hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > معدن شن و ماسه در همسایگی پادشاهان ساسانی تعطیل شود

معدن شن و ماسه در همسایگی پادشاهان ساسانی تعطیل شود

پس از هشدار درباره تخریب نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی «بَرم دِلک» بر اثر انفجارهای پی‌درپی معدن شن و ماسه، اینک کارزاری برای تعطیلی هرچه زودتر این معدن راه افتاده است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، جمعی از فعالان میراث فرهنگی، گردشگری، کنشگران اجتماعی و فرهنگی، پس از بی‌توجهی به این تخریب، در کارزار عمومی که راه‌انداخته‌اند، با این یادآوری که انفجارهای هراس‌انگیزِ پی‌درپی در معدن شن و ماسه و در حریم کوهی و چشم‌انداز سنگ‌نگاره‌های باستانی نامدار به «بَرم دِلک»، لرزه بر یادگارهای ساسانیان در شهرستان شیراز انداخته و آسیب‌های برگشت‌ناپذیری را بر جای گذاشته است، از عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و احسان اصنافی، شهردار شیراز درخواست کرده‌اند فعالیت معدن شن و ماسه هرچه زودتر متوقف شود.

همچنین با این تاکید که به جز تخریب هویت تاریخی، این انفجارها امان و آسایش همسایگان و مردم ساکن در آن منطقه را از بین برده است عنوان شده است: صدای هراس‌انگیز هرروزه انفجار در معدن شن و ماسه، مایه آزار و اذیت مردم منطقه بَرم دلک و آبادی‌های پیرامون شده است. برخی از مردم که خانه‌های مسکونی آن‌ها در حریم و نزدیکی کوه «برم دلک» قرار دارد، بسیار گله دارند و حتی می‌گویند ترک‌های کوچکی در دیوارهای خانه‌هایشان پدیدار شده است.

این فعالان می‌خواهند مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صمت و شهرداری شیراز با دقت نظر بیشتری پاسدار هویت تاریخی و میراث مشترک همه ایرانیان باشند.


بَرم دِلک ـ Barm-e Delak ـ محوطه‌ای باستانی در نزدیکی شهر شیراز است که با نقش‌برجسته شاهزاده زن ساسانی، بهرام دوم و شاپور اول ساسانی شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر مکرر نسبت به نابودی تدریجی این نقوش برجسته هشدار داده شده است. سیاوش آریا، کنشگر میراث  فرهنگی در شیراز اخیرا با انتشار تصاویر جدیدی از وضعیت وخیم و مرگ خاموش نقوش برجسته ساسانی برم دلک در پی فعالیت معدن شن و ماسه خبر داده بود.

این پژوهشگر یادآور شده است: سه سنگ‌نگاره ارزشمند ساسانی که در محوطه باستانی برم دلک جای دارد به گفته پژوهشگران و باستان‌شناسان، هویت و آبرو و پشتوانه فرهنگی شیراز و شناسنامه بالنده و غرورآمیز مردم این سرزمین به شمار می‌آید که در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی، روزگار را سپری می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد