hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مهم‌ترین مزیت کشور قطر اقتصادی است/ بازگشت به دیپلماسی همسایگان بعد از سه دهه

مهم‌ترین مزیت کشور قطر اقتصادی است/ بازگشت به دیپلماسی همسایگان بعد از سه دهه

سفیر پیشین ایران در آلمان درباره مزیت‌های روابط ایران و قطر گفت: ایران توانمندی‌های فنی زیادی دارد و قطری‌ها علاقه‌مندند از این ظرفیت‌های فنی، مهندسی و خدماتی شرکت‌های ایرانی استفاده کنند.

علیرضا شیخ‌عطار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا در اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به قطر اظهار کرد: سفر رییس جمهور به قطر چهارمین سفر از ابتدای ریاست جمهوری ایشان است و اتفاقا هر چهار سفر رییس جمهور به کشورهای همسایه بوده که این بازتاب دهنده برنامه دولت برای تحقق وعده‌های انتخاباتی است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین افزود: تاکید مکرر رییس جمهور در دوره رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن بر اولویت قرار گرفتن همسایگان در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دلیل روشنی دارد. ما ۱۵ همسایه داریم که در دنیا سومین کشور از نظر تعدد همسایگان هستیم. لذا سیاست همسایگی فصلی خاص از سیاست خارجی هر کشوری است و همسایگان در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی از هم تاثیر می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست همسایه محور منحصر به جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در وزارت خارجه خود یک معاون اروپایی دارند، در هند هم معاون وزیر خارجه آن کشور مسئول ارتباط با کشورهای همسایه است، لذا بخاطر تاثیر متقابلی که همسایگان دارند، سیاست خارجی همسایه محور امر مهمی است. 

**بعد از دهه ۶۰ به همسایگان کمتر توجه شد

سفیر پیشین ایران در آلمان با اشاره به اینکه بیشترین سفرهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه بوده است، اضافه کرد: در دولت گذشته و حتی در دولت‌های بعد از دهه ۶۰ به همسایگان کمتر توجه شد، یعنی با توجه به مشکلات گوناگونی که با کشورهای غربی داشتیم، برای خنثی سازی اثرات منفی آن باید تمرکز خود را بر توسعه روابط با همسایگان می‌گذاشتیم اما در دولت‌های گذشته راه برون رفت از مشکلات را در غرب جستجو می‌کردند، بر همین اساس هم سفرها، مذاکرات و تماس‌های دیپلمات‌های ما با کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی بود.

شیخ‌عطار گفت: در دولت سیزدهم سیاست عوض شده است البته گرچه هنوز مشکلات قبلی را داریم، اما رییس جمهور متوجه شده که مشکلات صرفا از طریق ارتباط با آنهایی که خود منشا مشکل بوده‌اند، حل نمی‌شود و این در حالی است که کشورهای همسایه ظرفیت‌ خوبی دارند. 

**کشورها به دنبال ترمیم رابطه با ایران هستند 

وی ادامه داد: البته برخی از کشورهای همسایه ما متوجه ظرفیت‌های همسایگی و نیازهای متقابل نیستند و حتی گاهی در مقابل ایران و در همنوایی با کشورهای فرامنطقه‌ای در صدد ایجاد مشکلات امنیتی برای ما هستند. اما آنها هم به دلیل همسایگی و نزدیکی فرهنگی دیر یا زود متوجه اشتباه خود خواهند شد، کما اینکه برخی از همین کشورها پیغام و پسغام می‌فرستند که روابط خود با ایران را ترمیم کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: سفر رییس جمهور به قطر در راستای سیاست کلی توجه به همسایگان بود و در دومین روز دکتر رئیسی در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد که نشان از منافع مشترک دو کشور در بحث گاز و انرژی دارد. ایران جز بنیان گذاران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. از ابتدا ایران، روسیه و قطر بودند که در سالهای بعد کشورهای دیگر هم به آنها اضافه شدند و جالب است بدانید اولین دبیرکل آن هم ایرانی بود.

شیخ عطار افزود: امروز گاز از جهاتی برای ما مهم تر از نفت است چون هم بحث تقاضای روز افزون گاز را داریم و هم اینکه گاز برای ما کمبود فروش نفت را جبران می‌کند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان درباره ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور قطر نسبت به دیگر همسایگان گفت: مهم‌ترین مزیت قطر اقتصادی است. این کشور سومین دارنده ذخائر گاز و ما به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز در جهان با قطر منافع مشترک داریم لذا ایران و قطر با هماهنگی بیشتر با هم در مجامع جهانی و در نحوه مواجهه با مشتریان گاز می‌توانند منافع زیادی کسب کنند.

شیخ‌عطار با تاکید بر اینکه ایران توانمندی‌های فنی زیادی دارد و رییس جمهور هم به این مهم اشاره کرد، بیان کرد: قطری‌ها علاقه‌مندند که از این ظرفیت‌های فنی، مهندسی و خدماتی شرکت‌های ایرانی استفاده کند.

 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد