hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ۹۸ درصد از پیش‌نویس توافق نوشته شده است

۹۸ درصد از پیش‌نویس توافق نوشته شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین توضیحاتی را ارائه کرد.

سعید خطیب زاده در جمع خبرنگاران گفت که «پیشنویس توافق به صورت مشترک آماده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده است.در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و برخی از ادعا‌های سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح آمیز ایران صحبت شده و باید در یک بستر مناسب آماده شود .ما در وین نیستیم که یک توافق جدید کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر واشنگتن می خواهد به برجام برگردد این مسیر پر از راستی آزمایی است. آمریکا مسئول وضعیت فعلی است و باید اطمینان ما را جلب کند. اگر خطوط باقی مانده ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای توافق قرار داریم.

پیش از این رویترز با انتشار پیش نویسی ۲۰ صفحه‌ای مدعی شده بود که ایران و طرفین مذاکرات وین بر سر پیش نویس نهایی به توافق رسیده اند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین هم در واکنش به این خبر رویترز گفت که انتشار این گونه گزارش‌ها با هدف تخریب و تاثیرگذاری بر مراحل حساس و پایانی مذاکرات انجام می‌شود.

خطیب زاده با بیان اینکه «دغدغه‌های مردم و نمایندگان همه طیف‌ها (درباره توافق احتمالی) را شنیدیم» گفت: به خاطر بدعهدی و چندین سال خسارت غرب، اکنون مذاکرات را قابل اتکاتر پیش می‌بریم.در وین نیستیم که متن جدید را مذاکره کنیم، بلکه در وین هستیم که توافق قابل اتکا تری از سال ۲۰۱۵ داشته باشیم.اگر به نقطه مورد نظر در وین برسیم قطعا متن توافق را  نمایندگان مردم می‌بینند.

بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس اول اسفند بیانیه‌ای را درخصوص توجه و رعایت نکات مهم در مذاکرات لغو تحریم‌ها، خطاب به رئیس جمهور قرائت کردند.

لازم به ذکر است مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید.

ایرانیان مقیم اوکراین را از مرز بلاروس خارج کردیم

خطیب زاده گفت: نگرانی های دانشجویان مقیم ایران در اوکراین قابل درک است. حتی اگر به چندین ایرانی در جاهای مختلف دسترسی نداشته باشیم ناراحت کننده است و باید تلاش کنیم در اسرع وقت وضعیت آن ها را بهبود ببخشیم.

به گفته وی  «طی چند روز گذشته تلاش زیادی توسط سفارت ایران در اوکراین صورت گرفت تا جایی که موفق شدیم شهروندان را از مناطق جنگی و مرز بلاروس و خارکف خارج کنیم.»

خطیب زاده گفت: طی چند شب گذشته وزارت خارجه و سفارت خانه ما خواب نداشته است. از وزیر تا پایین ترین سطح آن را پیگیری می کنیم. صف طولانی برای ورود به لهستان تشکیل شده است. مرز لهستان با اوکراین مرز اصلی اوکراین است و ماشین هایی برای ایرانیان در نطر گرفته شده است. تعدادی در ورشو و بوداپست اسکان داده شده اند. تعدادی از ایرانیان در دسترس ما نبودند یا اطلاعات خود را ندادند.

گفت‌وگو راه حل بحران اوکراین است

خطیب زاده گفت که «گفت‌وگو میان روسیه و اوکراین مورد توصیه ما از روز اول بوده است. راه حل صلح آمیز و گفت‌وگو سیاسی راه حل این تنش است.روابط طبیعی ایران با روسیه با فارغ از فشارهای طرف های ثالث باقی خواهد ماند.»

دیشب نیز حجت الاسلام رئیسی با اعلام اینکه تحریکات ناتو از جمله عوامل بروز بحران اوکراین بوده گفت که ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین حمایت می‌کند.

در پی شروع بحران اوکراین در پنجشنبه گذشته، تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین در کنار سایر مردم این کشور در تلاش برای خروج از اوکراین هستند.

علیرغم تلاشی که سفارت کشورمان در اوکراین و کشور‌های همسایه آن برای خروج دانشجویان ایرانی از اوکراین انجام می‌دهند، این روند با مشکلاتی روبرو است.

از جمله اینکه تا ساعت ۸ صبح امروز در شهر‌های این کشور حکومت نظامی دایر بوده است.بنا به گفته وزارت خارجه با این وجود بیش از ۲۰۰ دانشجو با هماهنگی سفارت سوار قطار شدند و به مرز‌های غربی در حال اعزام هستند.

همچنین با کشیده شدن دامنه درگیری‌ها به کی یف پایتخت اوکراین، منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف، در محل پناهگاه این دانشجویان حاضر شده و با آن‌ها صحبت کرد.

تاکنون نیز نزدیک به ۱۰۰ نفر از شهروندان ایرانی به ورشو اعزام شده اند.بنا به گفته مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در اوکراین تحصیل می‌کنند.

جزایر سه گانه جزء لاینکف ایران است

۶ روز پیش شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا طی نشستی در بروکسل در بیانیه مشترکی مدعی مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی شده بودند.

خطیب زاده با بیان اینکه « این بیانیه تعرض به تمامیت ارضی ایران  و از اساس مردود است» گفت:  چنین بیانیه‌هایی غیرحرفه‌ای بودند. جزایر سه گانه جزو لاینفک ایران عزیز است و هیچ اختلافی در این زمینه نیست . اتحادیه اروپا جایگاهی ندارد که درباره وحدت سرزمینی ایران اظهار نظر کند. این بیانیه هم از نظر حقوق بین‌الملل مردود است و هم از لحاظ افکار عمومی پذیرفتنی نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد