hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرکنسول قزاقستان خواستار حضور تجار خراسان شمالی در این کشور شد

سرکنسول قزاقستان خواستار حضور تجار خراسان شمالی در این کشور شد

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان گفت: زمینه های مناسبی برای فعالیت تجار خراسان شمالی در این کشور وجود دارد و از سرمایه گذاران خراسانی حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، ایربول احمدف روز یکشنبه در جلسه با سرمایه گذاران خراسان شمالی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد اظهار داشت: امسال هیاتی از این استان به قزاقستان سفر کرد و بسیار خوشحالم که در این سفر بحث خواهرخواندگی بین شهر بجنورد و آلماتی مطرح شد که این موضوع در آینده پیگیری می شود.

وی افزود: از نامگذاری خیابان و میدانی به نام بجنورد در آلماتی و بلعکس در راستای خواهرخواندگی ۲ شهر استقبال می کنیم.

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان گفت: مردم ۲ کشور با ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همدیگر آشنا هستند و این باعث توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی می شود.

وی ادامه داد: شهر آلماتی در گذشته پایتخت کشور قزاقستان بوده و از لحاظ جمعیت و پتانسیل های اقتصادی دارای ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری است و از سرمایه گذاران ایران استقبال می کنیم.

احمدف بیان کرد: کشور قزاقستان از بزرگترین جمهوری های شوروی سابق در زمینه تولیدات کشاورزی و دامپروری مانند غلات و گوشت است، ضمن اینکه در تولید مصالح ساختمانی نیز این کشر زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: اولین سفر دیپلماتیک خود در کشور ایران را از شهر بجنورد آغاز کردم و در بازدید از بخش های مختلف این شهر با ظرفیت های متنوع آشنا شدم.

وی خاطرنشان کرد: بخش کنسولی قزاقستان در شهرهای گرگان و تهران روادید لازم را صادر می کند و سرمایه گذاران ایرانی با داشتن دعوت نامه به راحتی می توانند ویزای ورود به این کشور را دریافت کنند.

لغو جشن نوروزگاه در بجنورد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: هیات تجاری ۲۰ نفره استان متشکل از کارگروه های کشاورزی، دامپروری، خشکبار، گلخانه داران، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، شرکت های دانش بنیان و تمامی شرکت های لجستیک در ۲۲ آبانماه سالجاری به کشور  قزاقستان سفر کرد و مقرر شد جشن نوروزگاه ۱۴۰۱ با مشارکت هیات های چهار نفره از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، تاجیکستان و ترکیه در بجنورد مرکز این استان برگزار شود.

سعید پورآبادی تصریح کرد: این جشن بدلیل شیوع مجددکرونا لغو و مقرر شد تا هیاتی از تجار قزاقستانی بعد از عید نوروز ۱۴۰۱ برای آشنایی با ظرفیت های لازم به خراسان شمالی سفر کند.

وی تصریح کرد: بر اساس رایزنی های انجام شده در این سفر با دانشگاه آلماتی، مقرر شد تا دفتر پژوهشی و آموزشی برای انجام روادید و فعالیت های تحقیقاتی در این دانشگاه راه اندازی شود تا فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی نخبگان خراسان شمالی در قزاقستان تسهیل شود.

پورآبادی عنوان کرد: طبق تفاهم نامه با استاندار آلماتی مقرر شد تا ۲ هکتار زمین به صورت رایگان از طرف کشور قزاقستان در اختیار اتاق بازرگانی خراسان شمالی قرار گیرد تا نمایشگاهی از محصولات استان در این محل دایر شود و همین متراژ از زمین نیز در بجنورد در اختیار تجار قزاقستان قرار می گیرد و طرف مقابل نیز نمایشگاهی با همین محوریت دایر می کند.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس تفاهم نامه با اتاق بازرگانی آلماتی مقرر شد تا دفتر گردشگری خراسان شمالی در شهرداری این شهر مهم و پرجمعیت قزاقستان راه اندازی تا شرایط حضور گردشگران این کشور در ایام نوروز به خراسان شمالی فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این سفر مقرر شد همچنین یک مرکز پزشکی و درمانی توسط سرمایه گذاران خراسان شمالی در آلماتی احداث شود.

پورآبادی در ادامه با بیان اینکه کشور قزاقستان از کشت فراسرزمینی ایران حمایت می کند، افزود: این کشور پهناور دارای اراضی کشاورزی مناسب غنی و پر آب است و دارای مناطق سردسیر که کشاورزان ایرانی می توانند غلات، ذرت، دانه های روغنی و عدس کشت کنند ضمن اینکه مناطق جنوبی این کشور نیز گرمسیر است که می توان در این مناطق برنج کاری کرد.

قزاقستان؛ کشوری مستقل و فراقاره‌ای در آسیای مرکزی است و جمعیت این کشور در حدود ۲۰ میلیون نفر است که حدود ۷۰ درصد از مردم آن مسلمان هستند و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است که تراکم جمعیتی کمی دارد.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشورهای اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد.

صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان در خراسان شمالی فعال هستند که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می شود.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی؛ در سال جاری از این استان ۴۶ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم به ارزش ۵۹ هزار و ۸۲۹ دلار کالا به قزاقزستان صادر شده است که این کالاها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد