hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آمریکا تاکنون تضمینی برای عدم خروج از توافق احتمالی نداده است

آمریکا تاکنون تضمینی برای عدم خروج از توافق احتمالی نداده است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که آمریکا در توافق احتمالی تضمین نداده که از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود که این مطلوب مجلس و مردم نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حجت الاسلام« سیدمحمود نبویان» روز شنبه( ۷ اسفندماه) در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در تذکری گفت: شاید در روزهای آینده قرار است توافق هسته‌ای انجام شود اما در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت عزیز ایران است،وجود ندارد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: اگر انتقادی به دولت سابق داشتیم، بحث هیکلی نبود.

وی با بیان اینکه مشکلات زیاد در این توافق وجود دارد که باید به هوش باشیم، اظهار داشت: آمریکا تعهدی در لغو تحریم‌های کاتسا و آیسا به ایران نداده است. همچنین در لیست اس دی ان  ۲۰  مورد  بود که در برجام به ۹۸۰ رسید. اما آقایان گفتند فقط ۲۰ مورد از موارد تحریمی در این لیست را برمی‌دارند و در همین مورد در حال توافق هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در مورد تبدیل ارز اصلا تعهد ندادند که این کار انجام شود. یعنی زمانی که نفت را می‌فروشیم، مشخص نیست که بتوانیم ارز لازم را بدست بیاوریم. همچنین در موضوع تضمین هم آمریکا اصلا تضمین نداده است که از برجام خارج نشود.

وی تاکید کرد: متاسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین این مذاکرات هستند.  چرا که سه تا گروه داریم. گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرایی که مسوولان این کمیته‌ها افرادی هستند که برجام را فتح الفتوح می‌دانستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما می‌توانیم از طرف های مقابل تضمین بگیریم تا کنگره مصوب کند. شاید بگویید که کنگره مخالفت می‌کند در صورتی که  بیشتر اعضای کنگره دموکرات هستند و حتما نیاز نیست که مصوبه کنگره در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: سه نوع مصوبه کنگره وجود دارد که یکی دستور اجرایی است و یکی دستور اجرایی کنگره است که نصف به علاوه یک برای تصویب در آن کافی است. اما متاسفانه این مسائل در توافق احتمالی وجود ندارد.

نبویان تاکید کرد: درباره تضمین هم به جای اینکه طرف مقابل تضمین بدهد که از توافق خارج نمی‌شود، ایران تا زمانی که به وظایف خود عمل می‌کند ازتوافق خارج نمی‌شود. یعنی به جای اینکه ما از طرف مقابل تعهد بگیریم، از ما تعهد می گیرند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره اجرا هم قرار بود آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و بعد این لغو راستایی آزمایی شود و  در مجلس گزارش آن داده شود، بعد از آن نمایندگان اجازه دهند. اما هیچکدام از این مسائل در آن وجود ندارد. بلکه فقط قرار است روی کاغذ بنویسند که ما تحریم‌ها را لغو می کنیم و بعد ایران باید به سمت اجرای توافقات برود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد