hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > حق‌شناس: خطوط قرمز ایران برای توافق باید مورد توجه غربی‌ها قرار بگیرد

حق‌شناس: خطوط قرمز ایران برای توافق باید مورد توجه غربی‌ها قرار بگیرد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: انتظار طرف ایرانی تاکید بر این بود خطوط قرمز اعلامی ایران توسط کشورهای غربی مورد توجه قرار بگیرد از سوی دیگر اگر آژانس در این سفر بتواند به توافق برسد قطعا در نهایی شدن توافق اثر گذار است.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره مذاکرات وین و حضور گروسی در تهران گفت: نزدیک شدن به توافق نتیجه بیش از یکسال مذاکره و گفت‌وگو است که بخشی از آن در دولت قبلی دنبال شد و ادامه آن هم توسط دولت جدید و تیم مذاکره کننده جدید پیگیری می شود.

وی ادامه داد: امروز مذاکرات بعد از فراز و فرودهای زیاد به نقطه‌ای رسیده که همه طرف‌های مذاکره کننده چه غربی، چه ایران و حتی قدرت‌های شرقی هم اذعان کردند که به مراحل نهایی خود نزدیک شده است و عبارت‌های برخی نمایندگان مذاکره کننده این بود که بالغ بر ۹۷ درصد مراحل مذاکرات به نتیجه رسیده است و شاید چند نکته باقی مانده است که اگر به سرانجام برسد احتمالا شاهد نهایی شدن مذاکرات در یکی دو هفته آینده خواهیم بود و حتی سخن از این بود که وزیر خارجه ایران بتواند در هفته آتی برای انعقاد و امضای قرارداد نهایی به وین سفر کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: انتظار طرف ایرانی تاکید بر این بود خطوط قرمز اعلامی ایران توسط کشورهای غربی مورد توجه قرار بگیرد و طرف‌های مذاکره ایران هم مشخصا این برداشت را داشتند با توجه به تغییری که در مواضع طرف آمریکایی به وجود آمده است تغییراتی در روند مذاکرات و نزدیک شدن به توافق صورت بگیرد.

حق شناس گفت: نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت اتفاقات جدیدی است که بعد از حمله گسترده روسیه به کشور اوکراین در صحنه معادلات بین الملل شاهد بودیم که اروپایی ها را نسبت به امنیت و تغییر نگرش خود حساس کرده و از طرف دیگر به نوعی نقشی که ناتو بعد از این تهاجم برای کارکرد خود تعریف کرد بشدت تغییر داشته است. بنابراین همه اینها فضایی پیش آورد که به نوعی معادلات درونی برجام را هم در گروه غربی و هم چین و روسیه و هم ایران تاحدودی به تجدید نظر در وضعیت موجود تشویق کرد و شرایط را متفاوت‌تر کرده است. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: به نظر می‌رسد که با فاصله گرفتن از آن فضا و به خصوص احساس نیازی که هم طرف آمریکایی و هم طرف ایرانی و هم کشورهای اروپایی در این حوزه دارند، شاهد تاکید مجددی هستیم که تلاش دارند مساله را به سرانجام برسانند و اصطلاحا شاهد دمیدن دود سفید از وین باشیم  از این رو احتمال دارد زودتر نتیجه مطلوبی از این مذاکرات فرسایشی و طولانی را به افکار عمومی اعلام کنند.

حق شناس  با اشاره به حضور گروسی در ایران گفت:  حضور گروسی به دنبال نگاه های فنی بود که آژانس دنبال می‌کرد و عمدتا مربوط به مباحث و محورهایی است که قبلا در گزارش‌های آژانس مورد توجه بوده است. 

وی با بیان اینکه یکی از خواسته های طرف ایرانی این بود که این وضعیت ایران هم از پرونده مفتوح خارج و دیگر بسته شود و محلی برای ایجاد اعمال فشار نباشد، گفت: از طرف دیگر ایران خواسته های دیگری از جمله بحث پایان تحریم های برخی نهادهای مورد توجه و حساسی که مورد تحریم قرار گرفتند را دنبال کرده است طرف مقابل هم در این زمینه حساسیت های خود را دارد اما با این همه به نظر می رسد رویکردها به سمت حل و فصل نهایی باشد که احتمالا گزارش گروسی به آژانس و تیم مذاکره کننده ۱+۴ مهم خواهد بود. لذا اگر آژانس در این سفر بتواند با طرف ایرانی به توافق برسد قطعا در نهایی شدن توافق اثر گذار خواهد بود. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد