hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > داریوش پیرنیاکان: حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، آتش زیر خاکستر است

داریوش پیرنیاکان: حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، آتش زیر خاکستر است

داریوش پیرنیاکان، رئیس و سخنگوی هیئت‌مدیره خانه موسیقی ایران با انتقاد از طرح حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید گردش مالی هنرمندان در همه شاخه‌های هنری بسیار ناچیز است و من به مجلس هشدار می‌دهم که حذف معافیت مالیاتی هنرمندان آتش زیر خاکستر است.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، داریوش پیرنیاکان، رئیس و سخنگوی هیئت‌مدیره خانه موسیقی ایران به مصوبه‌ای که در صورت تصویب، براساس آن در بودجه سال ۱۴۰۱ معافیت‌های مالیاتی هنرمندان برداشته می‌شود و مشاغلی که پیش از این براساس بند «ل» ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف بودند موظف به پرداخت مالیات می‌شوند، واکنش نشان داد. 

رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی ایران در این مورد گفت: «هنرمندان در همه شاخه‌های هنری مگر چقدر درآمد دارند که بیاییم از آن‌ها مالیات بگیریم؟! واقعا باید این را بررسی کنند که گردش مالی هنرمندانی که کنسرت می‌دهند یا آلبوم تولید می‌کنند مگر چه‌قدر است که بخواهند از آن مالیات دریافت کنند؟! به خصوص این که الان نزدیک به سه سال است که همه چیز تعطیل شده و فعالیتی انجام نمی‌شود.» 

پیرنیاکان ادامه داد: «ما هنرمندانی در عرصه موسیقی داریم که می‌روند از صندوق اعتباری هنری تقاضای سه میلیون یا پنج میلیون وام می‌کنند. آیا این سزاوار است که بگویند شما باید مالیات بدهید؟! این هنرمندان نزدیک به سه سال است تقریبا هیچ فعالیتی نداشته‌اند. دوستانی را در عرصه تئاتر می‌شناسم که واقعا برای نان شب مانده‌اند. درصد بسیار کمی شاید درآمدی در عرصه هنر داشته باشند اما این درصدی بسیار ناچیز در میان هنرمندان است.» 

او تاکید کرد: «من تقاضا می‌کنم و به مجلس هشدار می‌دهم که این آتش زیر خاکستر است و می‌تواند به جاهای بسیار بدی منتهی شود. مثلا موضوع همسان‌سازی حقوق معلمان را ببینید که این قشر محترم چند وقت است تظاهرات می‌کنند و خواهان حقوق خود هستند. آیا باید بیاییم چیزی را به این اضافه کنیم؟» 

عضو شورای عالی خانه موسیقی گفت: «ما شنیده‌ایم که کمیسیون فرهنگی مجلس موافق این موضوع نیست، دولت هم که موافق نیست، آقای اسماعیلی وزیر محترم ارشاد هم که مخالفت خود را اعلام کردند. پس وقتی متولی یک امری با موضوعی مخالفت می‌کند، مجلس باید این را درنظر بگیرد.» 

او افزود: «هنرمندان فقط آن‌هایی نیستند که به چشم می‌آیند -و درآمدی دارند که البته قابل قیاس با درآمدهایی که در جاهای دیگر وجود دارد نیست و از این هنرمندان هم نباید مالیات بگیرند. ما در روستاها، در شهرستان‌ها هنرمندانی داریم که با همین حقوقی که به استادان می‌دهند، با حدود ۷۰۰ هزار تومان، زندگی می‌کنند، این‌ها چه‌کار می‌کنند که باید از آن‌ها مالیات بگیرید؟» 

پیرنیاکان در پایان گفت: «من به عنوان رئیس و سخنگوی هیئت‌مدیره خانه موسیقی که نزدیک به شانزده هزار عضو داریم و این‌ها به ما فشار می‌آورند و حق هم دارند، خواستار این هستم که مجلس به این قضیه توجه کند و مشکلی را بر مشکلات دیگر اضافه نکند. گردش مالی تمام شاخه‌های هنری مگر چه‌قدر است و آیا ارزش دارد مجلس وقتش را برای آن تلف کند؟ من از آقای قالیباف، رئیس محترم مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس خواهش می‌کنم که به این موضوع توجه کنند.» 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد