hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اصرار رییس جمهور از ابتدا تلاش برای رفع تحریم‌ها بوده است

اصرار رییس جمهور از ابتدا تلاش برای رفع تحریم‌ها بوده است

رییس بنیاد بین‌المللی صلح درباره عملکرد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین گفت: اصرار رییس جمهور از ابتدا تلاش برای رفع تحریم‌ها بوده است لذا عملکرد دولت و دیپلماسی ایران در مذاکرات وین تا اینجای کار نمره قبولی دارد.

محسن رهامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره تلاش‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرات وین برای حفظ منافع ملی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به یک سری از اصول و مبانی پایبند هستیم که بر اساس آن استراتژی خود را تعریف می‌کنیم. یکی از این اصول مصالح و منافع ملی است بنابراین در کارزارها و مذاکرات و مراودات بین‌المللی بر این پایه‌ها و حفظ این مبانی اصرار داریم که در مذاکرات وین هم قابل تعمیم و به کارگیری است.

رییس بنیاد بین‌المللی صلح افزود: طبیعی است که منافع ملی و تعریف کلانی که نظام نسبت به این منافع دارد، خط قرمزهایی برای ما ترسیم می‌کند که در همه دوره‌ها باید رعایت شود و بر آن اساس حرکت کنیم. انقلاب اسلامی آمد که شرایط زندگی مردم و عدالت اجتماعی و شرایط معیشتی را بهبود ببخشد. لذا اگر راهی را برویم که به این اصول و مبانی آسیب نرسد، راه درستی است.

وی با بیان اینکه پس از برجام نسبت به برخی مسائل تعلل شد، گفت: ضمن اینکه ترامپ همه برنامه‌های طرف‌های برجام را بر هم ریخت، برخی جریان‌ها و افراد هم در داخل دائم با توافق و حتی با مذاکره مقابله می‌کردند، در حال حاضر هم خطر کارشکنی آنها نسبت به سیاست‌های دولت آیت الله رئیسی وجود دارد. به نظر من برای برخی فرق نمی‌کند کدام دولت قصد رفع تحریم‌ها و گشایش را دارد، آنها همواره در مسیر مخالفت هستند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از مشکلات بعدی در پرونده هسته ای ایران دولت بر اساس همین سیاست و روندی که رییس جمهور از دوره تبلیغات انتخاباتی تاکنون بر آن اصرار داشته، مسائل خود را با کشورهای مقابل حل کند، البته تا جایی که خط قرمزهای ما حفظ شود.

رهامی با تاکید بر اینکه در این مقطع پیشنهاد می‌کنم جمهوری اسلامی ایران مسائل خود را از چالش‌هایی که توسط روسیه در اوکراین ایجاد شده است جدا کند، افزود: بهترین زمان است که شر تحریم‌ها از سر ما برداشته شود و از این فرصت برای عرضه گاز و نفت خود به مشتریان بین‌المللی، نهایت بهره را ببریم ما باید از هر فرصتی برای تقویت منافع خودمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به این فرموده رسول اکرم (ص) که "المُؤمِنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ"، اظهار کرد: یعنی مؤمنِ زیرک و باهوش، محتاط است. فرصت ها مثل ابر از دست می رود. مردم به شدت منتظر گشایش هستند و اگر این کار توسط دولت سیزدهم انجام شود، اعتماد مردم و جامعه نسبت به نظام بیش از پیش خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عملکرد دولت و دیپلماسی ایران نمره قبولی داد و عنوان کرد: تنها انتقادی که وجود دارد این است که وقت زیادی را پای این مذاکرات از دست دادیم و می‌شد برای رفاه حال مردم، این پروسه زودتر به نتیجه برسد. امروز همه تلاش دارند به همان منافعی برسیم که در برجام توافق کرده بودیم، لذا فارغ از اینکه کدام دولت به آن دست بیابد باید زودتر به نتیجه رسید و اگر چنین شود همه ما مکلفیم از دولت و دست اندرکاران حمایت کنیم.

رییس بنیاد بین‌المللی صلح سفر رافائل گروسی به تهران را برای تاکید بر مشکلات پادمانی پیش آمده ارزیابی کرد و بیان کرد: همانگونه که تا پیش از این جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود نزد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی عمل کرده، از این جهت مشکلی و چیزی برای پنهان‌کردن نداریم گرچه باید کاری کنیم که گروسی با دست پر و گزارش مثبت از ایران برود و به دنیا اطمینان بدهد که طرف‌های توافق نسبت به ایران بد عهدی کردند ولی ایران بر مدار و مسیر قوانین بین‌المللی حرکت می‌کند. به هر حال باید مواظب گزارش‌هایی که پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد، باشیم.

    


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد