hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزش کردن می‌تواند از ابتلا به دیابت ناشی از کووید-۱۹ جلوگیری کند

ورزش کردن می‌تواند از ابتلا به دیابت ناشی از کووید-۱۹ جلوگیری کند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند از ابتلا به دیابت ناشی از کووید-۱۹ جلوگیری کند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، اگرچه هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای کووید-۱۹ بلندمدت وجود ندارد اما ورزش کردن ممکن است چرخه التهاب را که می‌تواند ماه‌ها پس از بهبودی، به بروز دیابت و افسردگی منجر شود، از بین ببرد.

دکتر "کاندیدا ربلو"(Candida Rebello)، پژوهشگر "مرکز پژوهش زیست‌پزشکی پنینگتون"(Pennington Biomedical Research Center) آمریکا گفت: ما می‌دانیم که کووید-۱۹ در بلندمدت، به بروز افسردگی منجر می‌شود و می‌تواند سطح گلوکز خون را تا اندازه‌ای افزایش دهد که بیمار به "کتواسیدوز دیابتی"(Diabetic ketoacidosis) مبتلا شود. این یک بیماری تهدیدکننده زندگی است که بین افراد مبتلا به دیابت نوع یک رواج دارد. ورزش کردن می‌تواند در این زمینه کمک کند. ورزش کردن، از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در برابر التهابی که به افزایش گلوکز خون و بروز دیابت و افسردگی بالینی منجر می‌شود، مراقبت می‌کند.

مشخص نیست که چه تعداد از مردم، به کووید-۱۹ بلندمدت مبتلا می‌شوند اما تخمین زده شده که این تعداد بین ۱۵ تا ۸۰ درصد از افراد مبتلا را در بر می‌گیرد.

"سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا"(CDC)، کووید-۱۹ بلندمدت را مجموعه‌ای از نشانه‌های ناتوان‌کننده مانند مه مغزی، درد عضلانی و خستگی توصیف کرده است که می‌توانند تا ماه‌ها پس از بهبودی ادامه یابند.

ربلو ادامه داد: برای نمونه ممکن است شخصی با ابتلا به کووید-۱۹، خیلی بیمار نشود اما شش ماه بعد و مدت‌ها پس از برطرف شدن سرفه یا تب، به دیابت مبتلا ‌شود.

ورزش کردن می‌تواند یک راه حل کارآمد باشد. ربلو و همکارانش، این فرضیه را در پژوهش خود توضیح داده‌اند. ربلو گفت: شما مجبور نیستید یک مایل بدوید یا حتی یک مایل را با سرعت بپیمایید. آهسته راه رفتن هم یک ورزش به شمار می‌رود. اگر این کار به صورت ایده‌آل صورت بگیرد، یک جلسه ورزش ۳۰ دقیقه‌ای خواهید داشت اما اگر می‌توانید این کار را هر بار فقط ۱۵ دقیقه انجام دهید، سعی کنید دو جلسه ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشید. اگر می‌توانید فقط یک بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید، این کار را انجام دهید. مهم تلاش کردن است. مهم نیست از کجا شروع کنید. می‌توانید به تدریج به سطح توصیه‌شده ورزش برسید.

"جان کروان" از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌دانیم که فعالیت بدنی، یک جزء کلیدی برای داشتن زندگی سالم است. این پژوهش نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند برای شکستن واکنش زنجیره‌ای التهاب مورد استفاده قرار بگیرد که به افزایش سطح قند خون و بروز دیابت نوع دو منجر می‌شود.

این پژوهش، در مجله "Exercise and Sport Sciences Reviews" به چاپ رسید.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد