hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > روانشناسی > آموزش سخنرانی در جمع با چند تکنیک طلایی

آموزش سخنرانی در جمع با چند تکنیک طلایی

در این مطلب قرار است شما را با آموزش سخنرانی در جمع آشنا کنیم و شما می توانید به راحتی با دانستن یک سری از ساده ترین نکات این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

بسیاری از افراد از این که در جمع سخنرانی کنند بسیار می ترسند و ترجیح می دهند این کار را انجام ندهند. در ادامه به شما آموزش می دهیم تا بتوانید این کار ساده را انجام دهید و اگر قرار است در یک جمعی سخنرانی داشته باشید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در واقع یک سری از کارها هستند که شما می توانید با استفاده از آن ها این مشکل که شما را در جمع نا توان می کند را کنار بزنید و به بهترین شکل این کار را انجام دهید.


آموزش سخنرانی در جمع


نحوه سخنرانی در جمع

برای این که بتوانید در یک جمع سخنرانی خوبی داشته باشید به شما توصیه می کنیم تا به چند نکته بسیار ساده توجه داشته باشید. در واقع این نکات بسیار ساده می باشند و استفاده از آن ها می تواند منجر به بهبود سخنرانی شما شود و مشکلی که تا کنون وجود داشته است را از بین خواهد برد.

تمرین کردن و آماده شدن

یادتان باشد که عصبی شدن یکی از ساده ترین مسائلی می باشد که در حین استرس و اضطراب برایتان ایجاد می شود با این حال بهتر است خود را کنترل کنید و برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید. همه افراد برخی از واکنش های فیزیولوژیکی مانند تپش قلب و لرزش دست را احساس می کنند و این احساسات را با این احساس مرتبط نکنید که عملکرد ضعیفی خواهید داشت زیرا منجر به ایجاد عصبانیت و بالا رفتن میزان آدرنالین بدن خواهد شد و در نتیجه می تواند یک سری نشانه های فیزیولوژیکی را برایتان به همراه داشته باشد. برای تمرین کردن می توانید از دوربین استفاده کنید و بعد تمامی عملکردهای خود را مورد بررسی قرار داده و آن ها را اصلاح کنید تا بتوانید در جمع بدون هیچ مشکلی ارائه بدهید.

شناخت مخاطب

یادتان باشد که شناخت مخاطب ها از فواید بسیار زیادی برخوردار می باشد و شما می توانید با شناخت بیشتر راحت تر بوده و سعی کنید روی موضوعاتی تمرکز کنید که بیشتر آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد. بهتر است قبل از شروع به ساخت پیام برای افراد حاضر در جمع در نظر بگیرید که پیام برای چه کسی می باشد. بهتر است تا جای که می توانید شنوندگان خود را بشناسید زیرا این کار برای شما بسیار خوب است و به شما کمک می کند تا الگوی بسیار خوبی برای حرف هایتان در نظر بگیرید.

شناخت مخاطب به بهبود سخنرانی شما کمک می کند.


سازمان دهی کردن حرف ها

بهتر است حرف های خود را سازماندهی کنید تا بتوانید پیام ها و اهدافی که از این کار دارید را به بهترین شکل ممکن به شنونده ها برسانید. برای این که بتوانید این کار را انجام دهید بهتر است چهارچوب خوبی را برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید حرف هایی را خارج از آن چهارچوب برای افراد بیان نکنید. این کار منجر به ایجاد نظم بیشتر در کارهایتان می شود و شما می توانید با یادداشت کردن یک سری از نکات و اهداف آن ها را خوب به حافظه شنوندگان بسپارید. برای این که بهتر بر روی حرف هایتان متمرکز شوید باید اطمینان پیدا کنید که در ۳۰ ثانیه ابتدایی توانسته اید نظر مخاطب را جلب کنید.

سازگار شدن

برای این که بتوانید نظر افراد را در مورد اهدافتان و حرف هایی که زده اید دریابید بهتر است با آن ها سازگار شوید. سعی کنید در حین انجام سخنرانی تمرکز بسیار زیادی را بر روی افراد شنونده قرار دهید و سعی کنید تمامی افکار مزاحم را از خود دور کنید. نشان دادن کمی انعطاف پذیری به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن  سخنرانی خود را به دل افراد بنشانید.

نشان دادن خود واقعی

بهتر است برای این که در کارهای خود موفق شوید خود واقعی تان را نشان دهید. در نظر داشته باشید که این کار باعث می شود تا میزان استرس درونی شما کم تر شود و بتوانید سخنرانی بهتری را هندل کنید. سعی نکنید دو طرف یک قضیه را درست جلوه دهید زیرا این کار می تواند اعتماد دیگران را نسبت به شما از بین ببرد و شما به سختی می توانید اعتبار از دست رفته خود را جبران کنید.

کمک گرفتن از طنز برای داشتن یک سخنرانی خوب

کمک گرفتن از طنز

برای این که بتوانید بر روی بیننده ها و شنونده هایتان تاثیر بسیار زیادی بگذارید می توانید از طنز کمک بگیرید. تاثیر گذاری طنز بسیار بیشتر از بیان کردن ساده واقعیت ها می باشد. برای این کار می توانید از یک حکایت استفاده کنید. معمولا بسیاری از مخاطب ها این مورد را دوست دارند و از آن به صورت کلی حمایت می کنند و شما نیز می توانید از آن استفاده کنید و سخنرانی خود را بهبود بخشیده و دیگر نگران سخنرانی در جمع نباشید.

کمک نگرفتن از نوشته ها

تا زمانی که مجبور نیستید بهتر است از نوشته هایی که دارید استفاده نکنید. در واقع این کار در یک سخنرانی نشان دهنده این می باشد که شما نسبت به یک مسئله آگاهی ندارید و زمانی که این نا آگاهی شما توسط شنونده ها و بیننده درک شود قطعا اعتماد کردن آن ها به شما سخت تر خواهد شد. برای این که بتوانید با مخاطب خود ارتباط بهتری بگیرید می توانید از ارتباط های چشمی استفاده کنید و بهتر است برای این کار روی یک عده خاص زوم نکنید و سعی کنید که همه افراد سالن را ببینید.

کمک گرفتن از زبان بدن

برای این که بتوانید به صورت موثر از زبان بدن خود کمک بگیرید می توانید قبل از سخنرانی در جمع مطالعه ای در این مورد داشته باشید. در نظر داشته باشید که این کار به شما کمک می کند تا بتوانید حرکات درستی را به کار ببرید و سعی کنید حرکت های اضافه ای که منجر به بد دیده شدن و یا عصبی و نا آگاه دیده شدن شما می شود را به راحتی حذف کنید. اگر نتوانید از این روش استفاده کنید قطعا نمی توانید پیام ها و اهدافی که دارید را به گوش بیننده و شنونده برسانید بنابراین پیام های شما بد برداشت می شوند و یا حتی ممکن است مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد شود زیرا یک سری از افراد ممکن است پیام های شما را به صورت اشتباهی برداشت کنند و همین مورد ساده می تواند دردسر های بسیاری برایتان ایجاد کند.

سخنرانی حرفه ای چگونه است ؟

شروع و پایان خوب داشتن

برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن در جمع سخنرانی کند نیاز است تا یک آغاز و پایان خوب داشته باشید. برای این که بتوانید یک آغاز بسیار خوب داشته باشید نیاز است تا توجه مخاطب خود را جلب کنید. می توانید سخنرانی را با یک سوال آغاز کرده و در انتها آن را با یک پایان پویا ببندید.

استفاده از وسایل

در نظر داشته باشید که اگر بتوانید از وسایل سمعی و بصری به صورت هوشمندانه استفاده کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی افراد شنونده خواهید گذاشت. در واقع اگر از این وسایل به میزان کم استفاده کنید هیچ تاثیری بر روی شنونده ها ندارد و اگر این میزان بیش از حد زیاد باشد باعث می شود تا ارتباط شما با بیننده ها و شنونده ها قطع شود بنابراین بهتر است سعی کنید در حین استفاده از این وسایل اعتدال را رعایت کنید. این وسایل اگر به میزان لازم مورد استفاده قرار بگیرند می توانند محتوایی که دارید را تقویت کرده و در نهایت منجر به بهبود سخنرانی شما خواهد شد.

استفاده از وسایل سمعی و بصری برای داشتن یک سخنرانی خوب

یادتان باشد که تمرین اصلا قرار نیست کامل کننده شما باشد و هیچ فردی از شما انتظار ندارد که همیشه کامل باشید و سخنرانی بدون نقصی داشته باشید. در نظر داشته باشید که هیچ فردی کامل نمی باشد ولی اگر بتوانید زمانی را برای آماده شدن اختصاص بدهید می توانید برای این امر بهتر آماده شده و در نهایت اجرا و سخنرانی بهتری خواهید داشت. در این میان ممکن است نتوانید خود را به صورت کامل کنترل کرده و استرس تان را از بین ببرید ولی می توانید با بالا بردن اعتماد به نفس خود و افزایش عزت نفس تان این مشکلات را به طور کامل از بین ببرید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد