hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فشارخون بارداری ریسک بیماری کلیوی را افزایش می دهد

فشارخون بارداری ریسک بیماری کلیوی را افزایش می دهد

بر اساس یک مطالعه جدید، زنانی که در دوران بارداری دچار فشار خون بالا هستند، ممکن است طی چند سال پس از زایمان با خطر دو برابری بیماری کلیوی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «دولانی ویلسون»، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، گفت: «همه اینها بر نیاز به مراقبت خوب قبل از زایمان تأکید می‌کند. بیماری کلیوی، اگرچه نرخ کلی آن پایین است، اما می‌تواند یک مشکل جدی باشد.»

بر اساس بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا، بیش از ۱۵ درصد از زنان در طول سال‌های باروری خود تحت تأثیر نوعی فشار خون مرتبط با بارداری قرار می‌گیرند. این شرایط شامل پره اکلامپسی است که می‌تواند کلیه‌ها، کبد، ریه‌ها و مغز را تحت تأثیر قرار دهد. فشار خون بارداری، افزایش فشار خون بعد از هفته ۲۰ بارداری؛ و فشار خون مزمن، فشار خون بالا قبل یا در طول ۱۹ هفته اول بارداری و بیش از ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد است. این اختلالات می‌توانند منجر به مرگ یا آسیب عضو شوند، از جمله بیماری کلیه در مرحله نهایی، زمانی که کلیه‌ها دیگر نمی‌توانند به خودی خود کار کنند.

محققان سوابق بیمارستانی ۳۹۱,۸۳۸ زن را که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ در کارولینای جنوبی زایمان کرده بودند، همراه با داده‌های مربوط به گواهی تولد و فوت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها در زمان زایمان بین ۱۲ تا ۴۹ سال سن داشتند و تا سه، پنج و ۱۴ سال پس از زایمان تحت نظر بودند.

خطر ابتلاء به بیماری کلیوی بعد از سه سال در زنانی که به فشار خون بارداری مبتلا شده بودند در مقایسه با زنان بدون مشکل فشار خون ۲.۲۹ برابر بود. اما این خطر در میان زنانی که قبل از بارداری نیز فشار خون بالایی داشتند، بیشتر بود. این زنان ۳.۸ برابر بیشتر از همسالان خود که مشکل فشار خون نداشتند در طی سه سال پس از زایمان به بیماری کلیوی مبتلا شدند. تا ۱۴ سال پس از زایمان، خطر ابتلاء به آن در مقایسه با زنانی که قبل یا در طول بارداری مشکل فشار خون نداشتند، به ۲.۷ برابر کاهش یافت.

اقدامات لازم برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی شامل تحرک بدنی، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کم چربی‌های اشباع شده و محدود کردن سدیم است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد