hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ترقی: غربی‌ها راهی جز پذیرش شروط ایران ندارند/ خطوط قرمز ایران منطقی و قابل قبول است

ترقی: غربی‌ها راهی جز پذیرش شروط ایران ندارند/ خطوط قرمز ایران منطقی و قابل قبول است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر این که غربی‌ها راهی جز پذیرش شروط ایران ندارند گفت: پافشاری ایران روط خطوط قرمز یک پافشاری کاملا منطقی و قابل قبول است.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا با اشاره به روند مذاکرات وین و حضور مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تهران گفت: غربی‌ها هیچ راهی جز پذیرش شروط ایران ندارند و پافشاری ایران روی خطوط قرمز یک پافشاری کاملا منطقی و قابل قبول و استدلالی است که از یک منطق درست و به حق برخوردار است بنابراین نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. 

وی یادآور شد: اگرچه برای آن‌ها پذیرش خطوط قرمز ایران سخت است اما با توجه به شرایطی که در اوکراین برای آمریکا پیش آمد و پیشرفتی که ایران تا امروز در فناوری هسته‌ای داشته است به نظر می‌رسد که غربی‌ها به یک مرحله تصمیم سرنوشت‌سازی رسیدند. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: اگر آن‌ها شروط و خطوط قرمز ایران را نپذیرند به ضرر آن‌ها تمام می‌شود چرا که ایران مسیر هسته‌ای صلح‌آمیز خود را ادامه خواهد داد و نیازهایش را تامین خواهد کرد. اگر هم بپذیرند به هر حال یک نظارتی را برای رفع نگرانی بر روند فعالیت هسته‌ای ایران خواهند داشت که در واقع جنبه نظامی پیدا نکند. 

ترقی گفت: با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد اگر چه پذیرش شرایط ایران برای آن‌ها سخت باشد ولی اجتناب ناپذیر است و فکر می‌کنیم که ایران خواهد توانست با همین مقاومت و ایستادگی روی خطوط قرمز خود هم برجام را در مسیر منافع ملی سوق دهد و هم این که آن‌ها برای رفع نگرانی ورود ایران به فعالیت نظامی از بین برود. 

وی درباره حضور گروسی گفت: حضور او در ایران بیشتر برای این است که ایران از چه مقطع و زمانی اجازه دوباره بازرسی‌های آژانس را خواهد داد و این بازرسی‌ها در چه چارچوب و مختصاتی احتمالا خواهد بود. چرا که ایران اعلام کرده بود تا زمانی که این توافق نهایی نشود و غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند نوارها و فیلم‌های گرفته شده تحویل آژانس داده نخواهد شد و با بازرسی‌های آژانس افزایش پیدا نخواهد کرد بنابراین این مساله از موضوعاتی است که برای تصمیم گیری غربی‌ها مهم است که بتوانند در این زمینه هم به نتیجه برسند. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه با بیان این که آژانس یکی از بخش‌های رسیدن به توافق نهایی است گفت: ابزار نظارتی غربی‌ها برای فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز  ما آژانس است. ما هم در واقع راستی آزمایی و تضمین‌هایی که از طرف مقابل می‌خواهیم باید از طریق آژانس چه بصورت بیانیه و چه مواردی که در توافق مورد تاکید قرار می‌گیرد باشد. 

وی با بیان این که فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز  و تامین نیازهای هسته‌ای است گفت: از نظر ایران خواسته و توقع غربی‌ها چه آژانس باشد چه نباشد برآورده است در واقع برای ما خیلی فرق نمی‌کند اما از نظر آن‌ها یک ناظر بین‌المللی مهم است. البته باید آن‌ها به ما این تضمین را بدهند که آژانس به صورت فنی عمل کند نه به صورت سیاسی.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد