hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > کوچه مهر و تغییر نامش به یاد رضا مقدسی

کوچه مهر و تغییر نامش به یاد رضا مقدسی

مهر نوشت: بزرگداشت زنده‌یاد رضا مقدسی مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر امروز دوشنبه ۹ اسفند تا ساعتی دیگر با تغییر نام کوچه بیمه که این خبرگزاری در آن واقع است، همراه می شود.

رضا مقدسی در سال ۱۳۴۶ در مشهد مقدس دیده به جهان گشود. او، فعالیت رسانه‌ای را از دوران دانش‌آموزی در نشریه دانش‌آموزی حزب جمهوری اسلامی آغاز کرد. مقدسی فعالیت حرفه‌ای خود را در سن ۲۰ سالگی در روزنامه قدس ادامه داد و در این روزنامه، مسئولیت‌هایی نظیر پروژه سراسری روزنامه قدس و سردبیری و معاونت مدیرمسئول روزنامه قدس در تهران را عهده‌دار شد.

مقدسی با تجربه مشاورت وزیر و مدیرکلی روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی در حوزه روابط عمومی نیز کسب تجربه کرد. پس از آن اما حضور در بخش‌های مختلف تحریریه‌ای صدا و سیما، دبیری سرویس‌های جامعه و سیاسی روزنامه جام‌جم، قائم مقامی مدیرمسئول همشهری و مدیرمسئولی روزنامه خبر را نیز در کارنامه خود ثبت کرد.

او تحصیلات خود را نیز در همین حوزه ادامه داد و پس از مقطع کارشناسی در رشته تاریخ خوانده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ارتباطات دریافت کرد.

رضا مقدسی آبان ماه ۱۳۸۹، مدیرعاملی خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز را پذیرفت و حوزه فعالیت خود را به فعالیت تشکیلاتی صنفی در حوزه روزنامه‌نگاری و دو دوره عضویت در هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گسترش داد تا با سه دهه فعالیت مستمر در رسانه‌های کشور، به یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین شخصیت‌های خدوم مطبوعات و ژورنالیسم پس از انقلاب اسلامی شود.

درگیری طولانی مدت با بیماری سخت گوارشی اما مانع از ادامه فعالیت مستمر مقدسی در رسانه شد.

این چهره رسانه‌ای کشور، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، صبح جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حسین انتظامی قائم مقام وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و از دوستان قدیمی مرحوم مقدسی درباره آشنایی دیرین خود با او توضیح می‌دهد: «من با ایشان از سال ۱۳۵۹ در حزب جمهوری اسلامی مشهد آشنا شدم. بعدها به واسطه انجمن اسلامی دبیرستان شهید حکمت همدیگر را بیشتر دیدیم و حضور رضا مقدسی باعث شد که بیشتر با هم باشیم. همچنین ما فعالیت‌های رسانه‌ای تقریباً مشترکی هم داشتیم

او ویژگی برجسته مقدسی را فراتر از نقش‌آفرینی به عنوان یک روزنامه‌نگار پرسابقه، اخلاق حرفه‌ای آن مرحوم دانسته و می‌گوید: «درست است که رضا مقدسی، آدمی حرفه‌ای، باسابقه، روزنامه‌نگار تراز اول و فهیم بود اما صفتی که برای من او را برجسته می‌کرد، اخلاقش بود. در کار و صنف ما اخلاق حرفه‌ای همیشه منشأ اثر بوده است.»

فرشاد مهدی پور مدیر عامل سابق روزنامه صبح نو، درباره توانمندی و مهارت مرحوم مقدسی در عملکرد منحصر به فردش در روزنامه قدس می‌گوید: «از سال ۷۴ ایشان را می‌شناختم. آن زمان دانش‌آموز دبیرستان بودم و تازه می‌خواستم وارد حیطه مطبوعات شوم و آقای مقدسی مسئول گروه فرهنگی روزنامه قدس بودند و صفحه‌ای به نام دانشگاه داشتند و من نیز مطالبی درباره دانشگاه برایشان می‌نوشتم و این نقطه آغاز آشنایی‌مان بود. دو سه سالی به همین طریق با هم همکاری کردیم و آقای مقدسی سردبیر روزنامه قدس شد و به دفتر مرکزی این روزنامه در تهران منتقل شد. او پروژه چاپ هم زمان روزنامه قدس که اولین تجربه در ایران بود و در کشورهای آمریکا و انگلیس اجرا می‌شد را در تهران اجرا کرد.»

مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم نیز درباره انگیزه‌های آن مرحوم در حضور در بخش‌های لازم و روحیه وظیفه‌شناسی او اظهار می‌کند: «او تکلیف‌گرا بود و زمانی که تکلیف را احساس می‌کرد با همه وجودش تلاش خود را انجام می‌داد. با این روحیه بود که در هشت سال دفاع مقدس جنگید و بعد هم در فضای رسانه‌ای رسالت خود را به نحو احسن انجام داد.»

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور اثربخش مرحوم مقدسی در خبرگزاری مهر را این طور توصیف می‌کند: «با رضا مقدسی از زمانی که در خبرگزاری مهر بود و من در نیروی انتظامی بودم، آشنا شدم. ایشان به معنای واقعی فردی حزب‌اللهی بود و اخلاص داشت. او در دفاع از ارزش‌ها می‌ایستاد و اگر جمعی مخالف بودند روی حرف خود ایستادگی می‌کرد. ثابت‌قدمی و استواری ایشان در مسئولیت‌ها و در همه جاها برای ما درس بود.»

مهدی فضایلی مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس نیز در این رابطه می‌گوید: «در جریان بیماری که مبتلا شد برای عیادت هم به بیمارستان رفتیم و هم در منزل. باید بدانید در آن شرایط بیماری سخت آدم‌ها متفاوت هستند اما آقای مقدسی در همان دوران هم آرامشی که عرض کردم را داشت و هیچوقت تلاطم روحی در وجودشان دیده نمی‌شد. وقتی انسانی این طور آرامش داشته باشد، در شرایط کاری و محیط کاری نیز آثار این آرامش مشهود خواهد بود.»

امروز دوشنبه ۹ اسفند به احترام نام این شخصیت اثرگذار و برای بزرگداشت یاد و خاطره او، نام کوچه بیمه که ساختمان خبرگزاری مهر و روزنامه تهران‌تایمز در آن واقع شده، به اسم «رضا مقدسی» تغییر پیدا می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد