hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مجلس باید چارچوب‌های دولت برای بودجه سالانه را حفظ کند/ضرورت همکاری قوا برای اخذ تصمیمات بزرگ

مجلس باید چارچوب‌های دولت برای بودجه سالانه را حفظ کند/ضرورت همکاری قوا برای اخذ تصمیمات بزرگ

نماینده مردم اراک با بیان اینکه مجلس باید چارچوب‌های دولت برای بودجه سالانه را حفظ کند گفت: در صورتی که چارچوب و ساختار بودجه در مجلس تغییرات جدی داشته باشد، دولت در عمل قطعاً نخواهد توانست بودجه را اجرایی کند.

علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا بودجه را مهمترین سند مالی دولت خواند و گفت:  وقتی که دولت چارچوبی را برای بودجه سالانه خود پیشنهاد می‌دهد، مجلس باید این چارچوب را حفظ کند. دولت برای تدوین بودجه با استفاده از توان کارشناسی خود، ابعاد مختلف موضوعات اقتصادی را بررسی کرده و به جمع‌بندی رسیده است .

نماینده مردم اراک در مجلس تاکید کرد: در صورتی که چارچوب و ساختار بودجه در مجلس تغییرات جدی داشته باشد، دولت در عمل قطعاً نخواهد توانست بودجه را اجرایی کند.

اصلاح قوانین دائمی در قالب لایحه بودجه خلاف است 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: متاسفانه در فرآیند رسیدگی به بودجه در کمیسیون تلفیق احکام بسیار زیادی در قالب بندهای الحاقی به متن تبصره‌های بودجه اضافه شده است که غالباً اصلاح قوانین دائمی موجود است و طبق آیین‌نامه داخلی خلاف است.

وی تصریح کرد: نباید در بودجه سالانه احکام دائمی قانون اصلاح شود، پیشنهاداتی که بنده و سایر همکاران در حذف بسیاری از بندهای گزارش کمیسیون تلفیق داده‌ایم به همین دلیل است.به عنوان مثال در گزارش تلفیق ضوابط و مقررات شهرداری‌ها اصلاح شده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه ارز ترجیحی را حذف کرد و بر این اساس لایحه بودجه را تنظیم کرده است. علاوه بر این در تبصره ۱۴ لایحه بودجه منابع ریالی برای جبران هزینه‌های مازاد که به خانوارها تحمیل می‌شود، پیش بینی شده است.

رایزنی‌های دولت با نمایندگان برای حذف ارز ترجیحی 

کریمی با انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اختصاص ۹ میلیارد دلار اعتبار برای واردات کالاهای اساسی گفت:  با توجه به اینکه منابع ارزی کشور ما محدود است منابع حاصل از فروش نفت نیز صرف هزینه‌ها می‌شود،کمیسیون تلفیق با این مصوبه تکلیفی مالایطاق بر دوش دولت گذاشته لذا باید در این بند از لایحه بودجه بازنگری شود.

نماینده مردم اراک از پیگیری نمایندگان برای اصلاح گزارش کمیسیون تلفیق در مورد ارزترجیحی خبر داد و گفت: جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در حال بررسی این موضوع هستند، امیدوارم در روزهای آینده نتیجه این جلسات اعلام شود و تردیدی که برخی همکاران ما در مجلس در خصوص حذف ارز ترجیحی دارند برطرف شود .

هم‌افزایی قوا برای اخذ تصمیمات بزرگ و جسورانه در راستای اصلاحات اقتصادی ضروری است

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم این تردیدها با توضیحات مسئولان دولتی و برنامه‌ها و تمهیداتی که برای این کار دیدند برطرف شود، گفت: دولت تمهیداتی را که برای حذف ارز ترجیحی  پیش‌بینی کرده است در جلسات آتی مجلس توضیح خواهد داد.

وی تصریح کرد : کشور با مسائل و مشکلات اقتصادی مواجه است  که با همکاری و هم افزایی مجلس و دولت حل خواهد شد، این همکاری و هم افزایی برای تصمیم گیری در جهت حل مشکلات امری ضروری است، باید تلاش کنیم که بستر این همکاری و هم افزایی در بالاترین سطح ایجاد شود تا بتوانیم و تصمیمات بزرگ و جسورانه برای اعمال اصلاحات لازم در ساختار اقتصادی کشور اخذ کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: بنده به دلیل رانت‌های اقتصادی موافق با حذف رانت ارز ترجیحی بوده و معتقدم که این کار شدنی است و دولت هم تمهیدات خوبی برای این کار اندیشیده است البته در بین همکاران تردیدهایی وجود دارد که مسئولان دولتی باید توضیحات بیشتری برای رفع این تردیدها ارائه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد