hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > کمک‌های مردمی داخلی برای کمیته امداد در خارج از مرزها مصرف نمی‌شود

کمک‌های مردمی داخلی برای کمیته امداد در خارج از مرزها مصرف نمی‌شود

در حالی ماجرای کمپین «نه به کمیته امداد» از انتشار یک عکس در فضای مجازی شروع شد که نشان می‌داد این نهاد در غزه مراسم افطاری برای مردم برگزار کرده که پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌گوید: این مراسم از پول کمک‌های مردمی ایران نبوده و انتشار این ویدئو یک شیطنت رسانه‌ای برای زیر سؤال بردن این نهاد بزرگ است.
بعد از انتشار تصویر افطاری کمیته امداد در شهر غزه برخی کاربران فضای مجازی نوشتند که کمک‌های مردمی به کمیته امداد باید برای مردم نیازمند کشورمان در شهرهای مختلف هزینه شود و اولویت باید با نیازمندان ایرانی باشد. بعد از این حاشیه‌ها رئیس کمیته امداد خیلی زود در صفحه شخصی اینستاگرامش اینطور پاسخ منتقدان را داد: «در طول 3سال گذشته بارها و بارها تأکید کرده‌ام که کمیته امداد امام(ره) اولویت خود را رسیدگی به امور محرومان داخل کشور می‌داند و در برون‌ مرزها صرفا به پیاده‌سازی مدل سازمانی کمیته امداد به‌صورت خودگردان (کمک‌های مردمی همان کشور برای نیازمندانش) اقدام می‌کند و به‌نوعی با این کار ضمن صدور ارزش‌های انقلاب، نام و یاد امام راحل زنده و جاوید می‌ماند. قول داده‌ایم که همچون گذشته هیچ پولی از کمک‌های مردم در خارج از مرزهای ایران اسلامی مصرف نشود و بر این وعده خود صادق بوده‌ایم و خواهیم ماند.»

البته پیش از این نیز بارها بحث کمک‌های مردمی کمیته امداد به کشورهای دیگر مطرح شده بود، تا جایی که کمیته امداد برای شفاف‌سازی‌ در این زمینه، آمار کمک رسانی به کشورهای مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کرد. طبق آمار منتشر شده تا سال92 این کمیته به نیازمندان 7 کشور لبنان، کومور، فلسطین، افغانستان، عراق، سوریه و تاجیکستان کمک کرده است. البته اخیرا هیچ اطلاع‌رسانی در سایت کمیته امداد در این زمینه وجود ندارد و بخش کمک‌های مردمی به کشورهای دیگر از صفحه سایت حذف شده است.

اما پرویز فتاح درباره این کمک‌ها پیش از این گفته بود: «مدل کمیته امداد در کشور ما مدلی استثنایی و بی‌بدیل است که می‌تواند در خیلی از کشورها شکل بگیرد. کشورهای دیگر خیریه دارند، اما هیچ کدام به پای کارایی کمیته امداد نمی‌رسند. کشورهای اطراف نیز دوست دارند از مدل کمیته امداد استفاده کنند. صندوق‌های ما در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان وجود دارد، اما روی این صندوق‌ها نوشته کمیته امداد امام خمینی(ره) عراق، سوریه، لبنان یا افغانستان. درواقع صندوق‌هایی در این کشورها نصب است که ایرانی‌ها درون آن پول نمی‌ریزند؛ یعنی ما فقط مدل کمیته امداد را در این کشورها تسری داده‌ایم، اما در برخی مناسبت‌ها مانند روز قدس یا ماجرای یمن که پیش آمد، همکاران ما بنا به درخواست مراجع رسمی کشور صندوق گذاشته و روی آن نوشتند برای کمک به مردم غزه یا یمن.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد