hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بررسی تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد جهانی

بررسی تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد جهانی

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که با افزایش قیمت نفت و گاز در پی جنگ اوکراین و روسیه، ایران با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی خود می‌تواند فرصت‌های خوبی را کسب و با تغییر نقشه تجاری جهان نقش فعالانه‌تری در این زمینه ایفا کند. 

وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد جهانی و ایران اظهار کرد: درگیری اوکراین و روسیه چند پیامد را برای اقتصاد جهان خواهد داشت و از آنجا که روسیه جزو کشورهای صادرکننده نفت و گاز به اروپاست و تحریم‌ها و تنش‌ها نسبت به روسیه ادامه خواهد یافت، باید برای مدتی طولانی شاهد افزایش یا ماندگاری قیمت نفت در محدوه‌های بالای ۱۰۰ دلار باشیم.

وی با بیان اینکه در قیمت گاز نیز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود، گفت: از جمله مهم‌ترین تاثیرات بحران اوکراین و روسیه را می‌توان تعبیر تبادلات و مسیر تجارت دانست، زیرا در پی تشدید تحریم‌های روسیه، جهان غرب با هم‌پیمانان خود و روسیه نیز با متحدان خود روابط بلوکی برقرار می‌کنند و اینگونه مسیر ترانزیتی و حمل‌ونقل کالاها و خدمات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران کشوری با بیشترین ذخایر نفتی، گازی و معدنی است، این مسائل بر اقتصاد ایران نیز تأثیرات قابل توجهی در برخواهد داشت که این موضوع به این بستگی دارد که ایران چه میزان می‌تواند از این فرصت‌ برای افزایش صادرات نفت، گاز و ..‌. استفاده کند. در این زمینه، در اولین فرصت باید برجام و مذاکرات را به سرانجام برساند. از سوی دیگر، ایران با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی می‌تواند فرصت‌های خوبی را کسب و نقش فعالانه‌تری در این زمینه با تغییر نقشه تجاری جهان ایفا کند. 

شقاقی با بیان اینکه اگر برجام به نتیجه برسد، در سال آینده درآمد ارزی بسیاری به اقتصاد ایران پمپاژ خواهد شد، گفت: جنگ اوکراین و روسیه بر بازارهای ارز، مسکن و بورس ایران تاثیر مستقیمی ندارد اما هرچه ورود منابع ارزی با افزایش قیمت نفت و صادرات آن بهبود پیدا کند، مدیریت عرضه ارز در بازار سهل می‌شود و تنش‌ها و نوسانات نرخ ارز مدیریت خواهد شد.

وی افزود: بنابراین، دولت از تنگنای ارزی رهایی پیدا می‌کند و سال آینده پس از چهار سال نوسانات پی در پی قیمت‌ها، ثبات قیمت خواهیم داشت زیرا، دولت زمانی که منابع کافی داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند بازارها را تحت کنترل قرار دهد. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد