hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دیابت ناشی از کووید طولانی‌مدت را با ورزش درمان کنید

دیابت ناشی از کووید طولانی‌مدت را با ورزش درمان کنید

ایسنا/خراسان رضوی ورزش ممکن است دیابت و افسردگی ناشی از کووید طولانی‌مدت را درمان کند.

به نقل از یورکالرت، در حالی‌ که هیچ درمان شناخته‌ شده پزشکی برای کووید طولانی‌مدت وجود ندارد، ورزش ممکن است چرخه معیوب التهاب که ماه‌ها پس از بهبودی فرد از ویروس منجر به دیابت و افسردگی می‌شود را از بین ببرد.

دکتر کاندیدا ربلو، دانشمند محقق در مرکز تحقیقات زیست‌پزشکی پنینگتون آمریکا، گفت: ما می‌دانیم کووید طولانی‌مدت باعث افسردگی می‌شود و می‌تواند سطح گلوکز خون را تا حدی افزایش دهد که افراد مبتلا به کتواسیدوز دیابتی شوند. یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع یک رایج است اما ورزش می‌تواند در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد و التهابی که منجر به افزایش گلوکز خون و ایجاد و پیشرفت دیابت و افسردگی بالینی می‌شود را درمان کند.  

مشخص نیست چند نفر از کووید طولانی‌مدت رنج می‌برند اما برآوردها از ۱۵ تا ۸۰ درصد در افراد مبتلا متغیر است. بر اساس این ارقام ممکن است حدود یک میلیون نفر از ساکنان لوئیزیانا در آمریکا از کووید طولانی‌مدت رنج ببرند.

کووید طولانی‌مدت باعث می‌شود مرکز کنترل بیماری دیابت به‌ عنوان «مجموعه‌ای از علائم ناتوان‌کننده دیگر» از جمله مه مغزی(احساس خستگی ذهنی یا گیجی که تفکر واضح را دشوار می‌کند)، درد عضلانی و خستگی تا ماه‌ها پس از بهبودی فرد از عفونت اولیه ادامه داشته باشد.

دکتر ربلو می‌گوید: برای مثال ممکن است فردی به کووید سخت مبتلا نشود اما ۶ ماه بعد مدت‌ها پس از برطرف شدن سرفه یا تب به دیابت مبتلا شود.

یکی از راه‌حل‌ها ورزش است. دکتر ربلو و همکارانش فرضیه خود را در مقاله‌ای با عنوان «ورزش به‌ عنوان یک تعدیل‌کننده علائم مداوم عصبی هورمونی کووید» توصیف کرده‌اند.

دکتر ربلو اظهار کرد: شما مجبور نیستید یک مایل بدوید یا حتی یک مایل با سرعت تند راه بروید. آهسته راه رفتن نیز ورزش کردن است. در حالت ایده‌آل یک جلسه ۳۰ دقیقه‌ای ورزش کنید اما اگر می‌توانید هر بار فقط ۱۵ دقیقه و در ۲ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای ورزش انجام دهید. اگر می‌توانید فقط یک بار در روز ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید، این کار را انجام دهید. مهم تلاش کردن است؛ مهم نیست از کجا شروع کنید. می‌توانید به تدریج به سطح توصیه‌شده ورزشی برسید». 

دکتر جان کیروان، مدیر اجرایی زیست‌پزشکی پنینگتون و یکی از محققان این تحقیق  گفت: ما می‌دانیم که فعالیت بدنی مولفه‌ای کلیدی برای یک زندگی سالم است. این تحقیق نشان می‌دهد از ورزش می‌توان برای شکستن واکنش زنجیره‌ای التهاب که منجر به افزایش سطح قند خون و سپس ایجاد یا پیشرفت دیابت نوع ۲می‌شود، استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Exercise and Sport Sciences Reviews منتشر شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد