hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در ساوه/ منتظر ریزش قیمت نباشید

افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در ساوه/ منتظر ریزش قیمت نباشید

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه گفت: نوسانات اقتصادی و تورم بالا موجب گرانی مسکن در این شهرستان شد و قیمت سرپناه مردم را در سال جاری نسبت به سال قبل تا ۳۰ درصد افزایش داد.

جلال‌الدین یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص احتمال ریزش قیمت مسکن بدنبال نتیجه بخش بودن و توافق در مذاکرات وین اظهار کرد: زمین‌هایی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود در دو بخش، شامل اراضی دولتی تفکیک شده برای اجرای طرح‌هایی نظیر مسکن مهر و اقدام ملی مسکن و بخش دیگر مربوط به اراضی شخصی افراد است.

وی با بیان اینکه دولت قبل با توقف در تولید مسکن موجب افزایش قیمت سرسام آور سرپناه برای مردم شد، بیان کرد: زمین کالایی نیست که بتوان آن را از سایر کشورها وارد کرد بلکه یک کالایی است که برای ساخت مسکن در داخل کشور وجود دارد و بخشی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص داده است و به عبارتی یکی از مولفه‌های گرانی تولید سرپناه برای مردم نرخ بالای زمین است.

وی عامل دیگر در افزایش قیمت مسکن را بالا بودن نرخ مصالح ساختمانی دانست و افزود: وقتی که قیمت حامل‌های انرژی به شکل سرسام آوری افزایش پیدا می‌کند یا با وجود تخصیص یارانه دولتی برای تولید فولاد به منظور برطرف کردن نیاز کشور به این کالا، در عوض فولاد تولید شده صادر می‌شود و پول آن به کشور برنمی‌گردد، یا با گرانی چندبرابری قیمت سیمان و ... در کنار گرانی دستمزد شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه با اشاره به اینکه میزان معاملات مسکن در این شهرستان افت پیدا کرده و کاهش یافته است، تصریح کرد: با وجود کاهش میزان خرید و فروش مسکن در ساوه اما قیمت آن به صورت چراغ خاموش افزایش پیدا می‌کند و اصلا خبری از ریزش قیمت‌ها نیست.

وی افزود: به عنوان مثال یک واحد آپارتمانی که در حدود سه ماه پیش متری ۱۳ میلیون تومان در بلوار ۲۲ بهمن ساوه به فروش می‌رسید هم اکنون به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا است.

یاوری گفت: با توجه به اینکه تولید مسکن با وقفه مواجه شده، ساوه که به دلیل مزیت صنعتی و کشاورزی همواره پذیرای جمعیت سایر نقاط کشور است، علاوه بر کمبود مسکن اجاره‌ای، با افزایش قیمت اجاره بها نیز مواجه شده است. در حال حاضر یک آپارتمان ۹۲ متری در ساوه ۲۰۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود در حالی که چهار سال پیش با ۲۰۰ میلیون تومان یک فرد می‌توانست دو واحد آپارتمان خریداری کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم توافق وین به نفع کشور و مردم باشد، اما باید گفت هرگونه توافقی که صورت گیرد ارتباطی با ریزش قیمت مسکن و کاهش نرخ دلار، یورو و ... نخواهد داشت. نابسامانی قیمت برخی کالاها نظیر برنج به بی ارزش شدن پول ملی برمی‌گردد و با توجه به جمیع علل موجود در جامعه دلیلی برای افت محسوس و قابل توجه قیمت‌ها پس از برجام وجود ندارد.

او در ادامه با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: این طرح باید در قالب یک چشم انداز ۲۰ ساله عملیاتی شود و در یک برنامه‌ریزی مدون برای سه دسته شامل جوانان مجرد، زوجین و خانواده‌های عائله‌دار، مسکن احداث شود. باید تولید مسکن انبوه باشد و به قدری تولید شود تا عرضه با تقاضا همخوانی داشته باشد که در این صورت می‌توان مانع از افزایش قیمت شد و حتی کاهش نرخ مسکن محقق شود.

یاوری افزود: تولید انبوه علاوه بر تامین مسکن مورد نیاز مردم منجر به از بین رفتن معضل حاشیه نشینی و شکل‌گیری سکونت‌گاه های غیرمجاز خواهد شد و مردم به جای خرید اراضی بعضا فاقد سند و دارای کاربری غیرمسکونی، با اعتماد به دولت اقدام به مشارکت در تامین مسکن با عنوان طرح اقدام ملی مسکن خواهند کرد.

وی با تاکید بر نظارت دقیق در تولید مسکن انبوه در کشور گفت: نباید اجازه داد تخلفات و اتفاقاتی که در مسکن مهر صورت گرفت تکرار شود. باید با نظارت دقیق مانع از بروز هرگونه تخلفی شد تا یک سرپناه مستحکم با رعایت ضوابط ساختمان‌سازی احداث و به مردم تحویل داده شود.

یاوری در ادامه گفت: نوسانات اقتصادی و تورم بالا موجب گرانی مسکن در این شهرستان شد و قیمت سرپناه مردم را در سال جاری نسبت به سال قبل تا ۳۰ درصد و نسبت به نیمه نخست سال جاری تا ۲۰ درصد افزایش داد و شرایط به گونه‌ای شده است که هر متقاضی مسکن توان خرید با این قیمت را ندارد.

وی بیان کرد: باید این کلام ناخوشایند را گفت و آن اینکه در بازار ملک، اتومبیل، طلا و ... تا زمانی که دلالان ورود پیدا نکنند رکود وجود خواهد داشت و وقتی یک دلال اقدام به خرید این کالاها می‌کند تحرک در بازار معاملات ایجاد شده و جنب‌وجوش مردم برای خرید و فروش بیشتر خواهد شد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد