hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آسیب جنگ اوکراین به واردات روغن آفتابگردان ایران

آسیب جنگ اوکراین به واردات روغن آفتابگردان ایران

واردات روغن آفتابگردان خاورمیانه شامل ایران از حمله روسیه به اوکراین به زودی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا به نقل از المانیتور، اوکراین بزرگترین صادرکننده دانه آفتابگردان و روغن آفتابگردان در سال ۲۰۱۹ بود و ۴۵.۸ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داد و پس از آن روسیه با سهم ۲۳.۴ درصدی از صادرات، در رتبه دوم ایستاد.

ایران چهارمین واردکننده بزرگ دانه آفتابگردان یا روغن آفتابگردان در آن سال بود و در ۶.۲۵ درصد از واردات جهانی سهیم بود. طبق آمار، ایران در این زمینه پس از هند، چین و هلند قرار دارد. ایران بخش زیادی از روغن آفتابگردان مورد نیازش را از اوکراین دریافت می کند و این صادرات با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است مختل شود. طبق آمار شرکت تحلیل اطلاعات کالایی  Tridge، ایران عمده روغن آفتابگردان مورد نیازش را در سال ۲۰۲۰ از ترکیه دریافت کرد اما ۳۷.۱ درصد آن از اوکراین بود.

چندین کشور دیگر خاورمیانه هم از اوکراین روغن آفتابگردان وارد می کنند. عراق در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۷.۸ درصد از وارداتش از اوکراین بود. مصر در همان سال ۵۴.۴ درصد از وارداتش از اوکراین و ۱۸.۸۳ درصد از روسیه بود.

ترکیه می تواند از توقف صادرات روغن آفتابگردان اوکراین و روسیه نفع ببرد. صادرات روغن آفتابگردان ترکیه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رشد ۱۷۵.۵۵ درصدی داشته است. با این حال ترکیه هم مقداری واردات روغن آفتابگردان دارد.

جنگ روی صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین تاثیر گذاشته است. طبق گزارش بلومبرگ، حدود ۳۵۰ هزار تن روغن آفتابگردان به مقصد هند در حال حاضر در خطر است.

جنگ روسیه و اوکراین تاثیر اقتصادی قابل توجهی بر خاورمیانه گذاشته است. مصر به دنبال منابع دیگری برای تامین گندم است. قیمت نفت هم پس از آغاز حمله روسیه، به بالاترین حد در هشت سال اخیر صعود کرد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد