hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > روانشناسی > علل مشت کردن دست در خواب و بهترین روش برای درمان

علل مشت کردن دست در خواب و بهترین روش برای درمان

مشت کردن دست در خواب از دیگر عارضه های ناخوشایند در حین خواب است که به طور کلی کیفیت آن را تخت تاثیر قرار می دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر بررسی علل های دخیل با روش های بهبود آن نیز آشنا شوید.

به طور کلی روش های ارتباط بین بدن و مغز با خودآگاه بسیار پیچیده و متنوع می باشد. همچنین یکی از این راه ها واکنش های فیزیکی می باشد که در هنگام خواب برای برخی از افراد بروز می نماید. گفتنی است که مشت کردن دست در خواب می تواند از دیگر نشانه های برخورداری از استرس و اضطراب به شمار آید که برای افراد به مراتب بسیار اتفاق می افتد و تحمل آن نیز امری سخت و دشوار است.

معرفی علت مشت کردن دست در خواب

آشنایی با علت مشت کردن دست در خواب

در بیشتر مواقع، مشت کردن در هنگام خواب کاملا طبیعی است و در بیشتر موارد تنها چیزی که ایجاد می کند کمی ناراحتی در هنگام بیداری است و در خواب اختلالی ایجاد نمی کند. خواب زمانی است که مغز شما باید احساسات را پردازش کند و خاطرات آن روز را ذخیره نماید.

معرفی علل های مرتبط

به طور کلی در به وجود آمدن این سندروم علت هایی دخالت دارند که در ادامه این قسمت به معرفی آن ها به همراه توضیحاتی مختصر پرداخته ایم.

  • داروهای خاص

داروهای کلسترول برای ایجاد درد و گرفتگی عضلانی شناخته شده اند که به عنوان درد عضلانی ناشی از استاتین شناخته می شود. این وضعیت به دلیل افزایش کراتین کیناز در جریان خون ایجاد می شود و بیشتر زنان را مبتلا می کند. داروهای ضد افسردگی نیز باعث درد مفاصل و درد عضلانی می شوند. اگر اخیرا تغییراتی در داروهای خود داشته اید، این می تواند یک عامل موثر در بروز مشت کردن دست در خواب به شمار آید.

  • فعالیت بدنی

گفتنی می باشد فشار فیزیکی، تنش و درد همگی می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم خود را در دستان شما نشان دهند. نگاه کنید تا ببینید آیا تغییرات اخیر در سبک زندگی شما وجود دارد که می تواند یک عامل موثر باشد. اگر فعالیت بدنی خود را افزایش داده اید، مطمئن شوید که دهیدراته می شوید، زیرا کم آبی می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.

تاثیر استرس در مشت کردن دست در خواب

  • اضطراب یا استرس عاطفی

مطالعات اخیر ارتباط هایی را بین مشت کردن مشت و دندان قروچه پی برده اند. طی مطالعات انجام شده، چنین مشخص شد که هر دو حرکت قشر حسی حرکتی مغز را فعال می کنند. بیش از ۷۰ درصد موارد دندان قروچه با دوره های افزایش اضطراب و استرس همراه است. بنابراین، اگر در طی مدت زمان طولانی مشت های خود را گره کرده‌اید، ممکن است نیاز داشته باشید که ربشه استرس و اضطراب های درونی را در خود بررسی نماید.

  • شرایط پزشکی زمینه ای

صرع، آرتریت روماتوئید و اسکیزوفرنی همگی با ایجاد مشت های گره کرده در خواب مرتبط هستند، اما این شرایط در طول روز و همچنین در شب وجود دارد. اگر چه دندان قروچه با آپنه خواب مرتبط است، هنوز هیچ ارتباطی بین آپنه خواب و مشت کردن مشت در طول شب و حین خواب ایجاد نشده است.

روش های درمان

در حالی که مطالعات بیشتری در حال انجام است، با این حال اقداماتی جهات درمان مشت کردن دست در خواب وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم خود ادامه مطلب را با ما همراه شوید.

  • جسمی در دست بگیرید

برخی از خواب آوران با نگه داشتن یک شی در هنگام خواب، مانند یک توپ فشرده یا یک بالش، تسکین موقتی در این رابطه پیدا کرده اند.

علل مرتبط با مشت کردن دست در خواب

  • استرس را کاهش دهید

کاهش استرس روش اساسی از بین بردن بسیاری از بیماری ها است. سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب آرامش داشته باشید تا ذهنیت مناسبی برای خود ایجاد کنید. مدیتیشن، تنفس عمیق، موسیقی آرام بخش یا حمام گرم در این رابطه می تواند تاثیر به سزایی قائل شود.

  • محرک ها را کاهش دهید

در این مدت سعی کنید مصرف کافئین، نیکوتین و قند خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

  • منیزیم را امتحان کنید

منیزیم یک شل کننده طبیعی عضلات است و می تواند به کاهش سفتی و گرفتگی عضلات در هنگام چرت زدن کمک کند. برای دریافت دوز مناسب و اطمینان از مصرف آن با سایر داروهایتان با پزشک خود مشورت کنید.

  • تغییرات را یادداشت کنید

مانند هر تغییری در سلامتی شما، یک بررسی کوچک همیشه می تواند به شما کمک کند. اگر تغییری در رژیم غذایی، داروها یا سایر برنامه های معمول خود ایجاد کردید، سعی کنید به زمانی فکر کنید که مشت گره کردن شما شروع شده است.

  • هیدراته بمانید

از آنجایی که کم آبی بدن می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، مطمئن شوید که هیدراته می شوید و الکترولیت دریافت می کنید. فقط مطمئن شوید که خیلی نزدیک به زمان خواب نوشیدنی نمی نوشید، چرا که برای استفاده از دستشویی از خواب بیدار می شوید.

روش های بهبود مشت کردن دست در خواب

آیا مشت گره کرده هنگام خواب می تواند برای شما مفید باشد؟

خبرهای خوبی وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. در این رابطه علائمی وجود دارد که نشان می دهد مشت گره کرده هنگام خواب واقعا برای شما مفید است. مطالعات نشان داده اند که مشت کردن به شما کمک می کند تا ناراحتی های جسمی یا عاطفی را بهتر کنترل کرده و حتی به احساس کنترل و توانمندی را در شما به وجود بیاورد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر مشت های گره کرده در خواب باعث می شوند که شما از خوابیدن مانع شوید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به متخصص مراجعه کنید. طبیعی است که هیچ دو بیمار یکسان نیستند، به همین دلیل است که هر فرد از ویزیت متفاوتی برخوردار است و پزشک با بررسی علائم به روش مناسب بهبود می پردازد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد