hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت درخت گلابی

آموزش کاشت درخت گلابی

گلابی از درختان و گونه های گل سرخیان است این میوه دارای ۳۰ گونه است و از گونه های درختان اروپایی است نحوه کاشت درخت گلابی بسیار به روش های مختلفی صورت می گیرد که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

درخت گلابی از جمله درخت های ساده و آسان برای کاشتن و پرورش است به همین خاطر این درخت در بیشتر باغچه ها دیده می شود و به دلیل میوه خوش مزه و پر خاصیت خود مورد توجه است روش کاشت درخت گلابی بسیار ساده است و به دلیل مقاوم بودن در برابر آفات و بیماری ها نگهداری از آن آسان است و به خوبی می توانند رشد کنند و هر سال میوه های پر بارتر می دهند.

نحوه کاشت درخت گلابی:

روش مناسب برای تکثیر گلابی، استفاده از دانه است که این کار زمان بر است و نیاز به صرف چند سال مراقبت دارد تا به نهال تبدیل شود و برخی نیز با خرید نهال این درخت این میوه را پرورش می دهند پیوند زدن نیز روش دیگری است که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت:

برای کاشتن درخت گلابی ابتدا باید محل مناسبی با چاله ای حفر شده را برای کاشت درخت انتخاب کنید این محل باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. برای بالا بردن کیفیت خاک و فراهم کردن بستر مناسب می توانید از کودهای گیاهی استفاده کنید. ابتدا خاک را خیس کنید و سپس نهال را در آن بکارید.

در این مرحله باید توجه داشته باشید تا اگر نهال شما در کیسه ها قرار دارد باید آن را خارج کنید تا هوای کامل به ریشه ها برسد و در نهات باید نهال را در زمینه بکارید و کود بر روی آن بپاشید.

برای پرورش این نهال راه آسانی وجود دارد و این روش به آسانی صورت می گیرد و فقط درباره نگهداری از نهال های کوچک باید توجه داشته باشید که با وزش بادهای شدید باید برای نگهداری چوبی مناسب را به آن تکیه دهید.



همچنین باید مراقبت خود را بر روی آفات و حشرات متمرکز کنید و از سم های مناسب که قوی نباشند و آسیب جدید وارد نکنند استفاده کنید. اسپری حشرات روش مناسبی برای دفع آنها است که در زمان شکوفه دهی مورد استفاده است.

هرس کردن نیز روشی دیگر برای نگهداری است و زمان مناسب برای انجام این کار در زمان اویل بهار است که گیاهان به خوبی در حال رشد هستند. با زدن سرشاخه های اضافه موجب نفوذ بهتر نور خورشید و هوا به درخت خواهید شد.

آبیاری درخت گلابی

درخت گلابی به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و در  سال ابتدای رشد هفته دو بار کافی می باشد در فصل های گرم سال مانند تابستان به آبیاری به صورت منظم نیاز دارد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که آبیاری زیاد منجر به پژمردگی گیاه و زرد شدن برگ های آن خواهد شد.

کاشتن درخت گلابی از طریق پیوند زنی

استفاده از روش پیوندزنی جزو متداول ترین روش ها جهت تولید درخت گلابی می باشد که در این روش شیوه های متفاوتی وجود دارد که رایج ترین آن پیوندزنی شکمی می باشد که در آخر تابستان قابل انجام  است  و روش دیگر آن پیوند زبانه ای است که نتیجه خوبی حاصل می شود.

پرورش درخت گلابی از شاخه ها

فاصله کاشتن درخت گلابی باید چه اندازه باشد؟

در زمان کاشتن درخت گلابی باید فاصله مناسب بین درختان را رعایت نمایید که فاصله بین چهار تا شش متر مناسب است  و همچنین ردیف های که درختان روی آن ها قرار دارند باید شش تا هشت متر از هم فاصله داشته شند زیرا، در زمان رشد برگ ها و شاخه های درخت گلابی گسترده می شوند.

نکاتی که در زمان کاشتن نهال گلابی باید بدانید.

۱. حفر گودال در موقعیت مکانی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دقت داشته باشید که نور خورشید به صورت مستقیم بر نهل کاشته شده بنابد.

۲. معمولا باغداران در ابتدای فرآیند کاشت کود های دامی پوسیده یا کودهای گیاهی جهت تقویت خاک مورد استفاده قرار می دهند.

۳. به دلیل اینکه نهال ها ظرافت بیشتری دارند باید در مقابل وزش باد شدید و آفات ها از آن محافظت نمایید.

۴. کاشت نهال گلابی به زهکشی مناسب و خاکی مرطوب نیازدارد.

۵. توجه به زمان کاشت نهال گلابی نیز نسیار مهم و ضروری است که بهترین زمان زمستان و پاییز می باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد