hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اگر به توصیه رهبری عمل می‌شد امروز نیاز به مذاکره مجدد نبود 

اگر به توصیه رهبری عمل می‌شد امروز نیاز به مذاکره مجدد نبود 

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اگر به یاد داشته باشید رهبر انقلاب چندین بار تاکید کردند که خیلی به امریکایی ها اعتماد نکنید لذا اگر این اتفاق سال ۹۴ افتاده بود، شاید امروز نیاز نبود دوباره مذاکره کنیم.

سید محمودرضا  آقامیری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و استاد فیزیک هسته‌ای در میزگرد فینال مذاکرات که در خبرگزاری ایرنا، برگزار شد، اظهار داشت: یک مشکلی که در برجام داریم بحث تعهداتی است که شاید بتوان گفت یک طرفه است مثل پروتکل الحاقی که ما داوطلبانه اعلام کردیم به آن عمل می‌کنیم و این بدین معناست که آژانس طرف مقابل ما می‌شود. یعنی آژانس است که می‌گوید می‌خواهم دانشگاه‌ها را ببینیم و این اتفاق افتاد. 

آقامیری ادامه داد: اگر به یاد داشته باشید رهبر انقلاب چندین بار تاکید کردند که خیلی به امریکایی‌ها اعتماد نکنید و چند بار این مطرح شد. ایشان آن زمان بحث تضمین را مطرح کردند و می‌خواستند این ضمانت گرفته شود. اگر این اتفاق سال ۹۴ افتاده بود، فشاری که اکنون تحمل می‌کنیم آن زمان تحمل می‌کردیم و پای مذاکره می‌ایستادیم شاید امروز نیاز نبود دوباره مذاکره کنیم. 

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: همه این مشکلات برای این بود که به امریکایی‌ها اعتماد و تصور شد اگر با وزیر امور خارجه امریکا در خیابان قدم بزنیم، مسائل ما حل می‌شود یا تصور شد اینکه جان کری تعهد کرده و امضا داده ضمانت است. بنابراین اینها نکاتی بود که دائماً مقام معظم رهبری مطرح می‌کردند که اعتماد نکنید. 

مرکزی در امریکا ۱۰ سال پیش متن برجام را به عنوان کار تخصصی خود اعلام کرد

وی تصریح کرد: یک نکته‌ای که همیشه برای من سوال بود، فعالیت مرکزی در امریکا است که حدوداً ۱۰ سال پیش متن برجام را به عنوان کار تخصصی اعلام کرد که اگر می‌خواهید ایران را متوقف کنید این اتفاقات باید شکل بگیرد. لذا اکنون در قالب مقالات منتشر می‌شود. شاید ۳۵۰ مقاله درباره ایران این مرکز تا کنون منتشر کرده است. آن بخش‌هایی که ما به عنوان افراد فنی می‌خواندیم همان بخش‌هایی بود که بعداً در برجام وارد شد که میزان حجم کیک زرد چقدر باشد، حجم مواد غنی شده چه میزان باشد، تعداد سانتریفیوژها چقدر باشد. 

«این اتفاقی بود که مقام معظم رهبری تاکید داشتند به این نکات توجه شود اما اینطور نشد. درحالی که اگر به این نکات توجه می‌شد که وقتی آمریکا منافع خود را دنبال می‌کند، ما هم باید منافع خود را دنبال کنیم، وضعیت اینگونه نبود لذا امروز تاوان آن بی‌توجهی را می‌دهیم و ۵ سال کشور را متوقف برجام کردیم و این خسارتی بود که در اثر اعتماد به امریکا به ما وارد شد.»


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد