hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > واکنش وزارت اقتصاد به انتقادات از وام بدون ضامن

واکنش وزارت اقتصاد به انتقادات از وام بدون ضامن

مدیر کل دفتر امور بانکی بیمه و وزارت اقتصاد در واکنش به انتقادات نسبت به حذف ضامن در تسهیلات خرد مبنی براینکه این امر بر میزان مطالبات معوق تسهیلات خرد تاثیر می‌گذارد، گفت: دستورالعمل وزارت اقتصاد در این زمینه هیچ باری به نظام بانکی، نقدینگی و تورم تحمیل نمی‌کند زیرا معادل ۷۰ درصد مشمولان این طرح توانایی بازپرداخت وام را دارند و تاثیری بر مطالبات معوق نظام بانکی نخواهد داشت‌.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، نشست نقد و بررسی حذف ضامن از اعطای تسهیلات بانکی با حضور عضو هیئت مدیره بانک ملت، مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 

از جمله موارد مورد بررسی در این نشست نقش نظام بانکی در بازتوزیع ثروت، تبعات منفی و مثبت دستورالعمل حذف ضامن از تسهیلات خرد و ... است. 

حسین بهاری - عضو هیئت مدیره بانک ملت در این نشست اعلام کرد: زمانی که نگاه محوری به نظام بانکی مبتنی بر بنگاه اقتصادی است، نمی‌توان از این نظام انتظار بازتوزیع ثروت را داشت. البته یکی از کارکردهای نظام بانکی می‌تواند بازتوزیع ثروت باشد. از این نظر، اینکه بانک‌ها ملزم شوند تا از استانداردهای مطلوب اعتباری چون اخذ وثیقه و ضامن دور شوند، آن‌ها را از حیات ایده‌آل دور و برایشان ناترازی ایجاد می‌کند. 

وی افزود: در شرایطی که افراد زیادی وام‌های کلانی دریافت کردند و معوق شد، عادلانه است تا قشر فرودست هم بتوانند به تسهیلات دسترسی داشته باشند اما باید به این موضوع توجه شود که در این زمینه نباید از بانک‌ها انتظار داشت تا بدون بررسی اهلیت افراد و اطمینان خاطر از بازپرداخت وام نسبت به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن اقدام کنند. 

نگرانی بانکی‌ها نسبت به وام بدون ضامن 

عضو هیئت مدیره بانک ملت از استنکاف از بازپرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن ابزار نگرانی کرد و گفت: این درست که میزان مطالبات معوق تسهیلات خرد نسبت به کل تسهیلات پرداختی قابل مقایسه نیست اما پرداخت تسهیلات بدون ضامن بر میزان مطالبات معوق در تسهیلات خرد تاثیر می‌گذارد و این رقم را افزایش می‌دهد. 

ادامه دارد


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد