hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > رشد ۱۸ درصدی ارسال مرسولات پستی خارجه از خراسان رضوی

رشد ۱۸ درصدی ارسال مرسولات پستی خارجه از خراسان رضوی

مسئول پست خارجه اداره کل پست خراسان رضوی گفت: میزان مرسولات خارجه صادر شده از استان طی ده ماه ابتدایی سال گذشته ۸۹۰۰ فقره بوده که این رقم با رشد ۱۸ درصدی به ۱۰ هزار و ۵۰۰ فقره سال جاری رسیده است.

علی هوشمند در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان مرسولات خارجه وارده و صادره استان اظهار کرد: طی ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته ۴۶۰۰ فقره مرسوله خارجه به استان وارد شد که این رقم در مدت مشابه سال جاری با رشد ۳۸ درصدی به ۶۳۰۰ فقره افزایش پیدا کرده است. 

وی درباره ممنوعیت‌های موجود برای مرسولات خارجی عنوان کرد: به طور کلی برای مرسولات خارجی سه نوع ممنوعیت اعمال می‌شود که این موارد شامل ممنوعات گمرکی، پستی و پروازی است. البته برخی ممنوعات در گمرک و پست ایران مانند ممنوعیت ارسال سلاح سرد و مواد اشتعال‌زا نیز اعمال می‌شود. همچنین ارسال برخی کالاها مانند مایعات، مواد اشتعال‌زا، باتری‌های لیتیومی و... نیز جزو ممنوعات این سه گروه محسوب می‌شود.

هوشمند تصریح کرد: ارسال طلا تا سقف پنج گرم هم ممنوعیتی ندارد. باید توجه داشت برای کالاهای تجاری مانند زعفران در صورت ارائه اظهارنامه تجاری به گمرک سقفی برای ارسال آن کالا وجود نخواهد داشت.

مسئول پست خارجه اداره کل پست خراسان رضوی با اشاره به قوانین مربوط به صادرات مرسولات خارجی گفت:  قوانین صادرات مرسولات خارجی بستگی به ماهیت مرسوله دارد. به عنوان مثال برای ارسال مواد پودری ابتدا باید مجوز صادرات از آزمایشگاه و برای ارسال دانه‌های روغنی یا دارو نیز باید تاییدیه و مجوز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شود.

هوشمند با اشاره به سقف تعرفه خدمات پستی خارج از کشور ادامه داد: به منظور نحوه محاسبه هزینه پست خارجه کشورها توسط شرکت پست ایران به سه دسته کشورهای گروه اول، دوم و سوم تقسیم می‌شود. کشورهای گروه اول شامل کشورهای قاره آسیاست که فاصله نزدیکی با ایران دارند. کشورهای گروه دوم و سوم هم شامل کشورهای قاره اروپا و آمریکاست که فاصله آن‌ با ایران بیشتر است.

مسئول پست خارجه اداره کل پست خراسان رضوی با اشاره به شرایط بیمه محمولات ارسالی از استان به خارج از کشور خاطرنشان کرد: شرایط بیمه در مرسولات داخلی و خارجی متفاوت با یکدیگر بوده و در مرسولاتی همچون هدیه و سوغات حداکثر بیمه شرکت پست ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

هوشمند با اشاره به میانگین زمان ارسال بسته‌ها تصریح کرد: میانگین مدت‌زمان ارسال بسته‌ها برای کشورهای گروه اول و دوم ۲۰ روز و برای کشورهای گروه سوم یک ماه است. البته گاهی ممکن است بسته‌های ارسالی کمتر از زمان مشخص شده ارسال و تحویل داده شود. 

پست ایران تحت تاثیر شرایط تحریم قرار نگرفته است

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر روند ارسال مرسولات به خارج از کشور بیان کرد: به دلیل اینکه پست یک نهاد مردمی بوده و کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست به برخی قوانین این اتحادیه پایبند هستند، بنابراین پست ایران تحت تاثیر شرایط تحریم‌ها قرار نگرفته است.

مسئول پست خارجه اداره کل پست خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین مرسولات خارجی ما به کشورهای کانادا، آلمان، استرالیا، آمریکا، سوئیس و سوئد تعلق دارد. 

هوشمند درباره پیگیری روند ارسال این مرسولات گفت: به تمام مرسولات ارسالی کدهایی اختصاص داده می‌شود که با استفاده از سایت پست و در قسمت رهگیری مرسولات می‌توان با وارد کردن شماره مرسوله از روند ارسال بسته آگاه شد. کل مرسولات از طریق راه‌های هوایی ارسال می‌شود زیرا احتمال آسیب دیدن و خراب شدن در کالاهای ارسالی وجود دارد. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد