hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > "طلای سرخ" چهارمحال و بختیاری کیفیتی در سطح ملی‌ دارد

"طلای سرخ" چهارمحال و بختیاری کیفیتی در سطح ملی‌ دارد

استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید بالایی در زعفران را دارد و به گفته متخصصان، زعفران این استان به دلیل شرایط منطقه دارای کیفیت بسیار خوبی در سطح ملی است، اما لازم است روند توسعه کشت این محصول در منطقه کنترل شده باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، زعفران طلای سرخ رنگ دارای خواص متعددی است که در سفره ایرانی بیشتر جنبه تزئینی دارد، حال اینکه با توجه به خواص گسترده دارویی این گیاه از جمله ضد افسردگی و ضد سرطان بودن در کشورهای خارجی بیشتر به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های رخ داده، در استان چهارمحال و بختیاری هم طی چند سال گذشته، کشاورزان به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بَر از جمله زعفران رفته‌اند، که کشت زعفران از برنامه‌های بلند مدت دولت در تغییر الگوی کشت و صرفه‌جویی در آب بخش کشاورزری است.

اما همچنان استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید بیشتر زعفران را دارد به گفته متخصصان، زعفران این استان به دلیل ارتفاع زیاد این استان دارای کیفیت بسیار خوبی است اما با توجه به این موضوع چرا زعفرانی از این استان صادر نمی‌شود؟

برداشت سالانه 1250 کیلوگرم زعفران 

حسین برزگر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری سالانه 270 هکتار سطح زیر کشت زعفران دارد و به طور متوسط سالانه یک هزار و 250 کیلوگرم زعفران در استان برداشت می‌شود که عمده مصرف کنندگان آن در داخل کشور است، صادرات زعفران مستقیماً از استان چهارمحال و بختیاری انجام نمی‌گیرد اما از طریق تجار خارج از استان صادرات صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: مقدار کاشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری به اندازه قابل قبولی برای صادرات مستقیم از استان نرسیده است اما زعفران این استان از لحاظ اسانس و کیفیت رنگ به دلیل اختلاف ارتفاع استان از سطح دریا و اختلاف دمای شب و روز زیاد بسیار عالی بوده و جزو بهترین‌های کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بالا بودن هزینه اولیه احداث مزرعه زعفران، گفت: به دلیل خرید حداقل 6 تن پیاز زعفران هزینه‌های اولیه احداث این مزرعه بسیار بالا است، عمده زعفران در استان چهارمحال و بختیاری با کشت مکانیزه در حال انجام است اما برداشت دستی بوده، جوندگان هم مسئله دیگر مزرعه‌های زعفران بوده که چندان در استان ما نگران کننده نیستند.

برزگر با اشاره به عدم وجود ثبات قیمت برای زعفران، افزود: زیرساخت‌های نظام بهره برداری غیر دولتی کشور دچار مشکل است اگر این زیرساخت‌ها ایجاد شوند، زعفران از انحصار تجار خارج شده و بالا و پایین شدن قیمت را ندارد و به ثبات خوبی می‌رسد‌.

صرف 30 درصد اعتبارات جهش تولید برای پیاز زعفران

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان موافق کشت زعفران به دلیل نیاز پایین آبی این محصول است و امسال تسهیلات هدفمندی برای این کار صورت گرفت، با بیش از 30 درصد اعتبارات جهش تولید پیاز زعفران خریداری شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، در قالب یارانه هم به آن‌ها کمک‌هایی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نباید زعفران جایگزین محصولات استراتژی شود، گفت: هر جایی برای کشت زعفران پیشنهاد نمی‌شود اما با این حال ظرفیت توسعه زعفران در استان چهارمحال و بختیاری تکمیل نشده و زیاد است، توسعه زعفران در این استان باید به آرامی صورت گیرد و هر سال 20 الی 50 هکتار به مزرعه زعفران اضاف می‌شود.

وی افزود: توسعه زعفران باید آرام شکل گیرد تا زیرساخت‌ها هم رشد پیدا کنند، دستگاه کشت زعفران و خشک کن در استان وجود نداشت اما در سال اخیر به استان وارد شد، امید است دستگاه‌های برداشت زعفران توسط شرکت بنیان طراحی شوند و بر روی انواع روش‌های فراوری عرضه کار شود‌.



برزگر در پایان خاطرنشان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری سالانه 400 هکتار گیاهان دارویی کشت می‌شود که 20 الی 30 درصد آن زعفران است، در حال حاضر اوضاع کشت زعفران در این استان خوب است، هزینه اولیه احداث مزرعه زعفران سنگین بوده اما سودی که در بلندمدت می‌دهد جبران کننده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد