hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ابهام درباره کارت پایان خدمت وحید امیری/ سوءتفاهم یا جعل؟

ابهام درباره کارت پایان خدمت وحید امیری/ سوءتفاهم یا جعل؟

ایسنا نوشت: در روزهای اخیر ابهامات زیادی درباره کارت پایان خدمت بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس مطرح شده که ناشی از اظهارات ضد و نقیض سال‌های اخیر او درباره خدمت سربازی‌اش است.

 اردیبهشت ماه سال ۹۳ بود که علی دایی در مصاحبه‌ای جنجالی از جعلی بودن کارت پایان خدمت علی حمودی، بازیکن وقت سپاهان خبر داد. همان اظهارات کافی بود تا کلید یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران خورده شود و پای بازیکنان زیادی به آن باز شود؛ پرونده‌ای به نام سرباز گیت!

باران چشمه: وحید امیری از اسامی‌ بود که برای خدمت به تیم‌های نظامی فرستاده‌ بودیم

سرباز گیت، دامن چندین بازیکن را گرفت. بر اساس اظهارات پارسال سردار باران چشمه، سرپرست وقت تربیت بدنی نیروهای مسلح، کارت پایان خدمت حدود ۱۳۵ فوتبالیست در لیگ برتر و لیگ دسته یک، جعلی بوده است. البته فقط در سال ۹۳ فقط نام تعدادی از آن‌ها رسانه‌ای شد که آرش افشین، حسین ماهینی، سروش رفیعی و مهرداد پولادی بازیکنان شاخص‌اش بودند.

البته سردار باران چشمه، در مصاحبه‌ای که سال ۹۹ انجام داده، نام وحید امیری را هم در کنار این اسامی مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد که این اسامی در تیم‌های نظامی خدمتشان را گذرانده‌اند. در حالی که در کارنامه وحید امیری، حضور در تیم‌های نظامی دیده نمی‌شود.

با این حال در سال ۹۹، خدمت سربازی وحید امیری چندان مورد توجه قرار نگرفت تا روزهای اخیر که سیاوش یزدانی و محمد حسین مرادمند، بازیکنان استقلال مشمول خدمت وظیفه شدند و باید به دوره آموزشی بروند. البته دوباره مطرح شدن این موضوع فقط به خاطر اظهارات سردار باران چشمه نیست، بلکه اظهارات اخیر وحید امیری و تناقض آن با صحبت‌های قبلی‌اش باعث شده که صحت کارت پایان خدمت این بازیکن ملی‌پوش و بااخلاق فوتبال ایران زیر سوال برود.

وحید امیری در سال ۹۳: فعلا دنبال درسم هستم و مشمول نشده‌ام

وحید امیری در برنامه نود و در بحبوحه پرونده سرباز گیت، در پاسخ به سوال عادل فردوسی‌پور درباره وضعیت خدمت سربازی‌اش می‌گوید: فعلا دنبال درسم هستم. اگر خدا بخواهد می‌خواهم دکترا هم شرکت کنم.

فردوسی‌پور در ادامه از او می‌پرسد، آیا تاکنون مشمول نشده‌ای و امیری پاسخ می‌دهد: یک شکلی درس‌هایم را گذاشتم که مشمول نشوم. این وظیفه مقدسی است و اگر این جا (نفت تهران) نشود به تیم دیگری می‌رم.

در آن مصاحبه وحید امیری می‌گوید که تا آن سال دانشجو بوده و با معافیت تحصیلی به سربازی نرفته است اما خود امیری در اظهارات جدیدش، روایت دیگری از خدمت سربازی‌اش دارد.

وحید امیری در سال ۱۴۰۰: همان سالی که به نفت مسجد سلیمان رفتم (سال ۹۰) از سربازی معاف شدم

وحید امیری در برنامه‌ یازده در توضیح دوران فوتبالش، از مراحلی که طی کرده می‌گوید و در این بین اشاره می‌کند که همان سالی که به نفت مسجد سلیمان پیوسته (سال ۹۰)، از خدمت سربازی معاف شده است. این اظهارات در حالی انجام شده که او در سال ۹۳ با قاطعیت می‌گوید که تا آن سال، معافیت تحصیلی داشته است.

امیری در برنامه یازده گفته است: من در لیگ سه دفاع چپ بودم. واقعیتش می‌خواستم سرباز شوم و به همین خاطر چند واحد برداشتم و جلوی نیروی زمینی خوب کار کردم تا سال بعد برای خدمت به نیروی زمینی بروم. اواخر امتحانات یکی از دوستانم تماس گرفت و گفت که تیم گهر دورود تست می‌گیرد. آن زمان آقای قاسمپور و آقای کاشی‌نژاد در گهر بودند.

وحید امیری در تست‌های گهر، نظر قاسمپور را جلب می‌کند اما در آستانه شروع فصل، باشگاه به بازیکنان اعلام می‌کند که به دنبال تیم جدیدی برای خودشان باشند. وحید امیری درباره ادامه ماجرا توضیح می‌دهد: آقایی به ما زنگ زد و گفت که نساجی در سرعین اردبیل تست می‌گیرد. ما شنیدیم شما بازیکن خوبی هستی، به همین دلیل گفتیم که بیایی تا بازی‌ات را ببینیم. من هم پیش خودم گفتم این شاید آخرین تیر باشد. صبح کوله‌ام را روی دوشم انداختم و سوار اتوبوس شدم که از تهران به سرعین بروم. در مسیر که بودم، آقای بختیاری زاده با من تماس گرفت. او گفت که من بختیاری‌زاده، سرمربی تیم مسجد سلیمان هستم. ما خیلی تعریف شما را شنیده‌ایم. اگر می‌شود به تیم ما بیا. من هم از خدا خواسته گفتم چشم.

بازیکن فعلی پرسپولیس ادامه می‌دهد: او گفت ما تهرانیم و در مجموعه انقلاب اردو داریم. هرچند که تقریبا سه، چهار بازی در نفت مسجد سلیمان تست دادم اما همه چیز خوب پیش رفت و خدا را شکر قراردادی دو برابر قرارداد با گهر دورود بستیم. یعنی خدا خواست و این اتفاقات در زندگی ما افتاد. من همان سال هم به خاطر یکسری اتفاقاتی که افتاد، معافیتم را گرفتم. یعنی خدا خیلی دوستم داشت.

همه این موارد باعث شده که ابهامات زیادی درباره صحت کارت پایان خدمت این بازیکن ملی‌پوش و باتجربه فوتبال ایران به وجود بیاید؛ ابهاماتی که خود وحید امیری، با توجه به اخلاقی که فوتبال ایران از او سراغ دارد، بهترین فرد برای برطرف کردن آن است. البته نباید از نقش سازمان نظام وظیفه در روشن‌گری درباره این ابهام هم گذشت، چرا که این سازمان مرجع این موضوع است.

همچنین عادل فردوسی‌پور در سال ۹۳ درباره باندی که در صدور کارت‌های پایان خدمت جعلی نقش داشتند، گفته بود: دو باند بودند که بیشتر در اهواز فعالیت می‌کردند. یکی در سال ۸۶-۸۵ بوده که با روش‌های مختلف مثلاً ابتلای بازیکن به یک بیماری خاص وی را معاف می‌کردند. سال ۸۶-۸۵ یکسری بازیکن این اتفاق برایشان افتاد و معافیت گرفتند. یک بار هم در سال ۹۱-۹۰ دوباره این باند با یکسری بازیکن دیگر همکاری داشته است. این اظهارات عادل فردوسی‌پور درباره زمان فعالیت آن باند تبهکاری و تطابق زمانی و مکانی آن با معافیت وحید امیری هم یکی دیگر از مواردی است که شک و شبهه را درباره کارت پایان خدمت این بازیکن افزایش می‌دهد.

در حال حاضر تنها سندی که درباره نحوه معافیت وحید امیری وجود دارد، تصویر منتسب به سامانه نظام وظیفه است. در این تصویر، وحید امیری در سال ۹۰ از خدمت سربازی معاف شده است اما چطور فردی که در سال ۹۰ معاف شده در سال ۹۳ این موضوع را فراموش می‌کند؟ البته باید این احتمال را هم در نظر گرفت که شاید پای وحید امیری به پرونده سرباز گیت باز شده بوده اما در بررسی‌های مجدد کارت‌های پایان خدمت، کارت او مورد تایید قرار گرفته و او به همین خاطر در برنامه نود، آن صحبت‌ها را انجام داده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد