hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > درمان سرطان با طب سنتی ممکن نیست

درمان سرطان با طب سنتی ممکن نیست

یک متخصص رادیوتراپی انکولوژی (سرطان) با تأکید بر اینکه طب سنتی و ایرانی هیچ جایگاهی در درمان سرطان ندارد، گفت: توصیه‌های طب سنتی در پیشگیری از سرطان بسیار مهم و مؤثر است، اما درمان سرطان با طب سنتی ممکن نیست.

پوریا عادلی در وبینار روش‌های پیشگیری از سرطان‌های شایع در مردان که امروز (یکشنبه، ۱ اسفند) برگزار شد، اظهار کرد: تا پیش از این مردم تصور می‌کردند هرکسی سرطان دارد، می‌میرد؛ درحالی‌که اگرچه سرطان بیماری جدی و کشنده است، اما با تشخیص و درمان به‌موقع قابل درمان و می‌تواند فرصتی برای زندگی دوباره باشد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان و ۳۰ درصد قابل کنترل طولانی مدت هستند، گفت: درمان سرطان‌ها بسته به نوع و پیشرفت سرطان متفاوت است. یکی از بدترین سرطان‌ها در پاسخ به درمان سرطان ریه است که اگر در مراحل اولیه تشخیص و جراحی شود، شاید بتوانیم این سرطان را به‌خوبی کنترل کنیم، درعین‌حال که در ۶ تا ۷ سال اخیر درمان سرطان ریه بسیار متحول شده است.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی در مورد سرطان‌های شایع در مردان، گفت: سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع است که می‌تواند شیوع بالایی داشته باشد و مردان در سنین بالا بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. برخی کشورها غربالگری سرطان پروستات را ضروری نمی‌دانند، اما در کشور ما با توجه به پایین‌تر بودن هزینه‌های درمان و عدم دسترسی به داروهای پیشرفته در صورت ایجاد عوارض حاد، بهتر است غربالگری پروستات را حذف نکنیم.

وی با بیان اینکه درمان سرطان سه‌پایه اصلی دارد، گفت: هرکدام از درمان‌های جراحی، رادیوتراپی و هورمون درمانی بسته به سن و بیماری است. اگر سرطان به‌موقع تشخیص داده شد حتماً بیمار باید با یک تیم پزشک مشورت و بهترین درمان را انتخاب کند.

عادلی سرطان شایع دیگر در مردان را سرطان روده بزرگ اعلام و تصریح کرد: تا سال قبل گفته می‌شد مردان ۵۰ سال به بالا باید حتماً چکاب سالیانه داشته باشند اما از امسال این سن به ۴۵ سال کاهش یافته است.

وی افزود: یکی دیگر از سرطان‌های مردان، سرطان ریه است که غربالگری آن باید جدی گرفته شود. درعین‌حال که متأسفانه با رواج استفاده از سیگار، متأسفانه شاهد افزایش شیوع سرطان ریه خواهیم بود که البته به‌طورکلی شیوع آن در مردان بیشتر است.

این پزشک متخصص در مورد ریسک فاکتورهای سرطان نیز گفت: رابطه علت و معلولی مستقیم در ابتلا به سرطان نداریم، اما برخی عوامل می‌تواند ابتلا به سرطان را بیشتر کند. عامل ژنتیک نیز در سرطان‌ها نقش دارد اما کمتر از یک درصد از سرطان‌ها به‌صورت وراثتی منتقل می‌شوند و بیشتر سرطان‌ها بر اثر عوامل محیطی مثل آلودگی هوا، استفاده از کودهای شیمیایی، مصرف دخانیات، قلیان و الکل و مواردی از این دست منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: هرچقدر به سمت غذاهای غربی‌تر برویم احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش بیشتر می‌شود. ما نمی‌توانیم به‌طورکلی فست فودها را حذف کنیم اما می‌توان مصرف این مواد غذایی را کمتر و کنترل شده کنیم چون تداوم استفاده از این غذاها باعث خطر می‌شود، اگرچه رابطه علت و معلولی ندارد.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی در پاسخ به ایسنا درباره شیوع سرطان در اصفهان در مقایسه با شهرهای دیگر، گفت: سرطان بیماری این دهه و در دنیا در حال افزایش است، بااین‌وجود چیزی به نام سونامی سرطان در ایران نداریم. علت افزایش سرطان در کشور ما نیز تغییر سبک زندگی و تشخیص بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان نیز شیوع سرطان به‌طورقطع در مقایسه با شهرهای دیگر بالا است، اما در مقایسه با تهران، کمتر است.

عادلی از استرس به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد سرطان نام برد و گفت: استرس می‌تواند بیشتر از ایجاد سرطان، عامل عود سرطان در افراد درمان شده باشد.

وی در مورد داروهای ایرانی درمان سرطان نیز اظهار کرد: هر دارویی برای ورود به بازار دارویی مراحل زیادی پشت سر می‌گذارد. ما دوره چندساله است که داروهای ایرانی سرطان را استفاده می‌کنیم اما کیفیت بیشتر داروهای داخلی تا امروز قابل قبول بوده، بااین‌وجود زمان بیشتری برای بررسی کیفیت و اثربخشی این داروها نیاز داریم.

این پزشک متخصص به تبلیغات فضای مجازی و به‌ویژه کشورهای همسایه برای درمان قطعی سرطان اشاره و تصریح کرد: این درمان‌ها ممکن است برای یک‌هزارم درصد بیماران کارایی داشته باشد، اما به‌عنوان درمان قطعی سرطان اعلام می‌شود و با تحمیل هزینه بسیار زیاد، شاهد اثربخشی آن برای بیماران نیستیم، بنابراین به بیماران توصیه می‌کنیم با سراب بهبودی عازم کشورهای همسایه نشوند.

به گزارش ایسنا، وی با تأکید بر اینکه طب سنتی و ایرانی در درمان سرطان هیچ جایگاهی ندارد، تصریح کرد: توصیه‌های طب سنتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و ازجمله سرطان بسیار مهم است اما درمان سرطان با طب سنتی ممکن نیست.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی در خاتمه با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم بیماری کووید می‌تواند عامل ابتلا به سرطان باشد یا خیر، گفت: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا شاهد مراجعه بیماران در مراحل پیشرفته سرطان هستیم، همچنین شک احتمال ابتلا به کووید، درمان بیماران سرطانی را با وقفه مواجه کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد