hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > رابطه رژیم غذایی گیاهی با ۴ بیماری شایع و تهدیدکننده

رابطه رژیم غذایی گیاهی با ۴ بیماری شایع و تهدیدکننده

کارشناسان در بسیاری از مطالعات خود رابطه بین مصرف غذاهای گیاهی و بیماری های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، دلایل زیادی برای رعایت رژیم غذایی گیاهی وجود دارد اما شاید رایج ترین آنها فواید این نوع از تغذیه برای سلامتی باشد.

رژیم غذایی گیاهی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

رعایت رژیم گیاهخواری برنامه ریزی شده، روشی سالم برای رفع نیازهای غذایی افراد در هر سنی از جمله کودکان، نوجوانان و زنان باردار یا شیرده است.

نکته کلیدی در دنبال کردن این رژیم غذایی این است که فرد از نیازهای تغذیه ای و سیستم سوخت و ساز بدن خود آگاه باشد تا رژیم غذایی متناسب با آن را برنامه ریزی کند.

به گفته کارشناسان از آنجایی که غذاهای اصلی در رژیم گیاهی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات است یکی از سالم ترین رژیم های غذایی به حساب می آید.

همچنین رژیم های غذایی گیاهی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن موثر هستند که سایت "دِ بیت" در مطلبی به برخی از آنها اشاره کرده است:

رژیم غذایی گیاهی و بیماری قلبی

رگ های خونی با لایه ای از بافتی به نام سلول های اندوتلیال پوشیده شده اند. افراد تصور می کنند این لایه مانند تفلون عمل می کند و حالت چسبندگی ندارد. با این حال، هنگامی که رژیم غذایی حیوانی را دنبال می کنید، این رگ ها بیشتر شبیه چسب نواری عمل کرده و چربی در جریان خون سفت می شود و در نهایت به صورت پلاک ظاهر می شود که باعث التهاب می شود.

در نهایت، این پلاک ها می توانند جریان خون و اکسیژن را به قلب یا مغز کاهش دهند و باعث حملات قلبی و سکته شوند.

رژیم غذایی گیاهی و دیابت

یک رژیم غذایی گیاهی، سرشار از کربوهیدرات است که اکثر مردم فکر می کنند برای دیابت نوع دو مشکل ایجاد می کند.

اما در واقع سبزیجات، حبوبات و سایر گیاهان غنی از فیبر، حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که هضم آنها طولانی‌تر شده و قند خون را ثابت نگه می‌دارد. در نتیجه می توانید زمان و شرایط بهتری برای کاهش وزن داشته باشید زیرا اضافه وزن اغلب محرک دیابت است.

رژیم غذایی گیاهی و سرطان

غیرممکن است که بگوییم اگر رژیم غذایی گیاهی رعایت کنید، به سرطان مبتلا نخواهید شد. هرچند، ابتلا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

نتایج یک مطالعه جدید در انگلیس نشان داد که می‌توان خطر ابتلا به سرطان را با مصرف بیشتر غذاهای گیاهی تا ۱۴ درصد کاهش داد.

رژیم غذایی گیاهی و آلزایمر

همچنین نتایج مطالعات نشان داده که رژیم های غذایی سرشار از گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده با قند و چربی، با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد و به همین دلیل است که مردم علاقه زیادی به رعایت رژیم MIND نشان می دهند.

رژیم غذایی MIND از ترکیب دو رژیم غذایی سالم یعنی رژیم مدیترانه ای و رژیم "دش" (DASH) حاصل می شود. تحقیقات نشان می دهند که رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد و سلامت سیستم متابولیک بدن را ارتقا می بخشد.

رژیم دش نیز مخفف عبارت انگلیسی رویکرد رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا است که حدود دو دهه پیش به منظور کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا طراحی شد. هر دوی این رژیم ها، روی استفاده از پروتئین های بدون چربی، مواد غذایی کم قند و کم نمک، خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده و الکل و همین طور افزایش استفاده از چربی های سالم و روی آوردن به ورزش و فعالیت بدنی منظم تاکید می کنند.


منبع: isna-1400121814750

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد