hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیگار الکترونیکی احتمال شرایط پیش دیابت را افزایش می دهد

سیگار الکترونیکی احتمال شرایط پیش دیابت را افزایش می دهد

تجزیه و تحلیل داده های یک نظرسنجی بزرگ نشان می دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی با افزایش احتمال ابتلا به پیش دیابت مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، «شیام بیسوال»، محقق ارشد از دانشگاه جان هاپکینز مریلند، توضیح داد: «مطالعه ما ارتباط واضحی را بین خطر پیش دیابت با استفاده از سیگارهای الکترونیکی نشان داد. با توجه به افزایش چشمگیر مصرف سیگار الکترونیکی و شیوع پیش دیابت در دهه گذشته، کشف ما مبنی بر اینکه سیگارهای الکترونیکی خطری مشابه با سیگارهای سنتی در رابطه با دیابت دارند، برای درک و درمان افراد آسیب پذیر مهم است.»

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، افراد سیگاری سنتی ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلاء به دیابت نوع ۲ هستند که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مانند اختلال تصلب شریان، سکته مغزی و محیطی را افزایش می‌دهد.

سیگارهای الکترونیکی گاهی اوقات به عنوان یک محصول کاهش خطر برای سیگاری‌های سنتی فعلی تبلیغ می‌شوند. استفاده از سیگارهای الکترونیکی در میان جمعیت جوان در حال افزایش است، که همچنان یک نگرانی برای سلامت عمومی است.

برای تعیین ارتباط بین مصرف سیگار الکترونیکی و پیش دیابت، محققین داده‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ از سیستم نظارت بر عوامل خطر رفتاری را تجزیه و تحلیل کردند. از میان ۶۰۰,۰۴۶ پاسخ دهنده، ۹ درصد یعنی بیش از ۶۶,۰۰۰ نفر، کاربران فعلی سیگار الکترونیکی بودند که خودشان تشخیص پیش دیابت را گزارش کردند.

داده‌ها همچنین نشان داد که شیوع بیشتر عوامل سبک زندگی پرخطر و وضعیت سلامت روانی و جسمی مرتبط در بین مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر است.

دکتر بیسوال اظهار داشت: «ما از ارتباط پیش دیابت با سیگارهای الکترونیکی شگفت‌زده شدیم، زیرا آنها به عنوان یک جایگزین مطمئن‌تر معرفی می‌شوند، که اکنون می‌دانیم اینطور نیست. در مورد سیگار کشیدن، نیکوتین اثر مضری بر عملکرد انسولین دارد و به نظر می‌رسد که سیگارهای الکترونیکی نیز ممکن است همین اثر را داشته باشند.»

پیش دیابت با مدیریت سبک زندگی قابل برگشت است. پیش دیابت به عنوان وجود اختلال در گلوکز ناشتا تعریف می‌شود که در چند دهه گذشته به طور فزاینده ای رایج شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد