hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > شهادت امام علی در سال 1403 چه تاریخی است؟ با زندگی نامه امام

شهادت امام علی در سال 1403 چه تاریخی است؟ با زندگی نامه امام

تاریخ شهادت حضرت امام علی در تقویم سال 1403 به همراه اطلاعات مختصری از زندگی نامه امیر مومنان را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم.

روز دوشنبه 13 فروردین 1403 مصادف با 21 ماه رمضان تاریخ شهادت حضرت امام علی است. در ادامه اطلاعاتی از زندگی نامه امیر مومنان را برایتان آورده ایم.

تاریخ شهادت امام علی در تقویم 1403 کی و چه روزی هست؟

تاریخ شهادت امام علی در تقویم 1403 روز دوشنبه 13 فروردین مصادف با 21 ماه رمضان است.

تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) در تقویم شمسی برابر است با روز دوشنبه 13 فروردین سال 1403

دوشنبه،13 فروردین1403

1403/01/13
                                                    

تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) در تقویم قمری برابر است باروز دوشنبه ۲۱ رمضان سال 1445

   21 رمضان 1445
                               1445/09/21                           

تاریخ دقیق شهادت حضرت علی (ع) در تقویم میلادی برابر است با روز دوشنبه 1 آوریل سال 2024

                                                                                          1april 2024        
                                                                                              2024/04/01

شهادت  امام علی (ع)
پوستر شهادت امام علی (ع)

زندگی نامه امام علی (ع)

زندگی نامه امام علی ،امام اول شیعیان و چهارمین خلیفه اهل سنت، پسر عمو و داماد حضرت محمد (ص) ، همسر حضرت زهرا (س) و پدر امام حسن (ع ) و امام حسین (ع) را در این مطلب مطالعه کنید.

ولادت امام علی علیه السلام در کعبه

ولادت حضرت علی بن ابیطالب (ع) در سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل در حدود سال 600 میلادی یعنی 23 سال قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) در شرایط منحصر به فردی در داخل کعبه مکه مکرمه رخ داد.

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) با امام علی (ع)

هنگامی که حضرت علی (ع) برای خواستگاری فاطمه(س) رفت، حضرت فطمه حدود 9 سال داشتند و پیامبر (ص) در خانه ام سلمه بود. امام علی (ع) وقتی درب خانه را زد پیش از آنکه خودشان را از پشت پرده معرفی کنند، پیامبر اکرم (ص) اذن ورود را به خانه دادند و گفتند: «درب را باز کنید. کسی پشت درب است که محبوب خدا و رسول محسوب می شود.»

علی (ع) وارد منزل شدند و سلام کردند و از روی شرم چشمانشان را بر زمین دوختند و شرم از پیامبر (ص) مانع گفتن خواسته‌اشان شد. پیامبر (ص) که خود حالات رفتاری و روحی امام علی (ع) باخبر بود، سکوت را شکستند و فرمودند: «می‌بینم برای حاجتی اینجا آمده‌ای. خواسته‌ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است».

حضرت علی(ع) که برای خواستگاری دختر پیامبر (ص) به خانه ایشان رفته بود، خواسته خود را اینگونه بیان کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما‌ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می‌باشید.‌ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟» چهره پیامبر، همانند گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه (ع) گذاشتند.

پیامبر (ص) ماجرای خواستگاری امام علی (ع) را برای دخترش بازگو کرد، خانه ناگهان غرق در سکوت شد و حضرت فاطمه (س) از سر حیا ساکت ماند و حرفی نزدند. به ناگاه بانگ تکبیر پیامبر (ص) بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست».

شهادت  امام علی (ع)
عکس نوشته شهادت امام علی (ع)

فرزندان امام علی (ع)

منابع در تعداد فرزندان علی بن ابی‌طالب دچار اختلاف هستند. در ارشاد شیخ مفید و اعلام الوری، تعداد فرزندان علی، ۲۷ نفر، در کشف الغمه اربلی ۲۸ نفر، در تذکرة الخواص ۳۴ نفر، در طبقات ابن سعد ۳۴ نفر، در ینابیع المودة ۳۵ نفر و در تهذیب الکمال ۳۶ نفر گزارش شده‌اند .

اما فررندان حضرت فاطمه وحضرت علی به نام‌های زیراست:

  • حسن مجتبی
  • حسین بن علی
  • زینب
  • ام کلثوم
  • محسن

امامت امام علی علیه السلام

در روز هجدهم ذیحجه سال دهم هجری قمری رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص)، هنگام مراجعت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرد.

این اقدام پیامبر اکرم (ص) در مکانی به نام «غدیرخم» واقع در سر راه مکه به مدینه انجام شد. ایشان پس از آنکه بر مکانی مرتفع قرار گرفت، خطبه‌ای را قرائت کرد و دست حضرت علی (ع) را بالا برد و به مردم فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ، هرکه من مولای او هستم، علی هم مولای اوست. خداوندا هرکه او را دوست دارد دوست بدار و هرکه را که با او دشمنی می‌کند دشمن بدار.» پیغمبر اسلام (ص) همچنین در مورد قرآن و اهل بیت خود به مردم سفارش کرد و فرمود: «این دو هیچگاه از هم جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند.» پس از ابلاغ این فرمان خداوند به مردم، آیه سوم از سوره مائده بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و به ایشان بشارت داد: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون، الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا: امروز کافران از دین شما ناامید شدند، پس از آن‌ها نترسید و از من بترسید امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»
شهادت  امام علی (ع)
کارت پستال ویژه شهادت امام علی (ع)

خلافت امام علی (ع)

خلافت امام علی(ع) دوران حکومت علی بن ابی‌طالب(ع) به‌عنوان چهارمین خلیفه مسلمانان که به مدت حدوداً پنج سال، از سال ۳۵ قمری تا سال ۴۰ قمری به طول انجامید.

شهادت امام علی (ع)

امام علی(ع) در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ قمری در مسجد کوفه در حال سجده، به دست ابن ملجم مرادی ضربت شمشیر خورد و دو روز بعد در ۲۱ رمضان به شهادت رسید و مخفیانه دفن شد.ضربت خوردن علی بن ابی‌طالب، در شرایطی رخ داد که پس از جنگ نهروان، وی می‌کوشید مردم عراق را برای جنگ دوباره با معاویه بسیج کند، اما تنها تعداد اندکی حاضر به یاری او شدند. در این حال، معاویه با آگاهی از اوضاع عراق، به نواحی مختلف حکومت امام علی(ع) در جزیرة العرب و عراق حمله کرد. بنابر منابع تاریخی، سه تن از خوارج برای کشتن سه نفر یعنی امام علی(ع)، معاویه و عمرو بن عاص توافق کردند. ابن ملجم مرادی مامور قتل علی(ع) شد.

امام اول شیعیان پس از شهادت، چنان‌که خود وصیت کرده بود، توسط امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، محمد بن حنفیه و با همراهی عبدالله بن جعفر، شبانه و مخفیانه در نجف کنونی (غریین در آن زمان) به خاک سپرده و قبرش مخفی شد.

 مخفی کردن قبر امام علی(ع) به دلیل جلوگیری از نبش قبر و بی‌حرمتی توسط بنی امیه و خوارج دانسته شده است. امام صادق(ع) در سال ۱۳۵ق، در زمان حکومت منصور عباسی، محل دفن امام علی(ع) را در نجف آشکار کرد.

 
امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد