hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ماراتن مذاکرات؛ ادامه گفت‌ وگوها برای رفع موارد اختلافی در متن پیش‌نویس

ماراتن مذاکرات؛ ادامه گفت‌ وگوها برای رفع موارد اختلافی در متن پیش‌نویس

مذاکرات وین این روزها در حالی ادامه پیدا می‌کند که مذاکره‌کنندگان روزهای مهم و حساسی را پشت سر می‌گذارنند و در حال حل مسائل مهم و کلیدی و رفع موارد اختلافی با آمریکا و متن پیش‌نویس هستند.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌ وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند.

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز خود را در این مذاکرات برای طرف‌های غربی روشن کرده است و توافق خوب در مذاکرات در صورتی در دسترس خواهد بود که آمریکا تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند.

هیات مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست علی باقری در هفته‌های اخیر روزهای پرکاری را در وین می گذرانند و مذاکرات و دیدارهای طولانی و فشرده‌ای را برای انتفاع اقتصادی ملت ایران از توافقنامه برجام برگزار می‌کنند.

در همین باره، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز پنجشنبه در دیداری دو جانبه با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها دیدار و تبادل نظر کرد.



باقری همچنین در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در وین، با میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در وین دیدار کرد.



با توجه به حساس بودن این مرحله از مذاکرات، برخی از دیدارها تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند و دیپلمات‌ها به رایزنی‌های خود برای دستیابی به توافق ادامه می‌دهند.

 مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که ۴ اسفند ماه در سفری دو روزه، به‌منظور برخی مشورت‌ها راهی تهران شده بود، یکشنبه ۸ اسفند با دستور کار مشخص و در جهت پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات برای حصول توافق عازم وین شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح این سفر گفت: سفر آقای باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهای دیگری که داشتند برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده و شورای عالی امنیت ملی راهبری گفت‌ وگوها و مذاکرات را بر عهده دارد و ریاست آن هم با رئیس‌جمهور است؛ لذا سفر آقای باقری و جلسات متعددی که داشتیم در خصوص موضوعات باقیمانده است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: یک پیش‌نویسی از توافق آماده شده است و لازم بود این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات هم باقی مانده است که دستورالعمل‌های لازم درباره صحبت با طرف‌های مقابل به آقای باقری داده شد. متأسفانه همچنان طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند.



در حالی که برخی از رسانه‌ها از دستیابی به توافق در وین خبر می‌دهند اما یک منبع آشنا با فضای گفت‌ وگوها اظهار کرد که موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است و تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی در مورد روند مذاکرات وین نوشت: گفت‌ وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

در همین زمینه انریکه مورا نیز پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده‌ای هرگز تضمین شده نیست.

وی افزود: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ‌کننده انجام می‌دهد، اما قطعاً هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.


در روزهای اخیر برخی از تیم‌های غربی مذاکره‌کننده در تلاش بودند تا با استفاده سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر روی روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند و به نوعی فشارهای خود را بر روی تیم مذاکره‌کننده کشورمان ادامه دهند تا بتوانند با دادن امتیاز حداقلی به کشورمان، امتیازات حداکثری کسب کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران همچنان بر حفظ ماهیت فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید و اذعان دارد که همچنان به همکاری‌های فنی خود با آژانس ادامه خواهد داد.

طی روزهای گذشته، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم خود برای سفر به ایران خبر داد که محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین این خبر را تأیید کرده و تصریح کرد گروسی در جریان این سفر ضمن ملاقات با مقامات کشورمان، در خصوص تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس به رایزنی خواهد پرداخت.



آژانس بین المللی انژی اتمی در جدیدترین گزارش از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرده بود که میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی شده ایران نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است میزان نظارت و راستی آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران به شدت تاثیر پذیرفته است.

سرپرست نمایندگی ایران در وین درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پی انتشار این گزارش گفت: تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد