hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دیپلماسی اقتصادی همسایه‌محور آیت‌الله رئیسی بازار مناسبی برای ایران فراهم می‌کند

دیپلماسی اقتصادی همسایه‌محور آیت‌الله رئیسی بازار مناسبی برای ایران فراهم می‌کند

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی در این مقطع در ترکیب با دیپلماسی اقتصادی همسایه‌محور می‌تواند بازاری مناسب برای ایران فراهم کند.

سید احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره سیاست دولت در زمینه اولویت همسایه‌محوری گفت: تحولات عمیقی در عرصه بین‌الملل در حال وقوع است. ظهور قدرت‌هایی مثل چین و روسیه و افول هژمون و سیطره آمریکا تعاریف و شرایط سنتی جهانی را دستخوش تغییر کرده است و در منطقه ما تصمیمات دولت‌ها ماهانه و گاه روزانه تغییر می‌کند و به نوعی سیاست‌ برخی کشورها دچار نوسان شده است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اردن افزود: کم رنگ شدن نظم قدیم و شکل‌گیری تدریجی نظم جدید ریشه همه تحولات در منطقه و جهان است چراکه به نوعی در دوران گذار هستیم و بی ثباتی، ناپایداری و نظم گریزی از مختصات این دوران است لذا با توجه به اینکه در این دوره گذار، جمهوری اسلامی ایران کشوری با ثبات، مقتدر و با امنیت کامل است و کشورهای پیرامونی آن دچار اثرات این دوران هستند، می‌تواند نقشی تعیین کننده و مسئولیت‌ساز داشته باشد، به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید در سیاست پایداری سازی روابط با همسایگان خود اهتمام ویژه داشته باشد.

وی درباره دیپلماسی دولت سیزدهم عنوان کرد: سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی در این مقطع در ترکیب با دیپلماسی اقتصادی همسایه‌محور می‌تواند بازاری مناسب برای ایران فراهم کند. ایران از نظر جغرافیایی، تاریخی و مذهبی با همسایگان قرابت‌هایی دارد که برای تحکیم و توسعه روابط کار آسانی در پیش دارد و این ظرفیت هاست که رییس جمهور آن را شناخته و از همان دوران انتخابات تا کنون آن را محور و اولویت دیپلماسی همه جانبه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

**استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و توسعه روابط با همسایگان

دستمالچییان یادآور شد: در دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران جهش بزرگی در فناوری و تکنولوژی در حوزه‌های خاصی داشته است و به عنوان کشورهای پیشرو در تولید علم در جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل دکتر رئیسی راس اولویت‌های سیاست خارجی دولت خود را بر روابط قوی و همه جانبه با همسایگان قرار داده است. بنابراین اگر رییس جمهور تاکید می‌کند ما اقتصاد و اداره کشور را به مذاکرات وین و نتیجه آن گره نمی‌زنیم منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و همزمان توسعه و تحکیم روابط با همسایگان، کشورهای دوست و کشورهای مسلمان است.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا ادامه داد: این اولویت رییس جمهور برای جبران مشکلاتی که با غرب داریم، بسیار دقیق، و تعیین کننده است. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که همیشه اعلام کرده آمادگی کامل دارد که با همسایگان به خصوص کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس گفتگوهای جامع و مشترک برای توسعه و تحکیم روابط اقتصادی و همچنین برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه داشته باشد.  

وی با بیان اینکه آمریکا در حال ترک منطقه است، اظهار کرد: کشورهای منطقه باید به تفاهمی مشترک برای امنیت خودشان برسند که حتی این ظرفیت وجود دارد که بازاری مشترک و زمینه‌ای برای توسعه، عمران و آبادانی منطقه ایجاد کنند. این منطقه ثروت‌خیز، مهم و منطقه‌ای که دنیا به آن چشم طمع دارد،  بیش از همه نقاط دنیا برای توسعه همه جانبه ظرفیت دارد. این امر محقق نمی‌شود مگر کشورهای منطقه به نتایج روشن و ملموسی در سطح و کیفیت روابط خود برسند و ایران در این میان همیشه پیش قدم بوده و امروز که مرکز و محور اصلی سیاست خارجی رییس دولت سیزدهم همین موضوع است، فرصت مغتنمی است که فواید این استراتژی برای کشورهای منطقه تبیین و اراده واقعی جمهوری اسلامی برای تحقق این هدف به این کشورها منتقل شود.

**امنیت خریدنی و وارداتی نیست

سفیر پیشین ایران در اردن خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و مسلمان جنوب خلیج فارس باید بدانند جمهوری اسلامی ایران همیشه برادر خوب و دغدغه‌مند آنها بوده است. در سال‌های گذشته به همه ثابت شده امنیت خریدنی و وارداتی نیست. برقراری امنیت مغایر با حضور بیگانگان در منطقه است و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه دقیقا بر ضد مفهوم امنیت عمل می‌کند. در تمام دورانی که کشورهای بیگانه در منطقه خلیج‌فارس حضور داشته‌اند همیشه شاهد آشوب، بی‌ثباتی و جنگ بوده‌ایم.

وی توسعه و تمرکز بر روابط با همسایگان را شرط مهم و تعیین کننده‌ای در تحقق سیاست نگاه به داخل رییس جمهور قلمداد کرد و گفت: به عنوان مثال، افزایش تولید در ایران نیاز به بازار دارد و چه بازاری کم هزینه‌تر و در دسترس‌تر از کشورهای همسایه خودمان سراغ داریم؟ از طرفی تنها بحث صادرات ایران و بازار همسایگان نیست بلکه در مورد استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و همچنین توافق و تفاهم چندجانبه در موضوع گردشگری و موارد متعدد دیگر هم این روابط تاثیر مستقیم بر عملی شدن دکترین رییس جمهور دارد.

دستمالچیان ادامه داد: ایران در زمینه تولید لوازم خانگی بسیار قوی است و در شرایط روابط دوستانه، برای کشورهای منطقه و شرکت‌های مرتبط به صرفه است که نیاز خود را از این طریق تامین کنند. در زمینه خدمات فنی و مهندسی و استفاده از تجربیات ایران در ساخت تجهیزات مادر صنعتی، در شرایطی که اعتماد دو جانبه و چند جانبه این کشورها شکل بگیرد، مواردی است که بالقوه وجود دارد. از نظر محصولات کشاورزی نیز به همین صورت است، چون کشورهای حاشیه خلیج فارس از این نظر نیازمند واردات هستند، لذا تامین این نیازمندی‌ها یک رویکرد برد برد برای هر دو سوی ماجراست.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد