hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی را معادل ریـالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده به تصویب نمایندگان رسید.

در بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی معادل ریـالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین می‌شود.

در جزء یک بند (الف) تبصره ۳ نیز که توسط نمایندگان تصویب شد، آمده است: مبلغ ۲ میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) موضوع این بند برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه ای بین‌المللی به منظور تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و خوابگاه های وزارت آموزش و پرورش با تضمین و بازپرداخت دولت و از محل اعتبارات بودجه عمومی اختصاص می یابد.

در جزء ۲ نیز نمایندگان مصوب کردند: دولت مجاز است با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) فوق الذکر، برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، مبلغ یک میلیارد یورو برای دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی با تضمین و بازپرداخت خود و یک میلیارد یورو برای هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

در ادامه این جزء آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۱۰ میلیون یورو تسهیلات خرید ملزومات خارجی برای توسعه برنامه راهبردی هوافضا در نظر گرفته شود و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.

براساس جزء ۳ بند (الف) تبصره ۳ نیز تاکید شد: به منظور توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری دولت موظف است حداقل مبلغ ۲ میلیارد دلار از تسهیلات خارجی این بند را جهت ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو و قطار سبک شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری اختصاص دهد.

در بند (ب) تبصره ۳ نیز مصوب شد که اجرای تبصره (۳۸) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌ کشور مصوب سوم شهریورماه ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد