hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

خانه موزه شهریار

سیاستمدار و محقق کشور و طراح نامگذاری روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار، گفت: خانه موزه شهریار در تبریز می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد از این رو این مکان نیازمند توجه جدی‌تر سازمان‌های مرتبط و دست اندرکار است.
علی اصغر شعردوست همزمان با سی و امین سالگرد درگذشت استاد سخن شهریار در گفت وگو با ایرنا در مورد مطرح شدن خانه موزه شهریار این سخنور و شاعر معاصر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری، افزود: تبدیل خانهٰ مسکونی استاد شهریار به موزه اقدام بسیارخوبی بود که در همان سال‌های اولیه بعد از وفات استاد شهریار از سوی شهرداری انجام گرفت.
وی افزود: البته تأسیس خانه موزه های مشاهیر امری پرسابقه در دنیاست، در تبریز هم با خانه استاد شهریار آغاز و بعد از آن هم با خانه موزهٰ‌های شخصیت هایی مثل پروین اعتصامی دنبال شده تا با جدیت تداوم یابد چرا که تبریز مولد بسیاری شخصیت های علمی، دینی، فرهنگی و هنری بوده که هنوز نشانه های آنها در خانه هایی که زندگی کرده اند، وجود دارد.
وی ادامه داد: بطور قطع این خانه موزهٰ می تواند یکی از جاذبه های مهم گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. امروز با اینکه حداقل سرمایه گذاری لازم در این مورد صورت نگرفته و تنها بخشی از آثار قابل دسترسی استاد شهریار در آن خانه موزهٰ دسته بندی و در معرض دید گذاشته شده است، هر روز شاهد حضور صدها گردشکر در موزهٰ مذکور هستیم. دلیل این امر هم روشن است، سیمای نورانی و اثرگذار شهریار و زندگی پر رمز و راز وی که مردم کشورمان کم و بیش از آن اطلاع دارند، این حس و انگیزه را در بازدیدکنندگان از تبریز ایجاد می کند که محل زندگی و فضای روحانی و معنوی زیست استاد را از نزدیک ببینند و در آن فضا تنفس کنند.
شعردوست تاکید کرد: اما متاسفانه سازمانهای مرتبط و دست اندرکار باوجود تشکیل جلسات و تصویب طرح های متعدد جدیت لازم را در این زمینه نداشته اند، البته محدودیت اعتبارات و مشکلات جاری دستگاه های اجرائی قابل درک است، اما باید این درد را پنهان نکنم که در سطح ملی و استانی برای شخصیتی جهانی همانند شهریار که مردم علاقمند به وی بوده و هستند و باعث آبرو و حیثیت در بین کشورهای منطقه بوده و هست بیش از این سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: من خود شاهد بوده ام که وزرا و شخصیت های مطرح عرصه های فرهنگ و علم و آموزش از کشورهای منطقه جزو درخواست های اولیه شان در بازدید از ایران حضور در تبریز و بازدید از خانه موزهٰ استاد شهریار و مقبرة الشعرا بوده است که مدفن استاد شهریار و چند صد عارف و شاعر و دانشمند بوده است. مقبرة الشعرا هم یکی از جاذبه های مهم گردشگری در تبریز و باعث افتخار نه مردم این شهر و ایران که برای کشورهای مشرق زمین بوده است.
وی ادامه داد: سابقه ایجاد گورستانی برای دفن بزرگان در مغرب زمین به گورستان پرلاشز در پاریس و تاسیس آن در حدود ٢٠٠ سال پیش برمی گردد، اگر دقیق بگویم از سال ١٨٠٤ میلادی، در حالیکه مقبرة الشعرا حداقل سابقه هفتصد ساله دارد، جاییکه خاقانی را از شروان، اسدی را از طوس، ظهیر را از فاریاب، مهستی گنجوی را از گنجه و ده‌ها عارف و دانشمند و شاعر را که از اقصی نقاط جهان در «دارالسلام شعر و ادب» یعنی تبریز سکنی داده بود، پس از وفات در آنجا دفن کرده اند، یعنی چیزی که غربی ها تازه از ٢٠٠ سال پیش به فکر آن افتاده اند در تبریز از هفتصد یا هشتصد سال پیش اجرا شده است.

شعردوست گفت: طرح بزرگی از سوی شهرداری تبریز برای مقبرة الشعرا و پیرامون آن تصویب شده است که در حال اجراست، امید می رفت که خانه موزه شهریار و مقبرة الشعراء برای مناسبت مهم تبریز ٢٠١٨ که این کلانشهر مهم به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده بود، به شکلی امروزین و جذاب آماده و مورد بهره برداری قرار گیرد. اما متاسفانه نه تنها برای این مناسبت آماده نشد بلکه وضعیت امروزین این دو محل مهم نه تنها مطلوب نیست، بلکه در وضعیتی دردآور و نامطلوب قرار دارد.
وی افزود: با پیشنهاد من و موافقت شهردار پیشین تبریز مقرر شده یکی از فرهنگسراهای در حال ساخت تبریز هم که بنام استاد شهریار نامگذاری شده و برای فعالیت های متمرکز علمی پژوهشی فرهنگی در موضوع استاد شهریار تا سالروز بزرگداشت آماده شود، اما با تغییرات در مدیریت شهری متاسفانه شهرداری تعهد خود را بنحو بایسته پی نگرفت، البته در این مصاحبه من دنبال مقصر نیستم، چون بعضی ها که بودند دیگر الان نیستند و آنها که آمده اند متاسفانه بعضاً این دغدغه ها را ندارند.

طراح نامگذاری روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار تاکید کرد: باید به محل زندگی و مدفن شهریار بعنوان مهمترین جاذبه های گردشگری تبریز توجه جدی داشت. این توجه باید علاوه بر امکانات شهر و استان بصورت ملی و در بودجه های سالیانه کشور مد نظر باشد. برخی دستگاه های مسئول همانند سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم علی الظاهر با مشکلات بودجه ای مواجهند که باید وزارتخانه های ذیربط به این مهم توجه کنند، نمایندگان محترم استان و بویژه تبریز، همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید نسبت به تمهید و پیش بینی بودجه های لازم اقدام کنند.
شعردوست تصریح کرد: خوشبختانه رئیس شورای اسلامی شهر تبریز وعده داده که کم کاری های بخش های اجرایی شهرداری را جبران کند.
وی ابراز امیدواری کرد: از نظر کالبدی و محتوایی به این محل های مهم توجه لازم صورت پذیرد از این رو در حد یک مناسبت مهم ملی؛ مناسبت این روز مهم هنوز واقعا ملی نشده است، در حالیکه ظرفیت های قابل توجه برای موضوع استاد شهریار در داخل و کشورهای پیرامون وجود دارد، ما در بزرگداشت هایی که بمناسبت نودمین و یکصدمین سال تولد استاد در سال های ١٣٧٥ و ١٣٨٥ بصورت بین المللی و با حضور و فعالیتهای جدی وزارتخانه ها و سازمان ها در سطح وزرا و رؤسای جمهوری برگزار کرده ایم.

وی گفت: در هردو برنامه که رهبر معظم انقلاب اسلامی و مهمانان خارجی در آن حضور داشتند، رهبری در تبیین شخصیت و جایگاه استاد شهریار سخنان ماندگار و دلگرم کننده ای فرمودند که وظایف دست اندرکاران حوزه های مرتبط را سنگین تر می کرد، توقع این بود که در سال ١٣٩٧ بمناسبت سی امین سال وفات استاد برنامه سنگینی در همچو ایام برگزار شود که متاسفانه اقدام جدی انجام نگرفت، البته برخی کشورهای پیرامون برنامه های وزینی برگزار کردند.
وی ابراز امیدواری کرد: این موضوع از سوی دولت و وزرای فرهنگ و علوم و سازمان میراث فرهنگی و فرهنگستان ها و سایر ارگان های ذیربط در حد ملی جدی تر گرفته شود و دستگاه های استانی نیز با آن بصورت اولویت دار و بدون تنگ نظری برخورد کنند تا از این فرصت و سرمایه بزرگ بی تکرار در راستای منافع ملی و تقویت مبانی اعتقادی بهره گرفته شود که غفلت از این موضوع باعث دست اندازی بیگانگانی خواهد بود که بطور یقین در راستای منافع ملی ما نیست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد