hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سفر رئیسی به قطر نشان‌دهنده نگاه راهبردی دولت به همسایگان است

سفر رئیسی به قطر نشان‌دهنده نگاه راهبردی دولت به همسایگان است

دیپلمات پیشین گفت: سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر نشان داد نگاه دولت سیزدهم به تقویت سیاست همسایگی، راهبردی است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا با اشاره به سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به قطر خاطرنشان کرد: سفر آقای رئیسی به دوحه نشان‌دهنده اراده جدی جمهوری اسلامی برای اولویت بخشی به همکاری با کشورهای همسایه و تقویت سیاست همسایگی است.

وی، سفرهای رئیس جمهور به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه را یادآور شد و گفت: سفرهای مستمر رئیس جمهور به کشورهای همسایه نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه مصمم است و به تقویت سیاست همسایگی نگاه راهبردی دارد.

سفیر پیشین ایران در کشورهای زامبیا، ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: قطر یکی از دوستان خوب ما در حوزه خلیج فارس است. به خصوص در دوره ای که این کشور توسط برخی از کشورهای عرب منطقه مورد تحریم قرار گرفت، جمهوری اسلامی کمک زیادی به دوحه کرد و زمینه عبورآن از بحران تحریم را فراهم کرد و از این بابت، مقامات قطری همواره ممنون جمهوری اسلامی هستند.

پاک آیین گفت: در حوزه همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری غیرنفتی دو کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که این رقم با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، رقم زیادی نیست و دو طرف باید تلاش کنند این رقم افزایش یابد.

وی با اشاره به دیدار آیت الله رئیسی با مقامات قطری و همچنین دیدار هیات همراه رئیس جمهور با همتایان خود خاطرنشان کرد: این دیدارها و گفت‌وگوها مسیر تقویت روابط دو کشور به خصوص در حوزه اقتصادی را باز خواهد کرد.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه گفت: ایران، روسیه و قطر با همکاری دیگر اعضای این سازمان می‌توانند نقش مهمی در تنظیم میزان تولید گاز و نرخ گذاری بین‌المللی آن داشته باشند و سفر آیت الله رئیسی از این جهت بسیار حائز اهمیت است.

پاک‌آیین، همکاری بین تهران، دوحه و مسکو را برای سامان دادن بازار گاز ضروری دانست و افزود: ایران، ترکمنستان و جمهوری آذرباریجان همکاری خوبی در حوزه سوآپ گاز دارند و گاز جمهوری آذربایجان نیز از مسیر ایران به نخجوان می رود. این نوع از همکاری ها برای ترانزیت گاز بین دیگر اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز می تواند شکل بگیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران پل ارتباطی آسیا، اروپا و آفریقا از مسیر دریای عمان و خلیج فارس است. سواپ گاز می تواند در دستور کار همکاری‌ها با کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز باشد.

معاون پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیدارهای رئیس جمهور با همتایان خود در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز را یادآور شد و افزود: این دیدارها مسیر را برای گسترش همکاری ها و ادامه رایزنی ها با اعضای این مجمع اقتصادی فراهم می کند.

پاک‌آیین به دیدار آیت الله رئیسی با فعالان بخش خصوصی ایران و قطر اشاره کرد و گفت: این دیدار برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور به خصوص در حوزه بازرگانی بسیار مهم است. تهران و دوحه می‌توانند با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای بخش خصوصی و کاهش تعرفه ها و عوارض گمرکی، تلاش کنند فضای مناسبی برای تقویت همکاری‌ها ایجاد شود.

وی افزود: سفر آیت الله رئیسی  به قطر، سفری ضروری و حائز اهمیت بود و موجب ارتقای روابط ایران با کشورهای پیرامونی به خصوص کشورهای عرب زبان خواهد شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد