hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اتصال ایران به اروپا با تکمیل راه آهن آستارا-رشت/تکمیل ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو

اتصال ایران به اروپا با تکمیل راه آهن آستارا-رشت/تکمیل ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو

وزیر راه و شهرسازی  گفت: تکمیل راه اهن آستارا- رشت می تواند ما را به اروپا وصل کند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

رستم قاسمی، روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در جریان بازدید از شرکت واگن پارس اراک اظهار کرد: استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین، استان صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه های مختلف در استان مرکزی انجام می شده است، زمانی که بنده در وزارت نفت بودم نیز بسیاری از تجهیزات بزرگ نفتی در همین استان ساخته می شد.

وی ضمن اشاره به بازدید از شرکت هپکو و واگن پارس اراک افزود: در این بازدیدها علیرغم گزارشات زیادی که در خصوص این کارخانه ها در رابطه با تعطیلی و... شنیده بودیم،  شاهد تغییر در این دو کارخانه بزرک بودیم، این کارخانه ها  در جریان یک نگرش و تحول جدید قرار دارند و تقریبا فعال  هستند که جای امیدواری است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت سیزدهم حمایت از صنایع به خصوص کارخانجاتی که ظرفیت های سنگین و سرمایه گذاری های عظیمی برای ایجاد آنها صرف شده را در برنامه دارد و راه اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانجات یک موصوع جدی است.

قاسمی بیان کرد: امروز برای ایجاد چنین کارخانه ای در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شود تا بیس کارخانه ایجاد شود اما خوشبختانه بیس این کارخانه وجود دارد.

وی در خصوص شرکت هپکو عنوان کرد: این شرکت در یک مسیر تحولی قرار دارد، هپکو متعهد شده تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت ۶۰ دسنکاه گریدر را در اسرع وقت انجام دهد و ما نیز قول داده ایم به محض عملیاتی شدن این قرارداد، قرار داد خوبی با هپکو برای تامین ماشین آلات راهداری کشور منعقد کنیم، امید است که بتوانیم در مجموع، قرارداد ۵۰۰ دستگاه را منعقد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با شرکت واگن پارس نیز افزود: این کارخانه به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که مدیرعامل راه آهن برنامه ریزی لازم را انجام خواهد داد تا بتوان از ظرفیت های این شرکت استفاده کرد.

قاسمی ادامه داد: توافقات خوبی اخیرا با کشورهای آسیای میانه مثل ترکمنستان صورت گرفته است. ایران با ترکمنستان ۴ سال رابطه ای نداشت اما اکنون آخرین توافق با ترکمنستان مربوط به ۳ تا ۴ ماه پیش است.

وی اظهار کرد: امروز بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته را در سرخس شاهد هستیم که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشورها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه آهن نیز انجام می شود. تکمیل راه اهن آستارا- رشت می تواند ما را به اروپا وصل کند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قطعا امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت حمل بار کشور در راه اهن می بود که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این آمار نشان می دهد که عقب ماندگی جدی در این حوزه داریم که باید حتما جبران شود.

قاسمی اضافه کرد: جبران بخشی از این عقب ماندگی از طریق همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می دهد و باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: در زمینه واگن کاملا خودکفا هستیم و کسی اجازه واردات ندارد. در زمینه لوکوموتیو نیز کشور به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد و طبیعتا در این زمان که به این تعداد دستگاه احتیاج داریم، این تعداد قابل تامین نیست، امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل وجود دارد کولی تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود، ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای ۴ سال آینده تکمیل خواهد شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در زمینه هپکو نیز ظرفیت های این شرکت باید تکمیل شود و در صورت نیاز، مازاد بر ظرفیت هپکو باید واردات صورت گیرد، برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که توجه به ساخت داخل را درخصوص شرکت هپکو مد نظر قرار دهد و قراردادی نیز به همین منظور منعقد خواهد شد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد