hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فرش دستباف روی دار مشکلات

فرش دستباف روی دار مشکلات

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی گفت: تک‌بافی، عدم تولید بر مبنای تقاضای بازار، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه چگونگی تولید، عدم تطبیق مواد اولیه مصرفی با نقشه و رجشمار، نداشتن ارتباط مستقیم با تجار و... از عمده مشکلاتی است که طی سال‌های اخیر علاوه بر وارد نمودن خسارت به تولیدکننده برای بازار فرش دستباف نیز تبعاتی را به دنبال داشته است.

مهدی کلالی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات تولید فرش دستباف در خراسان رضوی و دلایل کاهش صادرات این کالا در استان اظهار کرد: متاسفانه در حوزه تامین و توزیع مواد اولیه مصرفی فرش دستباف نابسامانی‌های زیادی وجود دارد که این موضوع موجبات تقلب، نارضایتی و عدم اطمینان تولیدکنندگان فرش دستباف را به ویژه در زمینه کیفیت و قیمت مواد اولیه فراهم آورده است.

وی افزود: چنانچه جهت تامین و توزیع مواد اولیه سیستم مدون و منظمی پیش‌بینی شود، علاوه بر مهیا شدن شرایط انتخاب و ایجاد رقابت میان عرضه‌کنندگان، امکان کنترل و نظارت نیز به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌یابد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم وجود مراکز عرضه‌کننده دارای گواهی‌نامه و همچنین محصولات دارای نشان استاندارد مشکلاتی ایجاد شده که در نهایت به برند فرش ایران در مرحله صادرات لطمات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

کلالی تصریح کرد: بنابراین ضرورت ایجاد مراکز معتبر شناسنامه‌دار به منظور فروش محصولاتی با نشان استاندارد در سطح کشور امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اتحادیه‌های صنفی مرتبط می‌توانند در این قسمت نقش بسزایی ایفا کنند.

سوق دادن قالیبافان از حالت تک‌بافی به کارگاهی، راهکاری برای کاهش مشکلات تولید فرش دستباف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی با اشاره به راهکارهای کاهش مشکلات در حوزه تولید فرش دستباف گفت: از جمله راهکارهای به حداقل رساندن این مشکلات می‌توان به فراهم آوردن زمینه ایجاد و توسعه واحدهای کارگاهی اعم از متمرکز و غیرمتمرکز یا به عبارتی سوق دادن قالیبافان از حالت تک‌بافی به کارگاهی اشاره کرد زیرا تولیدکنندگان عمده با توجه به ارتباط مستقیم با تجار و آگاهی از نیاز بازار عمدتا تولید خود را بر مبنای تقاضای بازار متمرکز می‌نمایند و لذا با کمترین مشکل بازاریابی و فروش مواجه هستند.

کلالی با اشاره به این نکته که فعالیت کارگاهی، کاهش دوره تولید را به دنبال دارد ادامه داد: موضوع تحقق بهره‌وری و هم‌افزایی نیز از نتایج این اقدام خواهد بود. به علاوه وجود ناظر فنی در فعالیت‌های کارگاهی موجبات کاهش شدید تولید محصولات معیوب را به دنبال دارد؛ در حالی که یکی از مشکلات اساسی تک‌بافی معیوب بودن محصولات تولیدی است.

وی تاکید کرد: ارتقای سطح تمرکز قالیباف به تولید یکی دیگر از راهکارهای کاهش مشکلات در حوزه تولید است زیرا در این صورت قالیبافان دغدغه تامین مواد اولیه، کیفیت، نقدینگی و... را نخواهند داشت. همچنین تسهیل در ارائه خدمات به قالیبافان نظیر موضوعات مرتبط با بیمه و تسهیلات بانکی، کاهش مشکلات نظارتی و فراهم شدن زمینه استعداد و ظرفیت قالیبافان در مناطق مختلف نیز از دیگر راهکارها برای کاهش مشکلات فعالان قالی‌بافی است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی عنوان کرد: با توجه به نکات گفته شده و کمبود قالیباف لازم است شناسایی قالیبافان مستعد و ظرفیت‌سنجی موجود در سطح روستاها و شهرها صورت پذیرد. در این قسمت نقش دهیاران، بخشداران، شوراها و فرمانداران می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد زیرا با شناسایی و ظرفیت‌سنجی و به تبع آن سرمایه‌گذاری می‌توان مسیر سرمایه‌گذاری را به مناطق مورد نظر سوق داد.

تولید فرش دستباف بر مبنای سفارش و نیاز بازار بخش اعظم مشکلات فروش را مرتفع می‌نماید

کلالی خاطرنشان کرد: تولید فرش دستباف بر مبنای سفارش و نیاز بازار بخش اعظم مشکلات فروش را مرتفع می‌نماید. همچنین نبود بانک اطلاعاتی به‌ روز که وضعیت نیاز بازار داخلی و خارجی را به تفکیک در اختیار تجار و تولیدکنندگان قرار دهد، موجب شده بسیاری از محصولات تولیدی با مشکل فروش مواجه شود.

وی ادامه داد: به همین جهت ضروری است به منظور ایجاد و توسعه بازارهای خارجی و داخلی، وضعیت نیاز و سفارش مشتریان در همه زمینه‌های مرتبط اعم از ابعاد، رنگ، طرح، کیفیت، قیمت و... مورد کارشناسی قرار گیرد و با ایجاد بانک اطلاعاتی، تولیدکنندگان محصولات خود را بر مبنای آن تولید نمایند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی تصریح کرد: با انجام اقدامات فوق در بخش تامین، تولید، بازاریابی و فروش زمینه توسعه صادرات نیز فراهم خواهد شد. البته در حوزه صادرات نیاز به برخی اقدامات مانند تامین مواد اولیه مرغوب برای تولید فرش‌های باکیفیت احساس می‌شود که در این راستا تدوین و طراحی سیستم جذب و توزیع قابل اطمینان ضروری است.

کلالی افزود: همچنین پیش‌بینی شناسنامه فرش به منظور مهیا شدن شرایط نظارت و کنترل کیفیت تولید، فراهم آوردن بستر اطمینان برای خریداران و شناسایی سلیقه‌ها و نیازهای بازار نیز از دیگر اقدامات مربوط به حوزه صادرات فرش دستباف است. بنابراین علی‌رغم اینکه افزایش قیمت دلار می‌توانست به عنوان فرصتی در این حوزه محسوب شود اما به دلیل موارد ذکر شده، حدود انتظارات در زمینه صادرات محقق نشد.

وی درباره اقدامات لازم برای گسترش زیرساخت‌های تولید فرش دستباف خاطرنشان کرد: در حوزه گسترش زیرساخت‌ها نیز می‌بایست اقداماتی صورت گیرد که مهمترین آن مربوط به بیمه و تسهیلات قالیبافان و تولیدکنندگان است. البته مرکز ملی فرش ایران اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری تاکنون نتیجه ملموسی حاصل نشده است.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد