hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ایجاد فضای رسانه‌ای برای جهاد تبیین از سودجویی دشمن جلوگیری می‌کند

ایجاد فضای رسانه‌ای برای جهاد تبیین از سودجویی دشمن جلوگیری می‌کند

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از جهاد تبیین به عنوان پاشنه آشیل انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: باید یک فضای رسانه‌ای ایجاد شود تا ضمن جهاد تبیین جلوی سودجویی دشمنان گرفته شود.

به گزارش ایرنا از جامعه ایمانی مشعر، محمدصادق خیاطیان در نشست رسالات جامعه ایمانی مشعر گفت: جهاد تبیین به عنوان پاشنه آشیل انقلاب اسلامی ایران مطرح است. بر این اساس امروز با سند و استدلال می‌توان فهمید که در اتاق های فکر دشمن به گونه ای عمل می‌شود که مردم تصور کنند دولت ناکارآمد است. به همین دلیل مافیای اقتصادی، ماجرای میوه، مرغ و گوشت شب عید را علم کرد. من به قیمت این اقلام کاری ندارم، اما پیش از این، مردم باید کرامت انسانی خود را زیر پا می‌گذاشتند و در صف‌های طولانی برای دریافت مرغ با قیمت پایین می‌ایستادند ولی همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی، سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی را راه‌اندازی کردند تا ضمن رسیدن ساده این اقلام به دست مردم، کرامت آن‌ها نیز حفظ شود.

وی افزود: برخی سودجویان و مافیا جلوی دولت ایستادند و علناً به وزیر وقت اعلام کردند که اگر این اقلام را نگذارید ما خریداری کنیم، شما را به زمین گرم خواهیم زد و همین  اقدامات باعث شد تا بستری علیه اقدامات دولت ایجاد شود و در فضای مجازی بپیچد. همین اتفاق در زمینه سفر رئیس جمهور به روسیه نیز رخ داد که با اسناد می‌توان فهمید تمام این اقدامات برای ناامیدکردن مردم از دولت سیزدهم به صورت از پیش‌طراحی‌شده توسط دشمن و منافقین انجام می‌شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم، کاری نیست که بتوان یک شبه انجام داد. بنیان و اساس اقتصاد کشور را نظریات نئولیبرالی دربرگرفته است. لذا باید ابتدا بنیان این اقتصاد ترمیم شود، در این زمینه معاون اول رئیس جمهور به عنوان سرتیم اقتصادی کشور در زمینه اجرایی بسیار قوی عمل کرده و نظرات مختلف اقتصادی را احصاء نموده‌اند که باید بهترین آن‌ها را مورد اجرا قرار دهند. در حوزه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم کاری نیست که بتوان یک‌شبه انجام داد. بنیان و اساس اقتصاد کشور را نظریات نئولیبرالی دربرگرفته است، لذا باید ابتدا بنیان این اقتصاد ترمیم شود.

مرکز بررسی های استراتژیک به یک حیاط خلوت سیاسی تبدیل شده بود

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: این مرکز به تعبیری اتاق فکر دولت حساب می‌شود که به دلیل دور بودن از فضای اجرایی می‌توان از استعدادها و ظرفیت‌های نخبگان کشور استفاده کرد. این مرکز در ابتدای تأسیس به یک محل سیاسی تبدیل شده بود، اما طبق نظر و سخن صریح رئیس جمهور دولت سیزدهم ایشان اعتقادی ندارند که مرکز تحقیقات استراتژیک دولت تبدیل به حیاط خلوت سیاسی شود و در واقع باید به عنوان یک اتاق فکر عمل کند.

خیاطیان افزود: برهمین اساس چهار مأموریت اصلی به عنوان برنامه ویژه مرکز تحقیقات استراتژیک دولت انتخاب شد. اولین مأموریت ما تبیین گفتمان دولت است. دولت‌های مختلف در ادوار گذشته گفتمان جامعه مدنی، گفت‌وگوی سیاسی، گفتمان عدالت یا گفتمان اعتدال و گفت‌وگوی سیاست خارجی را مطرح می کردند. گفتمان باید برآمده از ویژگی‌ها و عملکرد خود رئیس دولت باشد. به همین دلیل مهم‌ترین ویژگی رئیسی مردمی‌بودن، عدالت‌محوری و فسادستیزی است.

همایش عدالت و جمهوریت برگزار می شود

وی عنوان کرد: گفتمان عدالت و جمهوریت به عنوان گفتمان غالب دولت سیزدهم بر اساس ویژگی‌های حجت‌الاسلام رئیسی انتخاب شد. بر این اساس سامانه هایی فراهم خواهد شد تا نخبگان در خصوص محور عدالت و مردمی‌بودن اظهار نظر کرده و تولید محتوا کنند. همچنین همایشی در سال آینده با عنوان عدالت و جمهوریت برگزار خواهد شد که در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی به این موضوع خواهد پرداخت.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: مأموریت دوم و مهم مرکز پژوهش‌های استراتژیک دولت، ایجاد بستری برای ارتباط مداوم و مستمر نخبگان با بدنه دولت است. نخبگان در بخش‌های مختلف فردی، گروهی، نهادی، حوزوی و دانشگاهی تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر بتوانیم شبکه‌سازی خوبی از  ظرفیت نخبگانی کشور ایجاد کنیم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. ما اعتقاد داریم که اگر حلقه میانی متشکل از نخبگان کشوری و ارتباط جامعه و مردم از طریق این حلقه‌های میانی با دولت برقرار شود اتفاق بسیار مهمی رخ خواهد داد.

وی افزود: مأموریت سوم این مرکز توجه به مسائل راهبردی کشور است که این مسائل به صورت ارجاعی از طریق رئیس جمهور یا به صورت راهبردی مطرح می‌شود. مثلا اگر مسأله جمعیت یک موضوع راهبردی برای کشور باشد، باید برای آن چاره جدی اندیشید. وقتی از موضوع گسترش جمعیت صحبت می‌شود، کیفیت آن نیز مطرح است. لذا برای داشتن جمعیتی باکیفیت باید به سراغ نخبگان کشور مانند طلاب رفت متأسفانه وضعیت اقتصادی امروز کشور به گونه‌ای است که حتی برخی از خانواده‌های طلاب نیز در بحث فرزندآوری به چالش افتادند.

خیاطیان ادامه داد: همچنین به مسائل راهبردی باید از نگاه آینده توجه داشت که این موضوع می‌تواند به انگیزش و حضور نخبگان کمک کند. مثلا تشکیل یا دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی از جمله مسائل آینده است که می‌تواند در زمره موضوعات راهبردی دسته‌بندی شود، امروز اگر به مسأله فرار مغزها اشاره می‌شود، هم از درون، فرآیندهای رانشی وجود دارد و هم از بیرون کشور فرآیندهای کششی موجب می‌شود به فرار مغزها سرعت ببخشد. مأموریت چهارم نیز رصد سیمای عمومی دولت از دید جامعه است، بر این اساس نظر و افکار مردم نسبت به برخی از سیاست‌ها پایش شده و در اختیار رئیس جمهور و دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: در دولت سیزدهم اصل و هدف ما انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن است، شاید در این میان تصمیمات جزئی غلطی گرفته شود، اما نباید به این بهانه، دنبال عافیت‌طلبی بود. چرا که هدف اصلی ما تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. خواهش من از شما خواص و منبری‌ها این است که اگر مشکلاتی وجود دارد ایستادگی کنیم و کنار نکشیم و با تأثیر کلام و نفوذی که در میان مردم دارید، از آحاد جامعه بخواهید که همه با هم با امید به آینده، تلاش کنیم و پای آرمآن‌های انقلاب بایستیم.

خیاطیان افزود: امروز دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که وضعیت بسیار اسف‌باری بر بخش‌های مختلف حاکمیتی حکمفرما بوده‌است. در روزهای پایانی دولت دوازدهم در اقدامی عجیب و تأمل‌برانگیز، حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها را افزایش چشم‌گیری دادند! مانند این مین‌گذاری‌ها وجود دارد که امروز دولت را درگیر چالش‌های مختلفی نموده‌است. 

وی اضافه کرد: در مورد انتصابات دولت نیز با توجه به آن که وجه مردمی برای دولت اهمیت داشت، مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت پیشنهاد داد تا سامانه ای طراحی شود و خود مردم برای انتخابات وزرا پیشنهاداتی دهند که در مدت‌زمانی کوتاه وب‌سایتی آماده شد و خوشبختانه جمعیت آماری بالایی از مردم مشارکت کردند و آمار آن به تفکیک حضور نخبگان دانشگاهی، حوزوی، صنعتی و غیره وجود دارد.

یک لکه سیاه فساد اقتصادی مانع انتصاب افراد از سوی رئیس جمهور است 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث انتصابات پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید به بررسی نظرات مجلسی‌ها، استان‌ها و مراکز مختلف توجه داشت، اما در این میان یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای رئیس جمهور، نداشتن یک لکه سیاه فساد اقتصادی در افراد است، به گونه‌ای که اگر فردی پیشنهاد می‌شد که از بیشترین توانمندی‌ها و تجربه کاری برخوردار بود، به واسطه وجود یک شبهه فساد مالی، رئیس جمهور از انتصاب آن فرد امتناع می‌کرد. 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور، مشورت بالا و در دسترس بودن است؛ به گونه‌ای که اغلب نامه‌ها را مطالعه می‌کند و زمینه خوبی برای مشورت‌دادن نخبگان وجود دارد تا بتوانند دولت را در مسیر سخت خود کمک کنند. یکی از نظرات رئیس‌جمهور این است که در زمینه اجرا از افرادی استفاده شود که نسبت به آرمان‌های انقلاب سفت و سخت عمل کنند اما در زمینه مشورت دست افراد و طیف‌های مختلف سیاسی را برای مشارکت باز بگذارید.

جهاد تببین امروز نهادینه‌سازی عقاید در جوانان باشد

حجت‌ الاسلام‌ علی نظری‌منفرد از وعاظ کشور گفت: یکی از مراجع می گفت مردم ما را نمی‌شناسند، این منبر است که ما را به مردم می‌شناساند. منبر جایگاه بسیار والا و مهمی دارد، هرچند امروزه عرصه تبلیغات یک عرصه گسترده‌ای شده است اما یکی از شکل‌های تبلیغات هم همین منبر، خطابه و مستمع است که حالت سنتی خود را حفظ کرده است و شاید بیش‌ترین تاثیر را هم همین بخش داشته باشد.

وی افزود: امروزه اقتصاد یکی از مسائل مهم جامعه ما محسوب می‌شود، اما مهم‌تر از این مسأله، باورها و ارزش‌های دینی مردم است. باید بپذیریم که امروزه باورهای دینی مردم به ویژه نسل جوان بسیار کم‌رنگ شده است، ما این مسأله را در جامعه لمس می‌کنیم. سؤال این‌جاست که ما برای حل این مشکل چه کارهایی باید بکنیم. یکی از راه‌ها این است که این باورها را عودت دهیم و جوانان را مجدداً به این باورها و ارزش‌های دینی برگردانیم.

نظری منفرد با بیان اینکه فضای مجازی، جوانان را از ما گرفته است، اظهار کرد: بخشی از جوانان بلافاصله بعد از خواندن دروس خود به وب گردی در فضای مجازی می‌پردازند و به هیچ عنوان به ارزش‌ها و باورهای دینی توجهی ندارند و تنها هدف‌شان از تحصیل‌کردن این است که فقط بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. در حال حاضر افرادی که می خواهند وارد دانشگاه شوند، ابتدا سوال می‌کنند که چه رشته ای بازار کار دارد. اگر بازار کار نداشته باشد به هیچ عنوان به آن رشته ورود نمی‌کنند. بر همین اساس است که امروزه صندلی‌های بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه خالی مانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشمن با تمام وجود به میدان آمده تا جوانان را از مسیر اصلی خود منحرف کند. جریانی در فضای حقیقی در تلاش است تا جوانان ما را از اعتقادات تهی کنند. هرچند اقتصاد، خوب و مهم است اما باورها و اعتقادات مردم هم در جای خود حائز اهمیت است. اگر ما از طریق نظام آموزشی و از مقطع ابتدایی باورها و ارزش‌های دینی دانش‌آموزان را تقویت می‌کردیم، امروز با این مسأله مواجه نبودیم.

این استاد حوزه افزود: پیامبر خدا برای تقویت اعتقادات و باورهای دینی مردم در سال آخر عمرشان معاذ بن جعفر  را به یمن فرستادند و به ایشان فرمودند مردم یمن را به اخلاق و مکارم دعوت نکن، بلکه ابتدا سعی کن اعتقادات را درون این مردم نهادینه کنی؛ پیامبر(ص) چنین باور و اعتقادی را در افراد به وجود آورده بود که یک جوان جشن عروسی خود را رها می‌کند و پیاده در میدان جنگ حاضر می‌شود و می‌گوید سزاوار نیست که من در اینجا استراحت کنم و برادران من در میدان جنگ باشند.

نظری‌منفرد خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم قلوب جوانان را به دست بگیریم باید بتوانیم عقاید جوانان را نهادینه و درونی کنیم. این همان جهاد تبیینی است که مقام معظم رهبری فرمود و از همین جا بایستی آغاز کنیم و دولت هم باید همکاری‌های لازم را داشته باشد. نباید ناامید شویم. هنوز در جامعه ما افراد و حتی جوانان متدین و خوبی وجود دارد، منتهی ما بایستی این هنر را داشته باشیم که بتوانیم آن‌ها را به این جلسات سوق دهیم.

چهارمین نشست رسالات جامعه ایمانی مشعر به عنوان حرکت منبری‌های جوان هیات‌های حسینی با حضور چهره‌های شاخص منبر از استان‌های کشور در قم برگزار شد. در حاشیه این نشست نمایشگاه تولیدات تخصصی جامعه ایمانی مشعر ویژه منبری‌ها برگزار شد و آثار تألیفی اساتید منبری به حاضران عرضه شد. همچنین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در جمع مداحان، حاضران در این نشست با امضای نامه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای تحقق منویات ایشان در زمینه جهاد تبیین، برگزاری جلسه اختصاصی با جامعه منبری‌های کشور را درخواست کردند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد