hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > درمان اختلالات عصبی با دستگاه نوروفیدبک ایران‌ساخت

درمان اختلالات عصبی با دستگاه نوروفیدبک ایران‌ساخت

گروهی از محققان یکی از شرکت های فناور انواعی از دستگاه های نوروفیدبک و بیوفیدبک ایران ساخت را برای درمان برخی از اختلالات عصبی چون وسواس تجاری سازی کردند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، بیوفیدبک تکنیکی است که در آن سعی می‌شود با ایجاد تغییرات مثبت مطلوب در بدن، برخی از عملکردهای آن را بهبود بخشید. عملکرد یا فعالیت‌های بدنی ما به دو بخش ارادی و غیر ارادی تقسیم می‌شود؛ فعالیت‌های ارادی مانند حرکت دادن دست و پاهاست که به صورت آگاهانه روی آنها کنترل داریم، ولی در مقابل برخی از فعالیت‌های بدن مانند نرخ ضربان قلب، تنفس، دمای بدن، فشار خون و امواج مغزی به صورت غیر ارادی کنترل می‌شوند.

پارامترهای مرتبط با این فعالیت‌ها به صورت ناخودآگاه در پاسخ به عوامل محیطی تغییر می‌کنند؛ به عبارت دیگر بدن به عوامل محیطی مانند عصبی شدن، استرس، هیجان و بیماری عکس العمل نشان داده و می‌تواند موجب تغییر هریک از این فعالیت‌ها شود.

از این رو اگر فردی برای مدت طولانی در معرض هرکدام از این عوامل محیطی که منجر به تغییر فعالیت‌های بدن می‌شود، قرار گیرد، ممکن است دچار اختلال یا بیماری شود.

برای درمان این نوع اختلالات تکنولوژی جدیدی به نام "بیو فیدبک" به وجود آمده است که به مردم کمک می‌کند تا بتوانند کنترل برخی از این عملکردهای غیرارادی را تا حدودی در دست گیرند.

بیوفیدبک تراپی، یک تکنیک ذهنی بدنی است که به مردم آموزش می‌دهد که چگونه فعالیت‌های فیزیولوژیک خود را تغییر دهند.

"نوروفیدبک" فناوری دیگری برای درمان این نوع اختلالات به شمار می رود. این فناوری در واقع نوعی بیوفیدبک است که در آن به طور مستقیم روی مغز کار می‌شود و بنا بر هدفی که از پیش تعیین شده است، دامنه امواج مغزی، درجه هم‌نوسانی و یا اختلاف فاز، تغییر می‌یابد. منطق این روش درمانی بر پایه شرطی سازی عاملی استوار است.

ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ زیرا نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک، سعی می‌شود تا این آگاهی از طریق ارائه بازخوردهای (فیدبک‌های) بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود. همچنان که این تمرین ادامه می‌یابد، مغز یاد می‌گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می‌شود.

از این روش می‌توان به منظور بهبود اختلالاتی چون بیش‌فعالی/کمبود توجه، ناتوانی‌های یادگیری، صرع، هراس و اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.

تولید این دستگاه دستمایه تحقیقات یکی از شرکت‌های فناور قرار گرفته است، به گونه ای که دکتر مسعود نصرت آبادی، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت در گفت و گو با ایسنا گفت: تمرکز تحقیقاتی این شرکت بر روی تولید محصولات مرتبط با علوم اعصاب است و در این راستا ما محصولاتی را به تولید رساندیم که نمونه آن دستگاه "نوروفیدبک" و "بیوفیدبک" است.

وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها در انواع 3، 6، 8 و 12 کاناله تولید شده است، اظهار کرد: اولین دستگاه نورو و بیوفیدبک کاربردی با قابلیت‌های درمانی و پژوهشی دارد که قابلیت اتصال الکترودها و سنسورهایی چون  Temp،  EMG، EOG و ECG را دارد.

نصرت آبادی نرخ نمونه برداری با استفاده از این دستگاه را ۲۵۰ تا ۱۶ کیلوهرتز و رزولوشن آن را ۲۴ بیتی عنوان کرد و یادآور شد: در این دستگاه امکان ذخیره سازی اطلاعات در کارت حافظه وجود دارد.

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت با اشاره به قابلیت های دستگاه ۱۲ کاناله نوروفیدبک، توضیح داد: این دستگاه همچنین قابلیت اتصال به کلاه مخصوص جهت ثبت  QEEG/EEG را دارد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد