hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > محدودیت جغرافیایی عرضه محصولات خانگی؛ مانعی برای تولید

محدودیت جغرافیایی عرضه محصولات خانگی؛ مانعی برای تولید

یک کارآفرین سال ۹۰ مجموعه‌ کانون تولیدکنندگان میوه خشک را در تاکستان راه‌اندازی می‌کند تا تجربیات خود را به دیگران منتقل کند؛ اما حالا در سال رفع موانع تولید یک بخشنامه مانع تولیدش شده و برایش مشکلاتی را ایجاد کرده است.

محمدرضا رحمانی از ۱۸ سالگی به دلیل علاقه زیاد به خشکبار در انبار یکی از فروشگاه‌های معروف مشغول به کار می‌شود، سال ۹۰ اولین تولیدی را با کمک دوستان و اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیون تومان راه‌اندازی می‌کند؛ در راه تولید یک بار ورشکست می‌شود، به کنار کشیدن دوستانش اعتنایی نمی‌کند و مسیر را ادامه می‌دهد، حتی مسافرکشی می‌کند و درآمد حاصل از آن را برای حضور در نمایشگاه هزینه می‌کند.

 این کارآفرین به ایسنا می‌گوید: سال ۹۷ به‌عنوان کانون تولیدکنندگان میوه خشک، کارگاه ورشکسته میوه‌خشک‌کنی را تحویل رفته و احیا کردم؛ همان اول دست یاری به سمت کمیته امداد دراز کردیم و مقرر شد ۴۰۰ میلیون تومان وام پرداخت کنند و در قبال آن مددجویان کمیته امداد را بیمه کرده و حقوق قانون کار به آنان پرداخت شود.

وی ادامه می‌دهد: آئین‌نامه کمیته امداد می‌گوید بعد از اینکه کارفرما وام را تحویل گرفت مکلف است مددجویان را بیمه کند اما برای اثبات حسن نیست از تیر ماه ۹۹ کارکنان را بیمه کردیم و هشت نفر مشغول به کار شدند؛ تا گرفتن وام از کمیته امداد به صورت چک ۵۳۰ میلیون تومان برای کارگاه هزینه کردیم و در حقیقت با وجود وام ۱۳۰ میلیون تومان نیز بدهکار شدیم.

این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: با آغاز کار کارگاه هزینه‌های ماهانه کارگاه ۱۲ میلیون تومان بیمه، پنج میلیون اقساط بیمه و ۱۶ میلیون تومان حقوق کارگران بود که در مجموع ماهانه ۳۳ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم. دخل و خرج کارگاه جور نبود و بدهی هم داشتم برای همین خودرو و خانه‌ام را فروختم.

وی تصریح می‌کند: سال ۹۹ کارگاه در سه شیفت فعالیت داشت و یکی از کارگاه‌های فعال میوه‌خشک بود. از طرف بسیج تشکر کردند، گفتند تعاونی و راهبر شغلی شوید در مناطق محروم کارگاه ایجاد کنید و وعده همکاری نیز دادند؛ مسئولین کشوری برای بازدید آمدند و تنها هزینه پذیرایی بر گردن ما افتاد اما هیچ یک از وعده مسئولین عملیاتی نشد.

وام نمی‌خواهیم موانع را بردارید 

رحمانی اشاره می‌کند: گفتند بودجه‌ای به تاکستان آمده همه ادارات می‌خواهند بازنگردد؛ جهاد کشاورزی تاکستان گفت ما وام می‌دهیم؛ گفتم وام نمی‌خواهیم فقط موانع را بردارید برای همین همه مدارک را بردیم. جهاد کشاورزی گفت بهتر است مجوز پشتیبان بگیرم بنابراین باید مجوز مشاغل خانگی مستقل را باطل کنم؛ من این کار را انجام دادم اما بعد گفتند نمی‌توانند مجوز پشتیبان صادر کنند و مجوز اولیه من هم باطل شد، به جهاد کشاورزی قزوین هم مراجعه کردم اما راه به جایی نبردم.

وی بیان می‌کند: مرکز بهداشت گفت که کارگاه باید مسئول فنی داشته باشد و یک لیسانس صنایع غذایی در کارگاه حاضر باشد، اما در مشاغل خانگی که آزمایشگاه وجود ندارد که بخواهیم مسئول فنی داشته باشیم و این با منطق همخوانی ندارد؛ در کارگاه‌های خانگی مسئول نیز تنها می‌نشیند و هیچ کار خاصی را انجام نمی‌دهد.

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند: در تاکستان مهندس صنایع غذایی پیدا نکردم به دانشگاه آزاد تاکستان نامه فرستادم گفتم به مسئول فنی نیاز دارم برای همین ۱۵ نفر را معرفی کند، دانشگاه همکاری کرد و شماره تماس ۱۵ نفر را به من داد که با همه افراد تماس گرفتم اما هیچ کدام از آنان به دلیل اشتغال و یا درخواست حقوق‌های خیلی بالا حاضر نشدند مشغول به کار شوند.

وی می‌گوید: ۲ مناسبت شب یلدا و نوروز اوج کار کارگاه‌های میوه‌خشک‌کنی است؛ نزد مسئول اداره غذا و داروی تاکستان رفتم گفتم تعهد محضری می‌دهم و سفته هم به بهداشت می‌دهم تنها یک ماه مهر موقت روی مجوز من بزنید که قرارداد فروشگاهی بزنم تا بارها را بفروشم و حقوق کارگران را بدهم و بعد از آن باطل کنید و مجوز ندهید. گفتند این کار به دلیل سیستمی بودن نشدنی است. نزد بسیج سازندگی رفتم، طی این مدت مسئولان همه برای بازدید آمدند و عکس و فیلم گرفتند و همه وعده حل شدن مشکل را دادند اما عملاً هیچ اتفاقی نیفتاد.

رحمانی اظهار می‌کند: به مسئولان گفتم اصرار شما برای حضور مسئول فنی در کارگاه‌های مشاغل خانگی منطقی نیست و آنان نیز اذعان کردند بخشنامه از تهران ابلاغ شده است آنان تصمیم‌گیرنده هستند.

مددجویانی که بیکار شده‌اند

وی تأکید می‌کند: الان شب عید است مددجویان کمیته امداد که در کارگاه اشتغال دارند بیکار شدند در این مدت تمام تلاش خود را برای حمایت از آنان انجام دادم اما دیگر چیزی برای فروش ندارم.

این تولیدکننده می‌گوید: مسئولان روی دیوار شعار سال را بزرگ نصب کردند اما بدان عمل نمی‌کنند؛ بارها مشاهده کردم که در ساعات اداری زیارت عاشورا برگزار می‌کنند ولی ارباب رجوع معطل آنان است؛ برای تشییع شهید کار را تعطیلی می‌کنند اما نمی‌دانند که آرمان‌های شهید چه بوده است؛ من خانواده شهید هستم اما تا به امروز یک بار از مزیت‌های بنیاد شهید استفاده نکردم. مسئولین برای پای‌بندی به آرمان‌ها شهدا بهتر است امورات مردم را تهسیل کنند.

وی تأکید می‌کند: مسئولین شب عید جشن نیکوکاری برگزار می‌کنند برداشتن موانع تولید و ادامه کار مددجویان کمیته امداد هم نوعی از نیکوکاری است.

رحمانی تشریح می‌کند:مخابرات خط تلفن ثابت نمی‌داد و پیمانکار می‌گفت کابل کشی برایش صرفه اقتصادی ندارد و باید هزینه کابل و تیرک را خودمان بدهیم؛  بعد از ۲ سال پیگیری توسط نماینده مجلس، مخابرات کابل کشید البته هنوز هم با مشکل قطعی روبه‌رو هستیم؛ از زندگی در روستا حرف نمی‌زنم کارگاه در داخل شهر تاکستان قرار دارد اما دریغ از انجام وظیفه! یک اداره راه درست نمی‌کند و آن یکی در خیابان سطل زباله ندارد.

وی اشاره می‌کند: برای کارآفرینی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم و الان هم کارگاه تعطیل است، در دیگر شهرها موانع به این شدت نیست چرا مسئولان استان حمایت نمی‌کنند؟!

این تولیدکننده بیان می‌کند: برای ۱۲ مسئول تاکستان اعم از فرماندار، اداره برق، اداره آب و نماینده مجلس نامه نوشتم. اداره برق تهدید می‌کند که در صورت عدم پرداخت بدهی کابل کارگاه را قطع می‌کند و این سخن خلاف قوانین قضایی است؛ ما یک میلیون بدهکاریم و این در حالی است که کارخانه‌های بزرگ میلیاردی به اداره برق بدهکارند.

رحمانی که دیگر از پیگیری خسته شده است، می‌گوید: دیگر به جلسه و عکس و فیلم نیاز نداریم. کسی که می‌خواهد کار کند تنها با یک دکمه پرینت می‌تواند کار را تسهیل کند. اگر مجوز نمی‌دهند اذیت نکنند. اگر مجوز نمی‌دهند برای نوروز به این ۱۵ کارگر که تا پیش از این تحت پوشش کمیته امداد بودند سبد معیشتی بدهند تا بتوانند عید را سپری کنند.

ابلاغ بخشنامه عرضه محصولات خانگی در محدوده جغرافیایی خاص

هدایت آزادروش، مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره مشکل این کارآفرین به ایسنا می‌گوید: این فرد مجوز فعالیت مشاغل خانگی را از جهاد کشاورزی گرفت، آخرین مجوز صادر شده ۱۴ بهمن سال ۹۹ بود و بعد از آن بخشنامه‌ای برای ما آمد که به وی ابلاغ کردیم.

وی ادامه می‌دهد: طبق بخشنامه جدید عرضه محصول افرادی که مجوز مشاغل خانگی دارند محدود به شهر مستقر در آن شده است، برای مثال تولیدکننده‌ای که در تاکستان تولید می‌کند نمی‌تواند محصول خود را در دیگر شهرها عرضه کند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین متذکر می‌شود: این تولیدکننده این امر را نپذیرفته است و قصد عرضه بیشتر از محدوده جغرافیایی خود را داشته که راه آن این است که شناسه نظارت کارگاهی دریافت کنند؛ اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سه مجوز مشاغل خانگی، شناسه نظارت کارگاهی و پروانه‌های بهداشتی مختص کارخانه‌ها را به متقاضیان اعطا می‌کند.

وی بیان می‌کند: افرادی با این شرایط می‌توانند مکان بزرگ‌تری را اختیار کنند و کارگاه را وسعت ببخشند و مجوز مشاغل خانگی را به شناسه نظارت کارگاهی تبدیل کنند. این فرد مجوز کسب دریافت کرده است و باید مسئول فنی معرفی کند؛ البته پیش از این مسئول فنی معرفی کرده بودند که ۲۵ مرداد استعفا کرده است و هنوز هم مسئول فنی معرفی نکرده‌؛ اگر مسئول فنی را معرفی و مدارک را بارگذاری کند مشکل حل می‌شود.

آزادروش اشاره می‌کند: افرادی که شناسه نظارت کارگاهی دارند مانند مجوز مشاغل خانگی می‌توانند از مسئول فنی مشترک استفاده کنند، این کارگاه در مکانی واقع شده است که در مسیر آن  کارگاهی وجود ندارد که از مسئول فنی مشترک استفاده کند. این ایده به این سرمایه‌گذار داده شده است.

 وی اضافه می‌کند: در منطقه جغرافیایی تاکستان اگر واحدی هم‌رسته باشد هر ۲ واحد می‌توانند از مسئول فنی مشترک استفاده کنند که در این محدوده واحد دیگری وجود نداشته است.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور می‌شود: اقدامات ما به‌صورت سامانه‌ای است و دیگر امورات دستی نیست و واحدهای تولید باید اطلاعات خود را در سامانه وارد کنند، اگر تیک مسئول فنی در سامانه نخورد مجوز صادر نخواهد شد بنابراین وجود مسئول فنی از دید ما الزامی است و از سویی دیگر بخشنامه‌ آن به ما ابلاغ شده است و هم سامانه مجوز را صادر نمی‌کند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، هر روز بر موانع سد راه تولیدکنندگان افزوده شده است، این بار هم بخشنامه عرضه محصول در محدوده جغرافیایی بر مشکلات واحدهای تولید و مشاغل خانگی افزوده است؛ برای نمونه این کارگاه میوه خشک تولید می‌کند در شهری که همه مردم باغ میوه دارند چه کسی میوه خشک می‌خرد؟! این تولیدکننده و امثال آن باید محصولات خود را در نقاط دیگر عرضه کنند اما با این بخشنامه بر مشکلاتشان افزوده شده است.


منبع: isna-1400121814329

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد