hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اولویت دادن به همسایگان تحقق وعده‌های رییس‌جمهور است/ قطر بازار محصولات کشاورزی و مهندسی

اولویت دادن به همسایگان تحقق وعده‌های رییس‌جمهور است/ قطر بازار محصولات کشاورزی و مهندسی

سخنگوی پیشین وزرات خارجه سفر رییس جمهور به قطر را دارای درجه اهمیت بالا دانست و گفت: با توجه به وعده‌های رییس جمهوری مبنی بر اولویت دادن به همسایگان، دولت سیزدهم خوب عمل کرده و به نظر می‌رسد تلاش رییس جمهور در جهت تحقق وعده‌هایش است.

رامین مهمانپرست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا درباره اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به قطر اظهار کرد: علاوه بر اینکه روابط با همه کشورهای دنیا از درجاتی از اهمیت برخوردار است و در دنیای به هم پیوسته امروز روابط سیاسی واقتصادی با همه کشورها لازمه توسعه است، در این مقطع اهمیت توسعه روابط اقتصادی با همسایگان برای ایران از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درجه‌بندی روابط با دیگر کشورها با منافع بیشتر ارتباط مستقیم دارد چون ما روابط اقتصادی با دیگر کشورهای جهان را فقط برای تقویت و تامین منافع ملی می‌خواهیم. به همین دلیل هر قدر یک کشور از نظر جغرافیایی به ما نزدیک‌تر باشد هزینه‌های اقتصادی ما کمتر می‌شود. همچنین اگر مقوله قرابت‌ها و اشتراک‌های فرهنگی، دینی و تاریخی هم  بین ما وجود داشته باشد، روابط با آن کشور از درجه اهمیت بیشتری بر خوردار است.

وی با بیان اینکه در درجه بندی و از لحاظ اولویت روابط خارجی، بدیهی است به ترتیب کشورهای همسایه، مسلمان و غرب آسیا قرار دارند، اظهار کرد: بر این اساس کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای ما بسیار مهم هستند اما متاسفانه چند سالی است روابط ایران با چند کشور عربی خلیج فارس دچار نوسان شده که آن هم به دلیل اقدامات نامتعارف آنها بوده است.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: قطر از جایگاه متفاوتی نزد ایران برخوردار است و این کشور با برخی از همین کشورهای منطقه دچار مشکل شده بود و حتی در مقطعی در منطقه تنها ماند و این ایران و ترکیه بودند که قطر را از بن بست خارج کردند؛ قطر در حوادث، مشکلات و اتفاقات متعدد سالهای اخیر سطح روابط خود با ایران را حفظ کرد و این ثبات رفتار قطر آن کشور را نسبت به دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس متفاوت کرده است. البته ایران هم در بزنگاه‌هایی با درک شرایط قطر در حدی که لازم بود به آن کشور کمک کرد.

عضو جبهه وحدت ملی ادامه داد: سفر رییس جمهور کشورمان با درک این مسائل و برای بهره‌مندی متقابل دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر انجام شد، ضمن اینکه ایران و قطر نیاز به همکاری‌های بیشتر در مدیریت تولید و کنترل بازار گاز در جهان دارند و آنگونه که در اسناد و توافق‌های انجام شده رییس جمهور با امیر قطر بر می‌آید، دو کشور نقش مشترک خود در این رابطه را درک کرده‌اند و باید امیدوار بود که برخی امور بر زمین مانده بین دو کشور هر چه زودتر از حالت رکود خارج شوند.  

سخنگوی پیشین وزارت خارجه ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های کمتر استفاده شده، ترانزیت کالاهای قطر از آسمان ایران است ضمن اینکه قطر بازار خوبی برای محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی و فنی ایران دارد. 

وی با تاکید بر اینکه در کنار این سفر سفرهای دیگری در راستای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و اولویت روابط با همسسایگان -که شعار انتخاباتی آقای رئیسی هم بود- هم انجام می‌شود، عنوان کرد: دیپلماسی انرژی، سوآپ گاز و برق در ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، پر رنگ و فعال کردن کریدور شمال به جنوب از مباحث پر اهمیت پیش روی سیاست خارجی ماست.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: همانگونه که روابط با قطر برای ما مهم است، عراق، ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان هم مهم هستند و باید روابط اقتصادی با این کشورها را به نفع تقویت اقتصادی خودمان توسعه دهیم.

مهمانپرست در مورد تضعیف روابط با همسایگان در گذشته و در مقایسه دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی دولت سیزدهم با دولت قبل گفت: تا اینجای کار دولت سیزدهم خوب عمل کرده و با توجه به وعده‌هایی که رییس جمهوری در این رابطه به مردم داده به نظر می‌رسد آیت‌الله رئیسی تلاش دارد در جهت تحقق آن وعده‌ها گام بردارد و به مرور آثار سیاست اولویت دادن به کشورهای همسایه و نگاه غالبی که بر پایه این مفهوم استوار است حس خواهد شد. البته دولت باید راهبردهای کوتاه مدت و بلند مدت خود پیرامون روابط سیاسی و دیپلماسی اقتصادی را مشخص کند تا بدانیم به طور مثال در چند ماه آینده از کجا به چه نقطه ای می‌رسیم و با عدد رقم مشخص شود که کجا بوده‌ایم و در پایان دوره ۴ ساله تا چه میزان به اهداف ترسیمی خود رسیده‌ایم.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد