hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نرخ دستوری، برنج داخلی را ارزان نکرد/ برنج‌کاران شمالی کوتاه نمی‌آیند

نرخ دستوری، برنج داخلی را ارزان نکرد/ برنج‌کاران شمالی کوتاه نمی‌آیند

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروش اصفهان گفت: با وجود نرخ دستوری برنج در بازار نه تنها قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش نیافته، بلکه همچنان برنج‌کاران شمالی بر افزایش قیمت این محصول پافشاری می‌کنند.

مصطفی بحق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قیمت دستوری برنج از سوی دولت و تأثیر در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تغییری در بازار برنج نیستیم و تمام واردکنندگان برنج از شمال کشور همچنان از ورود این محصول به بازار دست نگه داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه برنج شمال در دست کشاورز است، اظهار کرد: امسال هزینه‌های کشت برنج نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شد به همین دلیل کشاورزان حاضر نیستند برنج خود را روانه بازار کنند و برخلاف اینکه گفته می‌شود دلالان بازار برنج را برهم زده‌اند.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروش اصفهان افزود: متأسفانه برخی مسئولان و نمایندگان مجلس با بی‌اطلاعی، وضعیت نابسامان بازار برنج و گرانی آن را گردن دلالان می‌اندازند، درحالیکه امسال کشاورزان و برنج‌کاران شمالی تعیین‌کننده قیمت برنج هستند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که معطل پول و بدهکار بودند برنج خود را به بازار عرضه کردند، اما حدود ۹۰ درصد برنج‌کاران شمال حاضر نیستند برنج خود را به بازار عرضه کنند و تا این لحظه حرف خود را درباره قیمت برنج به کرسی نشانده‌اند.

بحق با اشاره به اینکه البته برنج خارجی در بازار فراوان و به اشباع رسیده است، گفت: این درحالی است که برنج‌کاران و کشاورزان شمالی حاضر نیستند نسبت به کاهش قیمت برنج کوتاه بیایند.

وی توضیح داد: امسال ۳۰ درصد سطح زیرکشت برنج کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های کشاورزان و برنج‌کاران چند برابر شده است، در این شرایط دولت جوابگوی افزایش هزینه‌های برنج‌کاران نیست، بنابراین قیمت دستوری برنج نتوانسته است موجب کاهش قیمت برنج در بازار شود.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروش اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش نیافته است و تا حدود ۹۵ هزار تومان هم در اصفهان فروخته می‌شود.

وی گفت: به دلیل کمبود برنج ایرانی و افزایش قیمت آن تقاضا برای خرید این محصول کمتر شده است، بنابراین افراد به سمت خرید برنج‌های وارداتی و خارجی و یا برنج خوزستان رفته‌اند.

بحق افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج خوزستان برای مصرف‌کننده ۴۵ هزار تومان و یا هر کیلو برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد