hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نقشی که جمشید هاشم‌پور رد کرد و با بازی خسرو شکیبایی ماندگار شد!

نقشی که جمشید هاشم‌پور رد کرد و با بازی خسرو شکیبایی ماندگار شد!

امرالله احمدجو در برنامه «سریالیست» خاطرات ساخت سریال «روزی روزگاری» را ورق زد.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، امرالله احمدجو که این روزها مشغول کار در سریال سلمان فارسی است، در ابتدا گفت: خوشبختانه کار خیلی خوب پیش می‌رود. سریال نوشته شده و در حال اجراست. فیلمنامه را خود آقای میرباقری نوشته و بازنویسی نهایی را هم خودش انجام می‌دهد. 

وی در پاسخ به اینکه دست نویسنده در نگارش آثار تاریخی تا چه حد باز است، اظهار کرد: باز بودن دست به انتخاب موضوع بستگی دارد. همچنین مهم است که هنرمند تا چه حد بر اصل تاریخ و نحوه استفاده از آن مسلط است. نگارش اثر تاریخی دوگونه است؛ اول اینکه کاملا مستند باشد و یا در نوع دیگر، بخواهید از موضوع و شخصیت های تاریخی برای خلق قصه دراماتیک الهام بگیرید.

این فیلمساز اضافه کرد: در سریال، سینما و یا رمان، نویسنده سعی می‌کند که روح تاریخ را تجسم کند. به طور مثال تعزیه در مقابل تاریخ عاشورا بسیار متفاوت است. بعضا چیزهایی که در تاریخ نیست، برای تجسم روح عاشورا در تعزیه به کار میرود و قدرت تخیل هنرمند در این امر بسیار مهم است.

این کارگردان درباره ماندگاری آثاری مانند «روزی روزگاری» بیان کرد: اینکه چه مولفه هایی با چه بینش به مخاطب ارائه می شود مهم است. همچنین شناخت موضوع و مخاطب هم ضرورت دارد. در یک فیلم یکسری داده در اختیار مخاطب قرار می گیرد اما داستان اصلی وسیع تر از این داده هاست. ماندگاری یک اثر به میزان  همخوانی با علایق مخاطب بستگی دارد. همخوانی با فرهنگ عمومی و نزدیک بودن به زندگی مخاطب از مولفه های ماندگاری است.  

احمدجو در پاسخ به اینکه آیا فکر می کردید این سریال تا این حد مخاطب داشته باشد، اظهار کرد: هر کارگردان با این امید کار ارائه می‌دهد که مخاطب داشته باشد. هر کار هم مشتری خودش را پیدا می کند. ممکن است در یک اثر مسائل سطحی با آب و رنگ دادن بیان شود و در یک اثر بالعکس اتفاق بیفتد. صحرای موجود در سریال روزی روزگاری، پیش از فیلمسازی، خلوتگاه من بود. در دوران سربازی پدرم موتور خریده بود، هر وقت به مرخصی می آمدم، بلافاصله به آنجا میرفتم. من پای دار قالی به دنیا آمده بودم. آئین هایی را که طی قرن ها صیقل یافتند از دوره کودکی و نوجوانی با چشم دیدم. بهترین و زیباترین تعزیه ها در ده ما اجرا میشد. تعزیه خوان خوب داشتیم و پدر بزرگم رنگرز بود.

وی زیبایی صحرا را جادوی آن دانست و بیان کرد: ناخودآگاه من این زیبایی را کشف کرد. بعد از اینکه اسمم را در قبولی های مدرسه عالی صدا و سیما دیدم، حتما گفتم که درباره دوستم یعنی صحرا فیلم می سازم. صحرا در مرکز ماجراهای روزی روزگاریست. صحرا به من کد داد که چگونه قصه را شروع کنم. این سریال از نگارش تا پخش ۱۰ سال طول کشید. تجربه زندگی روستایی پشتوانه ای برای فیلمسازی من بود. بچه های من بعد از اینکه علاقه‌ خود را برای سینما ابراز کردند، توصیه من به آنها این بود که قبل از دانشگاه باید پشتوانه ذهنی داشته باشید تا ذهنتان مسلط باشد. به آنها گفتم تا می توانند به ادبیات کهن مراجعه و معرفت کسب کنند.

احمدجو با بیان اینکه بیشتر بازیگران روزی روزگاری را موقع نگارش فیلمنامه انتخاب کرده بودم، گفت: با بخشی از بازیگران در یک فیلم سینمایی آشنا شده بودم، دو شخصیت اصلی نه برای آقای شکیبایی و نه برای خانم علو نوشته شده بود. من برای جمشید هاشم‌پور نقش مرادبیک را نوشته بودم. اما همکاری او میسر نشد و در انتخاب بعدی به آقای شکیبایی رسیدیم. درباره نقش خاله هم همینطور بود، وقتی انتخاب اول فیلمنامه را پس فرستاد  من خیلی غصه خوردم. 

وی با بیان اینکه من با قناعت ورزی از آن صحرا استفاده کردم و تمام ظرفیت آن را به تصویر نکشیدم، ابراز داشت: میخواستم بخش هایی از این صحرا بکر بماند. این صحرا از هر بنای تاریخی مهمتر است زیرا در ردیف زیباترین نقطه های ایران قرار می گیرد. به مسئولین توصیه میکنم که به آنجا بروند و جلوی تخریب را بگیرند.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

۵۸۵۸

منبع: khabaronline-1609103

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد