hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اقدامات سپاه در جبران خسارت سیل‌زدگان ریگان/۱۵۰ بسیجی یکسره مشغولند

اقدامات سپاه در جبران خسارت سیل‌زدگان ریگان/۱۵۰ بسیجی یکسره مشغولند

همزمان با سیل دوم دیماه امسال در شهرستان محروم ریگان واقع در شرق استان کرمان سپاه برخی اقدامات برای جبران خسارت‌ها را برعهده گرفت که براساس مشاهدات ایرنا فعالیت‌ گروه‌های جهادی و نیروهای بسیج و سپاه در حال انجام است.

به گزارش ایرنا اواسط و نیز اواخر دیماه امسال به فاصله کمتر از ۱۰ روز شاهد ۲ نوبت سیل سهمگین و میزان شدید بارش‌ها در کرمان بودیم که میزان خسارت‌های بسیار بالایی را به بار آورد.

در سیل دوم غیر از شهرستان های جنوب استان کرمان، برخی مناطق شرق استان از جمله شهرستان محروم ریگان که ۲۸۵ کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارد نیز تحت تاثیر قرار گرفت و برخی خسارت ها به بار آمد.

همان زمان و در بحبوحه سیل بود که فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان عازم این منطقه شد و در سفر به مناطق کوهستانی شهرستان ریگان ضمن بررسی میدانی وضعیت، قول هایی نیز برای کمک به سیل زدگان داد.

خبرنگار ایرنا در ریگان طی روزهای اخیر و افزون بر یکماه از وقوع سیل به مناطق روستایی و کوهستانی این شهرستان رفت تا میزان پیشرفت فعالیت های سپاه و بسیج در جبران خسارت سیل زدگان را گزارش کند.

آنچه سردار حسین معروفی فرمانده سپاه کرمان در کمک در این بازدید قول مساعد داده بود ساخت یا ترمیم شماری از واحدهای مسکونی، ایزوگام منازل و نیز احداث سرویس های بهداشتی بود.

این برنامه های فوریتی درحالی بود که مجموعه سپاه کار آبرسانی و لوله گذاری برای تامین آب شرب برخی روستاهای دارای مشکل در این شهرستان نیز مانند سایر نقاط استان و کشور در جریان داشت و بعد از سیل نیز تامین آب در تعدادی از این مناطق در کنار تعمیر و ساخت واحدهای مسکونی روستایی جریان دارد.

مشاهده میدانی

در مسیر رسیدن به مناطق آسیب دیده ناشی از سیل در ریگان، در گذر از رودخانه جاری «پاسرخ» که هنوز پرخروش است  به تنگه گاوکشی رسیدیم؛ آب های جاری در این تنگه ساعت ها ما را محو تماشای خود می کرد اما باید دل می کندیم و دل به دل کوهستان می دادیم.

با گذر از این تنگه پر پیچ وخم به قاسم آباد رسیدیم؛ منطقه ای که ثمردهی نخل هایش پس از بارندگی امسال رونق متفاوتی گرفته است. وارد روستای سرگری  شدیم؛ روستایی که منازل بیشتر اهالی از سنگ و چوب است.

به دنبال شدت بارش ها در دیماه تعدادی از منازل این روستا تخریب شده و کار ساخت آنها نیز توسط بروبچه های بسیجی و سپاهی در قالب گروه های جهادی از همان روزهای پس از سیل شروع شده است.

نخستین خانه درحال احداثی کهر سیدیم، خانمی بی سرپرست است که تقریبا چیزی در بساط ندارد، منزلش نیز دچار خسارت شده بود و اینک نیروهای بسیجی درحال ساخت آن بودند.

مریم جرجندی مقدم در مقابل خبرنگار ایرنا تنها زبان به قدردانی از آنان گشود که برای ساخت مسکن محرومان آستین ها را بالا زده اند.

محمد جرجندی دیگر اهالی روستا نیز با بیان اینکه فعالیت نیروهای اردوی جهادی برای ساخت واحدهای مسکونی متوقف نشده و طی روزهای گذشته همچنان ادامه دارد اظهاردشت: با ساخت خانه ای مقاوم نگرانی های ما از سرپناهمان از بین می رود.

مقصد بعدی ما روستای کوهشاه ریگان بود؛ منطقه ای که فرمانده سپاه ثارالله شب را آنجا در کنار سیل‌زدگان تا صبح ماند و به مشکلات اهالی رسیدگی شد. 

آنطور که خبرنگار ایرنا مشاهده کرد کار ایزوگام واحدهای مسکونی این منطقه توسط سپاه شهرستان در حال انجام بود، عملیات مربوط به برخی ساختمان ها انجام شده بود و در تعدادی دیگر نیز در دست انجام بود.

علی موسی زاده از اعضای شورای اسلامی این روستا گفت: شدت بارش ها آنقدر بود که تمامی واحدهای مسکونی این روستا دچار آبگرفتگی شده بود. 

وی عنوان کرد: به دلیل نبود ایزوگام از سقف تمامی منازل آب وارد خانه ها شده و خانه های مردم خسارت دیده بودند.

موسی زاده گفـ: اما به همت سپاه ثارالله و شهرستان ریگان، کار ایزوگام این واحدها در این روستا آغاز شده است.

مریم پایداری دانش آموز ریگانی نیز در جریان بازدید تیم خبری از این روستا از تلاش مجموعه سپاه برای تجهیز مدرسه روستا قدردانی کرد.

این مدرسه به همت سپاه ثارالله استان ساخته شده و فرمانده سپاه ثارالله استان نیز در جریان سیل، قول تجهیز آن را داده بود.

گزارش اقدامات از زبان فرمانده سپاه ریگان

فرمانده سپاه ریگان در این زمینه توضیح داد: همزمان با سفر فرمانده سپاه ثارالله استان به مناطق سیل زده شهرستان تعهداتی به مناطق روستایی داده شد که این قول ها در منطقه در حال عملیاتی شدن است.

سرهنگ مصطفی دهقانیان با بیان اینکه تعمیر ۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل زده در حال انجام است اظهارداشت: ایزوگام، تجهیز و تعمیر واحدهای مسکونی مناطق سیل زده در مناطق کوهستانی از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار است و مشکلی وجود ندارد.

فرمانده سپاه شهرستان ریگان عنوان کرد: تجهیز مدرسه کوهشاه نیز با ۱۰۰ میلیون تومان از دیگر تعهداتی بود که انجام شد. 

لوله گذاری آب شرب نیز در حال انجام است

دهقانیان بیان کرد: تامین آب آشامیدنی برخی روستاهای دارای مشکل ار مناطق سیل زده با لوله گذاری در حال انجام است.

وی بیان داشت: برای اجرای این طرح ها سپاه تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد ریال در مناطق سیل زده ریگان هزینه کرده است.

فرمانده سپاه ریگان بیان داشت: ۱۵گروه جهادی شامل ۱۵۰ بسیجی در مناطق کوهستانی در حال خدمات رسانی به سیل زدگان هستند.

منبع: irna-84664311

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد