hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شیخ‌عطار: بدون قطعی شدن راستی‌آزمایی و تضمین به توافق نخواهیم رسید

شیخ‌عطار: بدون قطعی شدن راستی‌آزمایی و تضمین به توافق نخواهیم رسید

عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین گفت: مسائل باقی مانده مربوط به تعدادی از تحریم‌های اشخاص حقوقی و حقیقی است که به نظر می‌آید قابل حل باشد اما راستی‌آزمایی و تضمین خارج نشدن دوباره خط قرمز ماست که تا پاسخ داده نشود حتی اگر ۹۷ درصد هم توافق شده باشد به توافق کلی نخواهیم رسید.

علیرضا شیخ عطار سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره مذاکرات وین و نزدیک شدن به توافق نهایی و خطوط قرمز ایران گفت: خط قرمزهای ما به حق است چرا که در چارچوب ان پی تی (NPT ) و حقوق بین الملل و مطابق منطق و عقل انسانی است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: مسائل باقی مانده تعدادی از تحریم‌های اشخاص حقوقی و حقیقی است که به نظر می‌آید قابل حل باشد اما راستی‌آزمایی و تضمین خارج نشدن دوباره خط قرمز ماست که تا پاسخ داده نشود حتی اگر ۹۷ درصد هم توافق شده باشد به توافق کلی نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: بحث ایران این بوده که معاهده‌ای امضا شده و توسط کشورهای امضا کننده و به ویژه غربی ها روی آن تبلیغات فراوان شده اما یکی از اعضا یعنی آمریکا با قلدری این معاهده را بر هم زده است لذا حرف ما این بوده که نباید آمریکا از برجام خارج شود.

شیخ عطار افزود: اگر کشوری که به میل خود و خلاف حقوق بین‌الملل و منطق حقوقی از تعهدش بیرون آمده است در صورت برگشت باید بدون هیچ تغییری به همانی که توافق شده برگردد. بنابراین از این که مطالبات ما برحق است و در برجام هم هرچه را گفتیم مطابق تعاریفی است که در ان پی تی برای اعضای آن به عنوان حقوق هسته ای صلح آمیز در نظر گرفته شده، شکی نیست. 

سفیر اسبق ایران در آلمان گفت: تاریخ ثابت کرده که ملاک طرف‌های ما کسب منافع با زورگویی است. یعنی آنها اگر احساس کنند که قدرت دارند و طرف مقابل ضعیف است هرچند که اقدامشان بی منطق باشد حق را به خود می دهند. از این رو آمریکا به دنبال این بود که با به هم زدن این توافق ایران را در موضع انفعال و پشیمانی قرار دهد که به دلیل رهبرهای داهیانه رهبر معظم انقلاب  و آینده نگری‌هایی که ایشان داشتند، موفق نشدند.

وی تصریح کرد: با وجود همه اقداماتی که آنها انجام دادند ایران توانست اقدامات جدی در مقابل انجام دهد که مبنای آن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در آن ۹ بند و طرحی بود که در مجلس برمبنای آن رهنمودها تصویب شد لذا این کارها باعث شد دنیای غرب بفهمد که با اقدامات ترامپ ایران منفعل نشد بلکه پاسخ مقتضی را در قبال آنها با غنی سازی و بکارگیری سانتریفیوژهای مدل بالا داده است. .

شیخ عطار در ادامه با بیان این که در هرمذاکره ای دو  کار لازم و واجب است افزود: اول مهارت و دوم قدرت نمایی در مذاکره است یعنی با نمایش قدرت باید نشان دهیم که به خاطر قدرت طرف مقابل منفعل نیستیم بلکه طرف مقابل را به خاطر قدرت خودمان منفعل کنیم که البته این سیاست کلی بود که در این دور از مذاکرات انجام شد.

عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین با تاکید بر اینکه دولت بایدن دولت ضعیفی است و امکان قدرت نمایی ندارد، یادآور شد: نمونه این وضعیت را در خارج شدن مفتضحانه از افغانستان دیدیم و اکنون هم در مساله اوکراین مشاهده می‌کنیم. بنابراین آمریکا با نمایش قدرت ما و پی بردن به افول خود طبیعی است که بخواهد بلوف بزند اما عملاً تا حدی کوتاه آمده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد