hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > روزگار سیاه طلای سفید گلستان/قیمت برنج در گلستان قد کشید

روزگار سیاه طلای سفید گلستان/قیمت برنج در گلستان قد کشید

افزایش دو برابری قیمت برنج در بازار گلستان و تعلل در برخورد با محتکران و کندی واردات برنج سبب شد تا در آستانه سال نو این ماده غذایی از سفره بسیاری از خانوارها پر بکشد.

چند هفته‌ای است که قیمت انواع برنج در بازار، سیر صعودی به خود گرفته و نرخ برنج محلی شمال از مرز کیلویی ۷۰ هزار تومان هم فراتر رفته است.

شاید تولیدکنندگان و شالیکاران هم در خوشبینانه ترین حالت تصور نمی‌کردند چهار ماه بعد از فروش محصول خود، قیمت آن دو برابر شود.

افزایش قیمت‌ها در آستانه شب عید و ماه مبارک رمضان سبب شده بسیاری از مردم با مشکل مواجه شده و بخش زیادی از آحاد جامعه دیگر توان خرید برنج را نداشته باشند.

طبق گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت برنج واسطه‌ها و دلالان هستند که با خریداری و احتکار و دپوی آن، کنترل قیمت را به دست گرفته‌اند. برخی از فروشندگان هم بیان می‌کنند که انبارهای شالیکوبی ها مملو از برنج بوده که با هدف افزایش قیمت از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند.

اعمال ممنوعیت در ثبت واردات برنج خارجی در کنار آشفتگی بازار و نبود سازوکار نظارتی، از دیگر دلایل افزایش قیمت برنج از سوی کارشناسان عنوان شده است.

برخی هم در کنار احتکار، کاهش ۳۰ درصدی کشت برنج در گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی و خشکسالی را علت گرانی بر می‌شمرند.

به دلیل آشفتگی قیمت‌ها، وزارت جهاد کشاورزی قیمت گذاری انواع برنج در برخی از استان‌ها را اعلام کرد که گلستان شامل این قیمت گذاری دستوری نمی‌شود.

برنج از سفره‌ها حذف شد

یک شهروند گرگانی در خصوص افزایش قیمت برنج به خبرنگار مهر گفت: قیمت برنج در چهار ماه اخیر بیش از دو برابر شده و عملاً برنج از سفره مردم حذف شده است.

روزگار سیاه طلای سفید گلستان/قیمت برنج در گلستان قد کشید

میلاد ایزدی که در حال نگاه کردن به قیمت‌ها در یک مغازه برنج فروشی بود، افزود: چهار ماه قبل قیمت برنج محلی کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اما هم اکنون به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده و مردم حتی توان خرید برنج شکسته را هم ندارند.

وی بیان کرد: مسئولان باید از ماه‌های گذشته نظارت خود را بیشتر کرده و برنج را تأمین می‌کردند تا هم اکنون با کمبود برنج مواجه نباشیم.

ایزدی متذکر شد: قیمت همه محصولات و کالاها بالا رفته ولی با توجه به اینکه برنج قوت اصلی است، مسئولان باید به فکر راه چاره اساسی در این زمینه باشند تا امکان خرید این محصول برای همگان فراهم شود.

عامل گرانی شالیکوبی ها هستند

یک فروشنده برنج هم به خبرنگار مهر گفت: عامل اصلی گرانی برنج مراکز شالیکوبی هستند که با خرید برنج هنگام برداشت و دپوی آن سبب افزایش چند برابری قیمت این محصول شده‌اند.

علیرضا کریمی با رد این مسأله که مغازه دارها عامل گرانی هستند، افزود: یک فروشنده می‌خواهند برنج خود را بفروشند تا بتوانند دوباره محصول خریداری کنند.

‌مسئولان با عوامل احتکارکننده به صورت جدی برخورد کنندوی اضافه کرد: زمانی که یک کیلوگرم برنج ۳۰ هزار تومان باشد خواب یک تُن محصول برابر با سه میلیون تومان است اما زمانی که قیمت به کیلویی ۷۰ هزار تومان برسد ۷۰ میلیون تومان سرمایه می‌خوابد در نتیجه مغازه دار اصلاً تمایلی به نگهداری برنج ندارد.

کریمی افزود: باید از شالیکوبی ها پرسید این میزان برنج که در انبارهای آنها ذخیره شده برای چه بوده و چرا آن را عرضه نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه مردم در شب عید و ماه رمضان نیاز به برنج دارند، گفت: باید مسئولان از روی صندلی‌های خود بلند شده و از همه مراکز عرضه برنج و شالیکوبی ها بازدید کنند و در کنار آن عرضه برنج تنظیم بازار را هم در دستور کار خود قرار دهند.

برخورد با شالیکوبی های متخلف

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم در گفتگویی در خصوص اقدامات مقابله‌ای با افزایش قیمت برنج، گفت: برنج هندی و تایلندی خریداری شده که بخشی از آن به استان وارد شده و بخشی هم بزودی وارد خواهد شد.

روزگار سیاه طلای سفید گلستان/قیمت برنج در گلستان قد کشید

سید محمد دهنوی افزود: همچنین تأکید شد تا بخشی از برنج که با قیمت قبل، خریداری شده بود با همان قیمت به دست مصرف کنندگان برسد و نظارت کامل بر فرآیند توزیع هم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به گران شدن برنج داخلی و محلی، گفت: برنج تولید داخل در کشوردر برخی از استان‌ها فرایند مشخص قیمت گذاری ندارد لذا در تنظیم بازار استان مقرر شد سازمان‌های کشاورزی و صمت با صنف شالیکوبی ها جلسه‌ای برگزار کرده و قیمت‌گذاری برای آن انجام شده و سقف و کفی برای آن در نظر بگیرند که این امر مختص استان خواهد بود.

دهنوی بیان کرد: همچنین در ستاد تنظیم بازار و کمیته امنیت غذایی استان مقرر شده از شالیکوبی ها مختلف بازدید شده و میزان برنج آنها به دست آید و باید این عدد در سامانه ثبت شده باشد و هر میزان برنجی که خارج از سامانه باشد، احتکار بود و با آن برخورد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان از کشف دو انبار احتکاری در همین راستا خبر داد.

عرضه برنج تنظیم بازار

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نوساناتی که در قیمت برنج در سطح کشور حادث شده، ستاد تنظیم بازار استان و کشور پیگیری‌های لازم را در خصوص تامین برنج تنظیم بازار از نوع وارداتی (هندی و تایلندی) انجام داد.

سعید حسن پور افزود: هزار و ۹۰۰ تن برنج وارداتی به استان تخصیص داده شده که برنج تایلندی با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج هندی در دو بخش با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان و ۲۴ هزار تومان در مراکز مشخص در حال توزیع است.

روزگار سیاه طلای سفید گلستان/قیمت برنج در گلستان قد کشید


وی عنوان کرد: به هیچ عنوان این قیمت‌های موجود در بازار مورد پذیرش ما نیست و با توجه به اینکه برنج مشمول قیمت‌گذاری نیست اما این دلیل نمی‌شود با هر قیمتی برنج در سطح بازار عرضه شود.

حسن پور بیان کرد: تعدادی دلال و واسطه نسبت به نگهداری برنج اقدام کرده و این امر سبب نابسامانی شده است و در جلسات تنظیم بازار و امنیت غذایی این موضوع در دستور کار قرار گرفت و به دستگاه‌های نظارتی تکلیف شده در تمام روز در سطح بازار رصد و نظارت داشته باشند.

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: قیمت‌های موجود در بازار با قیمت تمام شده کشاورزی فاصله زیادی داشته و افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی قیمت‌ها را شاهد هستیم.

وی بیان اینکه با هرگونه احتکار و گرانفروشی برخورد خواهد شد، گفت: این موضوع انتفاعی برای کشاورزان نداشته زیرا فصل فروش آنها نیست.

حسن پور اضافه کرد: درخواست افزایش سهمیه برنج تنظیم بازار برای پایان سال داده شده و از دو ماه گذشته توزیع را آغاز کرده‌ایم.

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد: محل‌های فروش مشخص بوده و در هر شهرستانی بسته به میزان جمعیت بین یک تا سه عامل فروش مشخص شده است و عرضه برنج تنظیم بازاری تا زمان التهاب بازار ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نهادهای نظارتی و بازرگانی کشور و استان مدعی افزایش نظارت بر بازار و تزریق برنج خارجی هستند اما این تلاش‌ها موقعی به ثمر می‌نشیند که برنج مورد نیاز بازار در زمان خود تامین شود.

البته مسئولان می‌توانند تا زمان واردات برنج و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا و یا خودکفایی محصول براساس سخنان وزیر جهادی کشاورزی، به سراغ انبارهای احتکار شده بروند تا در آستانه سال نو، زمینه کاهش قیمت برنج فراهم شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد