. پدرش امام محمد باقر (ع) و مادرش فاطمه ملقب به «ام فروه» نتیجه ابوبکر (نخستین خلیفه اهل تسنن) است، برادرانش عبدالله، علی، عبیدالله و ابراهیم بودندو همچنین دو خواهر با نام های ام سلمه و زینب نیز داشت.

دوران کودکی

 امام جعفر صادق زمانی به دنیا آمد که پدربزگش امام سجاد(ع) بر شیعیان امامت می‌کرد و عبدالملک بن مروان خلافت بنی امیه را در دست داشت.او از همان کودکی تا 14 سالگی شاهد امامت پدربزرگ خود بود و از آن پس به مدت 19 سال پدر را در منصب امامت شیعیان یاری کرد.

شهادت امام جعفر صادق

ازدواج و همسران

اولین ازدواج امام صادق با فاطمه دختر حسن بن علی از نوادگان امام حسین (ع) بود، پس از مرگ فاطمه، امام صادق با حمیده ازدواج می‌کند.

 فرزندان

ایشان 10 فرزند داشتند که از فاطمه (همسر اول) یک دختر به نام اسماء و دو پسر به نام های اسماعیل و عبدالله داشت.محمد دیباج و موسی کاظم که بعد از ایشان امامت شیعیان را عهده دار می‌شود؛ ثمره ازدواج امام صادق (ع) و حمیده بود.اسحاق، عباس، علی، اسماء و فاطمه دیگر فرزندان این امام بزرگوار هستند.

شغل امام صادق

علی رغم پیشنهاداتی که به ایشان می‌شد، خلافت را نپذیرفتند و در هیچ فعالیت سیاسی حضور نداشتند  راه درآمد و شغل اصلی امام کشاورزی بود وایشان با دستان خود کار کرده و مخارج زندگی را تامین می‌کردند

امامت امام صادق

به عقیده شیعه دوران امامت امام جعفر صادق (ع) ۳۴ سال بوده که با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان مصادف بوده است. امام صادق (ع) با پنج تن از خلفای بنی امیه، هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید بن عبدالملک، یزید بن ولید بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ملقب به حمار و دو تن از خلفای بنی عباس ابوالعباس (عبدالله بن محمد) معروف به سفاح و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی معاصر بود.

 

شهادت امام جعفر صادق
شهادت امام جعفر صادق

جنبش فرهنگی دوران امامت امام جعفر صادق

یکی از بزرگترین وظایفی که امام جعفر صادق (ع) در دوران امامت خود بر عهده گرفت، مقابله با افکار غلط و فرقه های متعددی بود که دین اسلام و تشیع را تهدید می‌کرد.از این رو با برگزاری کلاس های متعدد در مدینه، کوفه، مکه و همچنین بصره توانست حقایق اسلام را بر همگان روشن کرده و با اثبات برتری اسلام و دیدگاه تشیع، پایه های اسلام و مذهب شیعه را استوار نگه دارد.

 در آن زمان یعنی از سال 114 قمری تا سال 140 قمری که دوران به وجود آمدن عقاید مختلف بود و تشویش فراوانی جامعه اسلام را در برمی گرفت امام فرصت مناسبی داشت تا از سیاست کناره بگیرد و “مکتب جعفری” را به وجود بیاورد.این مکتب با نام دیگر “شیعیان دوازده امامی” نیز شناخته می‌شود

شهادت امام صادق و محل دفن

پس از به قدرت رسیدن عباسیان، همانطور که آن حضرت پیش بینی کرده بود فشار بر شیعیان افزایش یافت و با روی کار آمدن منصور این فشار به اوج خود رسید. امام جعفر صادق (ع) نیز از این فشار ها مستثنی نبود. این دوران، یعنی چند سال آخر عمر آن حضرت بر خلاف دوران اولیه امامتشان، دوره سختی ها و انزوای دوباره آن حضرت و حرکت تشیع بود.

او در روز 25، ماه شوال، سال 148 هجری به دسیسه منصور داونیقی خلیفه عباسی و توسط جعفر بن سلیمان پسرعموی منصور با همراهی حاکم وقت مدینه، با میوه زهرآلود مسموم شده و به شهادت رسید.پیکر امام صاد در مدینه، قبرستان بقیع و کنار مزار پدرش دفن شد.به او لقب “شیخ الائمه” را داده اند چرا که در میان یازده امام دیگر طولانی ترین عمر را داشت

شهادت امام جعفر صادق
شهادت امام جعفر صادق

القاب امام جعفر صادق

از معروفترین القاب امام ششم، می‌توان به صادق اشاره کرد که به معنی راستین و راستگو است و از دیگر القاب ایشان به :

فاضل (به معنی دارای فضیلت و برتری)
– قائم (به معنی ثابت و پایدار، قیام کننده، برپا و استوار)
– کامل (به معنی و او کسی است که از عیب ها منزه و دور و برکنار است)
– منجی (به معنی نجات بخش و رستگار کننده، عامل رستگاری و نجات)
– کلمه الحق (به معنی سخن حق)
– لسان الصدق (به معنی راستگوی در سخن، گویای راستی)
– صابر (به معنی بردبار)

اشاره کرد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد