hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سه روش ساده از بین بردن فرورفتگی فرش

سه روش ساده از بین بردن فرورفتگی فرش

قرار گرفتن اجسام سنگین مانند کمد یا مبل به صورت مستقیم روی فرش سبب فشرده شده پرزهای آن و ایجاد فرورفتگی می شود. در این مطلب سه روش ساده از بین بردن فرورفتگی فرش ارائه می شود. با ما همراه باشید.

اگر شما نیز مشاهده کرده اید که بخشی از فرش منزل به علت قرارگیری یک شی سنگین مانند مبل روی آن، فرورفتگی پیدا کرده است. با این مطلب همراه ما باشید تا سه روش ساده از بین بردن فرورفتگی فرش را فرا بگیرید.


سه روش ساده از بین بردن فرورفتگی فرش

فرش یکی از المان های جدانشدنی در زندگی ما ایرانی ها می باشد و از آنجا که حجم زیادی از هر اتاق را در بر می گیرد ممکن است با آلودگی، سوختگی یا خرابی بالایی همراه باشد. حتما همه شما با این صحنه مواجه شده اید که بخشی از فرش منزل به دلیل وزن سنگین وسیله روی آن فرورفتگی پیدا کرده و پرزهای آن کاملا به صورت خوابیده درآمده است.

در این وضعیت وقتی تصمیم بگیرد که دکوراسیون منزل را تغییر دهید، آن بخش از فرش که زیر وسایل بوده به وضوح خود را نمایان می سازد. نگران نباشد چند روش ساده برای از بین بردن فرورفتگی فرش وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره می شود ولی بهترین راهکار پیشگیری می باشد به این صورت که بین وسیله و فرش ارتباط مستقیم ایجاد نشود و از تکه موکت یا مقوایی کوچک زیر پایه های وسیله ای مانند مبل یا کمد بهره برد.

به طور کلی اگر اجسام سنگینی مانند مبل یا کمد به صورت مستقیم روی فرش های پرزدار نظیر قالی قرار داده شوند، پرز فرش به تدریج فشرده شده و روی قالی یا فرش فرورفتگی به وجود می آید که ظاهر نازیبایی در فرش ایجاد می کند. در ادامه با سه روش از بین بردن فرورفتگی فرش آشنا می شوید.

۱. استفاده از یک یا چند تکه یخ

پیش از هر کاری از روی مشخصات فرش که معمولا روی پارچه ای در زیر آن نوشته شده، نوع الیاف آن را مشاهده کنید. فرورفتگی در الیاف مصنوعی که معمولا شامل نایلون، الفین یا پلی استر می باشد را می توان با استفاده از تکه یخ برطرف کرد. به این ترتیب با توجه به میزان فرورفتگی یک یا چند تکه یخ را روی محل فرورفتگی قرار داده تا به تدریج آب شود.

پس از ذوب شدن یخ، با یک قاشق یا سکه روی پرزهای فرش کشیده تا به حالت اولش باز گردد. دقت کنید که قالب یخ باید فرورفتگی را کاملا پوشش دهد از این رو برای فرورفتگی بزرگتر از قطعات یخ بیشتری استفاده نمایید. در ادامه حدودا ۲ ساعت صبر کنید تا یخ کاملا ذوب و جذب فرش شود.

در ادامه وقتی فرش مرطوب است با یک مسواک کهنه یا چنگال و سکه روی پرز فرش بکشید تا به حالت اولیه بازگردند. در پایان فرش را با اسفنج تمیز نموده تا رطوبت بیش از حد از بین رفته و بافت فرش احیا شود. با توجه به اندازه پرزهای فرش ممکن است نیاز باشد این رویه را چندبار تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. البته پیش از تلاش مجدد اجازه دهید فرش کاملا خشک شود.

۲. استفاده از اتو بخار

در این جا برای از بین بردن فرورفتگی فرش تنها کافی است یک حوله تمیز را تا نموده و روی بخش فرورفته فرش قرار دهید سپس با اتو بخار (در حالت تولید بخار) روی آن کشیده تا به شکل اول بازگردد. اگر اتو بخار قدرت بخار کمی دارد اندکی حوله را نم کنید. در صورتی که اتو بخار ندارید حوله را نمدار کرده و با اتوی معمولی روی فرش بکشید. این کار را تا محو شدن کامل فرورفتگی ادامه دهید.

۳. استفاده از بخار شو

سومین روش ساده استفاده از بخار شو می باشد. اگر در منزل بخار شو دارید آن را آماده سازید. در غیر این صورت از مراکز معتبری که آن را اجاره می دهند ، تهیه کنید. سپس مطابق دستورالعمل، بخار شو را فعال نموده و بهتر است از آب جوشیده جهت پر کردن مخزن دستگاه استفاده نمایید. در ادامه از سری حوله ای بخار شو؛ استفاده کرده و روی بخش فرورفته فرش بکشید.

بهتر است ۵ ثانیه ای آن را در این محل نگه دارید. در پایان با استفاده از برس قالی شویی یا یک مسواک کهنه در خلاف جهت خواب فرش آن را کشیده تا الیاف تخت شده به صورت اولیه بازگردند.

پیشگیری از ایجاد فرورفتگی روی فرش

به منظور پیشگیری از ایجاد فرورفتگی فرش می توان ۲ روش ساده زیر را به کار بست و مانع از آسیب به فرش شد.

۱. یک تکه مقوا یا موکت

یک روش ساده پیشگیری از فرورفتگی پایه های مبل یا کمد استفاده از یک تکه مقوا کوچک و تاشده یا یک تکه موکت کهنه زیر پایه ها می باشد.

۲. پد فرش

گاهی برای تغییر دکوراسیون منزل مجبور هستید که برخی وسایل سنگین را روی فرش قرار دهید. در این شرایط برای پیشگیری از باقی ماندن آثار پایه مبل یا هر وسیله سنگین دیگری روی فرش از پد فرش کمک بگیرید. پد یا ترمز فرش مانع از سر خوردن فرش می شود و همچنین از ایجاد فرورفتگی روی فرش هم پیشگیری می کند.

هنگامی که زیر فرش یک پد قرار می دهید، پد می تواند وزن وسیله را به خود جذب نموده و مانع از ایجاد آثار پایه مبل روی فرش می گردد. در هنگام خرید پد یا ترمز فرش به این موضوع دقت کنید که این محصولات با ضخامت های متنوعی ارائه می شوند. از این رو با توجه به نوع فرشی که در منزل دارید ، پد متناسب با ضخامت آن خریداری کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد