hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > در مسیر خورشید

در مسیر خورشید

شرایط آب و هوایی به سمتی حرکت می‌کند که تغییرات اقلیمی باعث افزایش دمای زمین می‌شود، از طرفی جمعیت جهان روزبه‌روز افزایش یافته و نیاز به انرژی در این کره خاکی گسترش می‌یابد.

احمدرضا منزه: منابع انرژی فسیلی هم به شدت در حال مصرف شدن هستند، منابعی که تجدیدپذیر نیستند و به‌طورقطع با این روند مصرف در آینده‌ای نه‌چندان دور به پایان خواهند رسید.

اما در شرایطی که نیاز به انرژی در سراسر جهان در حال گسترش است، برخی کشورها موفق شده‌اند با استفاده از فناوری و علم روز اقدام به تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کنند و آینده زیستی جوامع خود را تا حدود زیادی تأمین کنند.

انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌هایی است که در حال حاضر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته و کشوری را نمی‌توان یافت که در این بخش شروع به فعالیت و تحقیقات نکرده باشد.

ایران نیز به‌عنوان کشوری پهناور و با توجه به ظرفیت‌های بسیار مناسب، در جهت توسعه این نوع انرژی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

انرژی خورشیدی دارای محاسن بسیاری است که نمی‌توان به همه آن‌ها در یک مطلب اشاره داشت اما به اختصار باید گفت انرژی خورشیدی برای محیط‌زیست بسیار مناسب است، در حقیقت یکی از شناخته‌شده‌ترین حقایق در زمینه انرژی خورشیدی این است که این انرژی یکی از منابع پاک و سبز است. هیچ‌چیز در مورد انرژی خورشیدی وجود ندارد که بتواند به طبیعت آسیب برساند. این انرژی بسیار ایمن و سازگار با محیط‌زیست است.

برقی که از پنل‌های خورشیدی به دست می‌آید باعث استقلال برق می‌شود به این صورت که با سرمایه‌گذاری در سیستم‌های انرژی خورشیدی، می‌توان به‌راحتی خود را در برابر افزایش غیرمنتظره قیمت‌ برق محافظت و از برق ارزان در تمام طول روز استفاده کرد. خورشید هرگز میزان قیمت انرژی خود را افزایش نخواهد داد و به همه امنیت خاطر در زمینه انرژی برق می‌دهد. هنگامی‌که پنل‌های خورشیدی را روی سقف خود نصب می‌کنید، از لحاظ فنی به وضعیت استقلال در زمینه انرژی برق رسیده‌اید. سیستم‌های ذخیره‌سازی باتری خورشیدی همچنین می‌توانند برای شب و روزهای بارانی برق را ذخیره کنند تا در این زمان‌ها مشکلی ایجاد نشود.

استفاده بهینه و مفید از زمین‌های بدون استفاده برای تولید انرژی خورشیدی از دیگر مزایای تولید این انرژی است.

برای انتقال برق از نیروگاه‌های برق به سمت مصرف‌کنندگان نیاز به یک شبکه گسترده است تا این امر انجام شود. برای این انتقال چون مسافت طولانی است باعث اتلاف در برق می‌شود ولی پنلهای خورشیدی مورد استفاده روی سقف خانه‌ها و شرکت‌ها به دلیل فاصله بسیار کم تا مکان مصرف این مسئله را ندارند و بسیار بهینه هستند و اتلاف در این سیستم‌ها پایین است.

هنگامی‌که شبکه برق سنتی را با سیستم خورشیدی تعویض کنیم احتمال وقوع خاموشی کاهش می‌یابد، هر خانواده که سلول‌های خورشیدی را در خانه خود نصب کرده است، به‌عنوان یک نیروگاه کوچک عمل می‌کند و این به نوبه خود، ما را به یک شبکه برق بزرگ‌تر و امن‌تر نزدیک می‌کند، به خصوص در زمان وقوع بلایای طبیعی و دیگر اتفاقات که می‌تواند از بروز مشکلات جدی ممانعت کند.

انرژی خورشیدی می‌تواند به اقتصاد ملی یک کشور کمک کند. هرچقدر که مردم بیشتری به انرژی خورشیدی روی بیاورند نیاز به شرکت‌ها و افرادی که پنل خورشیدی نصب می‌کنند، بالاتر می‌رود. این موضوع برای کارگران ماهر ایجاد اشتغال می‌کند و در نتیجه رشد اقتصادی به دنبال دارد.

خورشید به‌قدری می‌تواند انرژی فراهم کند که بسیار بیشتر از مصارف ما است، در ضمن هیچ‌کس نمی‌تواند نور خورشید را در انحصار خود قرار دهد و این انرژی برای همه رایگان است. سیستم خورشیدی از همان ابتدای کار، شروع به‌صرفه جویی در هزینه‌ها و ذخیره کردن منابع مالی مصرف‌کنندگان می‌کند، بااین‌حال، مزایای استفاده از انرژی خورشیدی در طولانی‌مدت بیشتر قابل لمس است. هرچه مدت‌ طولانی‌‌تری از سیستم انرژی خورشیدی استفاده کنید، بیشتر از مزایای آن استفاده می‌برید و از محیط‌زیست حمایت می‌کنید.

آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی و حمام خورشیدی، گرمایش و سرمایش ساختمان و تهویه مطبوع خورشیدی، آب‌شیرین‌کن خورشیدی، خشک‌کن خورشیدی و اجاق‌های خورشیدی از جمله نمونه‌های کاربردی انرژی خورشیدی در زندگی مردم هستند.

با تمام این مزیت‌ها، وزارت نیرو نیز حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان انرژی خورشیدی دارد.

خرید تضمینی و ارائه تسهیلات از جمله طرح‌هایی است که وزارت نیرو برای این منظور در نظر گرفته و خوشبختانه تدابیر شکل گرفته در این زمینه نیز تا حدود زیادی به موفقیت رسیده است.

بر اساس آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، خرید تضمینی برق تولید شده با استفاده از انرژی‌های خورشیدی از 300 شرکت در سطح کشور در حال انجام است که اگر مشترکان خانگی را هم به این میزان اضافه کنیم، تعداد بسیار بیشتر از این خواهد بود.

پس به نظر می‌رسد درصورتی‌که حمایت‌های مناسب وزارت نیرو از تولیدکنندگان انرژی خورشیدی ادامه داشته باشد و فرهنگ‌سازی بیشتری در خصوص مزایای این نوع انرژی در میان عموم مردم صورت پذیرد، استقبال از این بخش دو چندان می‌شود و کمک خواهد کرد صنعت انرژی کشور با شرایط جوی و تغییرات اقلیمی سازگاری بیشتری پیدا کند و آینده نسل‌های بعدی هم تضمین شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد