hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بازگشت دوباره روح به جان هپکو/فهم مشترک، راهکار بازگشت غول صنعتی خاومیانه

بازگشت دوباره روح به جان هپکو/فهم مشترک، راهکار بازگشت غول صنعتی خاومیانه

هپکو پس از حدود 14 سال دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام مشکلات، این روزها در پنجاهمین سال تاسیس خود در حال جان گرفتن است.

سر و صدای تولید را می توان در کارخانه شنید، کارگران نسبتا راضی هستند هرچند که همگی متفق القول می گویند هنوز با تولید اصلی و تحقق ظرفیت اسمی در هپکو فاصله داریم، اما چرخیدن چرخ تولید در این شرکت را همزمان با پنجاه سالگی به فال نیک گرفته اند و تاکید می کنند که برای اوج گیری مجدد هپکو از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

حمایت شویم، به اوج برمی گردیم

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، اینروزها هپکو ۵۰ سالگی را تجربه می کند و گوش شیطان کَر نشانه های بهبود در آن دیده می شود. سروصدای دوستداشتنی تولید و جنب و جوش کارگران حسی امیدوارکننده در خصوص این شرکت منتقل می کند، حسی که با تمام وجود امیدواریم تقویت شود.

به نظر می رسد که تقریبا تمامی خطوط تولید هپکو به جریان افتاده اند، مجید فراهانی سرپرست خط غلتک در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: غلتک یک دستگاه بومی شرکت هپکو است که ۹۰ درصد تولید ان بومی سازی شده و در جاده سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: در ماه اسفند تولید ۱۰ دستگاه غلطک در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۵ دستگاه تولید و تحویل شده است و ۵ دستگاه دیگر نیز به زودی تحویل می شود، اما توان تولید غلتک در شرکت هپکو بیش از اینهاست، در واقع این شرکت در سال های اوج خود سالانه بیش از ۶۰۰ دستگاه غلتک تولید می کرده است. متاسفانه کم لطفی ها در قبال هپکو باعث بروز چنین شرایطی شد ولی قطعا با حمایت می توانیم به اوج بازگردیم.

می توانیم بازار داخل را پوشش دهیم

میثم میرزاخانی یکی از مونتاژکاران شرکت نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی مشکلات بسیاری وجود دارد ولی علیرغم همه این چالش ‌ها می توان سالانه بیش از ۱۰۰ دستگاه بیل مکانیکی تولید کرد.

وی بیان کرد: اگر رونق به هپکو بازگردد به راحتی می توان بازار داخلی را پوشش داد و با همین تولیدات ملی نیازی به واردات نخواهیم داشت. تا امروز تولیدات هپکو مورد رضایت مشتریان بوده است و قطعا می توان با افزایش تولید و تامین نیاز داخل، رضایتمندی بیشتری را جلب کرد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، هپکو در حالی ۵۰ سالگی خود را شروع می کند که پس از افول ۱۰ ساله خود، در طول یک سال اخیر قراردادهای زیادی را امضا کرده است، البته هستند افراد، شرکت ها و معدنکارانی که هنوز به توان هپکو باور ندارند، اما ارائه لیستی از تولیدات هپکو در طول یک سال اخیر که در واقع در تاریخ این شرکت سابقه نداشته، باعث شده است که مشتریان یکی پس از دیگری هپکو را بپذیرند و برای رفع نیاز خود به جای دل بستن به واردات به سراغ این غول صنعتی خاورمیانه بیایند.

اجازه نمی دهیم، مشکلات مواد اولیه خللی در کار به وجود آورد

مدیر تولید شرکت هپکو به ایسنا گفت: شرکت هپکو با توجه به قابلیت های موجود، علاوه بر تولید محصولات اصلی خود که شامل محصولات راهسازی است، بیل و لودر را نیز در دست تولید دارد و پروژه های مختلفی را عهده دار می شود به طوری که در حال حاضر یک پروژه مربوط به فولاد خوزستان را در خط تولید دارد که در واقع کاری های‌تک بوده و با تکیه بر تخصص پرسنل در حال انجام است.

علیرضا شیخی افزود: این شرکت در قالب پروژه، محصولات ماشین سازی را تولید می کند و براساس تخصص مهندسی شرکت و توانمندی تجهیزات در خم کاری، می تواند ورق را در ابعاد و ضخامت های مختلف رول کند و این توان به هپکو اجازه می دهد که پروژه هایی که توان اجرای آن در شرکت های دیگر وجود ندارد را به راحتی اجرایی کند.

وی تصریح کرد: با سیاست های جدید مدیریت عامل، در سال آتی ظرفیت تولید در امر ساخت ماشین های راهسازی افزایش می یابد و اهتمام مدیریت بر این است که به اصل و اهداف اصلی شرکت که تولید ماشین آلات راهسازی است بازگردد و در کنار آن محصولات دیگری نیز تولید شود.

شیخی در خصوص تامین مواد اولیه در شرکت اظهار کرد: قطعا مشکلاتی وجود دارد اما تا به حال با تعامل موفق به تولید و سطح کیفی قابل قبولی رسیده ایم، البته به هرحال با توجه به عدم ثبات قیمت ها در تامین مواد اولیه با چالش روبرو هستیم ولی تلاش می شود که تامین مواد اولیه تاثیری بر اجرای پروژه ها و قراردادها نداشته باشد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا؛ این روزها هپکو با روزهای سخت سال های پیش خود قدری فاصله گرفته است. شلوغی خطوط تولید، سر و صداها، جنب و جوش کارگران می تواند نویدبخش تکرار روزهای درخشان و طلایی گذشته باشد، فقط امیدواریم حمایت ها از هپکو قطع نشود تا این صنعت عظیم و غول خاورمیانه بار دیگر محکم روی پاهای خود بایستد.

آغاز تولید محصولاتی که تولیدشان متوقف شده بود

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس هپکو، اظهار کرد: اخیرا محصولات جدید شرکت که سال گذشته قول تولید آنها داده شده بود به مشتری تحویل شد که شامل بیل های ۲۲ تن زنجیر، لودر ۷ تن معدنی، لودر ۵ تن و بیل لاستیکی می شود.

وی با بیان اینکه این محصولات در واقع تولیدات جدید شرکت هستند که سری اول آن رونمایی شد، افزود: خوشبختانه برخی از این محصولات مانند لودر ۷ تن که تولید آن حدود ۱۲ سال در شرکت متوقف شده بود مجددا به خط تولید بازگشته است چراکه مورد نیاز معادن است و در واقع نوع جدیدی از این محصول با بروزرسانی در حال تولید است.

میقانی تصریح کرد: امید است که تا پایان ۱۴۰۰، قطعات تراک ها را دریافت کنیم و از ابتدای ۱۴۰۱، تراک معدنی تولید، رونمایی و تحویل مشتری شود و در کنار آن نیز تولید سایر محصولات معدنی مانند بیل های ۳۷، ۴۷ و ۷۵ تن در برنامه کاری شرکت قرار دارد.

با همه ظرفیت فعال نیستیم/حمایت؛ تولید ۱۴۰۱ را به ۶۰۰ دستگاه می رساند

وی با تاکید بر اینکه شرکت هپکو با تلاش مجموعه پرسنل و تیم مدیریتی موجود وضعیت مناسبی دارد و تولید آغاز شده است، گفت: البته در حال حاضر شرکت با تمام توان و ظرفیت فعال نیست و باید با حمایت مسئولین از تمامی ظرفیت شرکت استفاده شود و امیدواریم در سال آتی با ظرفیت بالاتری پیش برویم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو، بیان کرد: به جهت محدودیت های بورسی نمی توان به صورت دقیق رقم قراردادها را اعلام کرد، اما در حال حاضر تولید حدود ۱۵۰ دستگاه در سبد قراردادی موجود است و امید است در سال ۱۴۰۱ با افزایش ظرفیت تولید بتوانیم این رقم را رشد دهیم و قطعا می توانیم با رشد حمایت از هپکو، این رقم را به حدود ۶۰۰ دستگاه برسانیم.

فهم مشترک؛ حلقه مفقوده رونق تولید در هپکو/صورت مسئله را پاک نکنید

وی گفت: شرکت در شرایط کنونی توان ساخت و تولید سالانه هزار دستگاه انواع ماشین آلات را دارد، اما امیدواریم که در سال آینده بتوانیم برای ۶۰ درصد این ظرفیت عقد قرارداد داشته باشیم. در حالت کلی شرکت می تواند سالانه سه هزار دستگاه تولید کند، اما امروز با حدود ۳۰ درصد ظرفیت فعال است ولی می توان با حمایت از جانب مسئولان ظرفیت فعلی را به ظرفیت واقعی و اسمی هپکو نزدیک کرد.

میقانی یکی از الزامات برای رونق تولید در شرکت هپکو را رسیدن به فهم مشترک بین شرکت و مشتریان، مسئولان تصمیم گیر و وزارتخانه های مرتبط دانست و گفت: شرکت هپکو یک امکان برای صنعت ماشین آلات کشور است، امکانی که در سال های دور و گذشته برای آن سرمایه گذاری شده است و امروز سیستم و حاکمیت باید از هپکو تولید ماشین آلات را بخواهد، اگر امروز گفته می شود که هپکو قابلیت تولید ماشین آلات را ندارد، باید به دنبال علت بود نه اینکه صورت مسئله را پاک کرد.

حراج بازار برای واردات ماشین آلات دست دوم/هپکو بیت المال است

وی افزود: باید شرایط را مهیا کرد، شرکت هپکو به عنوان یک امکان باید برای کشور ماشین تولید کند، این شرکت یکی از صنایع استراتژیک کشور است و به نوعی می تواند با سیستم مهندسی دفاعی کشور مرتبط باشد، همانطور که در بخش های عمرانی نقش دارد می تواند در پشتیبانی دفاعی کشور به مانند دوران دفاع مقدس نقش اثرگذاری داشته باشد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو تصریح کرد: همان دیدگاهی که مدیریت شرکت نسبت به هپکو دارد، باید مسئولان وزارت صمت نیز چنین دیدگاهی داشته باشند. اگر باوری مشترک شکل گیرد راحت تر می توان مسائل را حل کرد. بازار بزرگی در اختیار است، اما این بازار به نوعی برای واردات ماشین آلات دست دوم به کشور، حراج شده است، هپکو کالایی را تولید می کند که واردات دست دوم آن به کشور آزاد است، اگر این شرایط برای هر صنعت دیگری رقم خورده بود، قطعا امروز چیزی از ان صنعت باقی نمانده بود، اما اگر امروز هپکو تولید می کند و رقابت می کند، حاکی از آن است که شرکت از بنیان و پشتوانه قوی برخوردار است.

میقانی تاکید کرد: باید قدر هپکو را دانست، نه به این دلیل که من در این جایگاه قرار دارم بلکه به این دلیل که هپکو به عنوان بیت المال در اختیار ماست.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، این روزها هپکو باز هم شرایط کودکی نوپا را تجربه می کند کودکی که پس از ۱۰ سال در حال ایستادن دوباره روی پای خود است و بیش از هر زمان دیگری حمایت و پشتیبانی می خواهد. هنوز زخم عمیق خصوصی سازی بر تن هپکو است، نباید اجازه داد واردات ماشین آلات دست دوم به کشور بار دیگر تن رنج دیده این غول صنعتی را دوباره زخمی کند.

اخیرا وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان مرکزی از کارخانه هپکو اراک بازدید کرد و اظهار کرد: قرارداد هپکو با وزارت راه و شهرسازی، ۶۰ دستگاه گریدر است که هپکو متعهد شد تا حداکثر ۶ ماه آینده این دستگاه‌ها را تحویل دهد.

رستم قاسمی افزود: اگر این تعهد به موقع انجام شود، قراردادهای بعدی نیز منعقد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و عضو هیات عامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در حاشیه این بازدید گفت: حدود ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که  خیلی از آنها باید نوسازی و تعویض شوند.

محمد تیموری اظهار کرد: با توجه به شرایطی که هپکو دارد تقریبا جزو اولین سازمان هایی بودیم که با هپکو وارد قرارداد شدیم. این قرارداد شامل ۵۰ دستگاه گریدر به مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن نقدی به هپکو پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و عضو هیات عامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: امیدواریم این قرارداد فتح بابی برای قراردادهای دیگر با هپکو باشد، هپکو یک توانمندی برای کشور است و ما به عنوان یکی از مشتریان عمده هپکو آرزو داریم هپکو به روزهای شکوفایی اش در دهه ۸۰ بازگردد.

به گفته وی،  حدود ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که  خیلی از آنها باید نوسازی و تعویض شود. نیاز کشور سالانه حداقل ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری است که بخشی از آن را هپکو می‌تواند تامین کند و بخشی در فیلد کاری هپکو نیست.

وی عنوان کرد: این سازمان می‌تواند با هپکو قرارداد ۳۰۰ تا ۳۵۰ دستگاهی داشته باشد و امیدواریم این قرارداد ۵۰ دستگاه فتح بابی برای سایر قراردادها باشد.

آنچه این مسئولان می گویند امیدوارکننده است، اما هپکوی زخم خورده برای انجام تعهداتش نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان است. قطعا اگر هپکو حمایت شود، نه تنها نیاز داخل را تامین می کند و امنیت شغلی و امنیت اقتصادی را به پرسنل و استان مرکزی کشور هدیه می کند، بلکه با توجه به سابقه درخشان خود می تواند مجددا در عرصه جهانی سری بالا بیاورد که این اتفاق قطعا قدرت صنعتی کشور را در جهان به نمایش می گذارد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد